Jde o famácké snímky, které nezapřou určité školometství, těžkopádnost začínajících filmařů, ani hravost. Václav Švankmajer, třicetiletý výtvarník a režisér, příbuzný Jana Švankmajera, je zastoupen hororovou anekdotou Test. Jde o částečně hraný a částečně animovaný snímek natočený metodou pixilace.

Řidič (hraje ho Tomáš Hanák) se chytne do pasti automobilového šrotiště, které má podobu děsivě bizarního plechového polosvěta, kde na nás čekají fantomy mrtvých jezdců a kde mizí lidé.

Markéta Válková, sama pocházející z motocyklové rodiny, představuje v emocionálním dokumentu Motocyklení staré mistry na motorkách, kteří si vyrazili na vyjížďku. Vzpomínají na dny zašlé slávy i zaniklou výrobu strakonických motorek. Jízda na strojích o dvou kolech jim připomíná jejich mládí i radost ze života, stejně jako ubíhající čas a stárnutí. Korunní příspěvek série si vzal titulní slovo dokonce do názvu.

Marta Hrubá staví ve svých Věcech do protikladu dvě starší paní. Zatímco paní Voldřichová shromažďuje staré harampádí a citově k němu lne, paní Denská se všeho, co neplní svůj účel, ráda zbavuje. Vzniká jakási hravá, i když zdlouhavá inspirační úvaha, čím vším nám mohou být věci - zda domovem, nástrojem, služebníkem nebo dokonce v krajním případě i náhradním přítelem.

Poslední část, Deník babičky Němcové filmaře Jana Gogoly ml., uvozuje groteskní podobenství o tom, jak také lze vnímat všední rodinný život. Je natočen formou happeningového čtení autentického deníku, který si až do své smrti vedla stará paní o počasí i domácím dění. Jde o křehkou i komickou hru, v níž samotní protagonisté čtou "své" pasáže a díky jim zcela banální zápisy znovu ožívají novým svědectvím i kouzlem. Ve 4 věcech nejde o manifest, ani o výraz nějakého spiklenectví mladých tvůrců - zvlášť, když téma všednosti je v této poloze u nás už dost provařené od 60. let. Koktejl "čtyř věcí" je tak trochu náhodnou i nečekanou souhrou různorodých autorů.

4 Věci ČR 2005 Režie: Václav Švankmajer, Markéta Válková, Marta Hrubá, Jan Gogola ml.