Zajímavost, o které se příliš nemluví, spočívá v tom, že JAK SE KROTÍ KROKODÝLI Marie Poledňákové je přímým pokračováním JAK VYTRHNOUT VELRYBĚ STOLIČKU a JAK DOSTAT TATÍNKA DO POLEPŠOVNY! Otec a matka se stejně jmenují (Luboš a Anna), otec je záchranář, matka baletka, a jejich syn má jméno Vašek.

Takže Jiří Mádl (narozen 1986) hraje stejnou postavu jako kdysi Tomáš Holý (narozen 1968)! A jeho rodiče hrají místo Jany Preissové a Františka Němce Ingrid Timková a Miroslav Etzler. Z věku hlavních představitelů se tedy zdá, že by se film měl odehrávat někdy koncem 80. let. On se ale odehrává dnes a hlavní hrdinové zřejmě byli mnoho let někde zmraženi.

Ve skutečnosti je to tak, že scénář KROKODÝLŮ vznikal už před mnoha lety a když se loni konečně začalo natáčet, byl - jak to říct - o pár let pozadu. A je na něm také vidět, že některé jeho elementy jsou dnes poněkud mimo (např. děti jedou na školní výlet do slovenských - tj. zahraničních - hor).

To je ale spíš taková zajímavost, nikoliv závažný problém. Závažné problémy scénáře jsou jinde. Především je v něm strašná spousta postav, z nichž některé jsou zhola zbytečné a není jasné, o kterých z nich vlastně film je.

Na plakátech filmu je Mádl (Vašek), Etzler (jeho otec Luboš) a Václav Postránecký (děda Pepík). To by tedy mělo znamenat, že film je především o nich. Dobře: Vašek chce odjet někam na tropický ostrov a studovat tam mj. krokodýly (tato zmínka je jediné, co má film společného se svým názvem). Matka mu to nechce dovolit, proto se Vašek začal skrývat v pražském bytě s dědou (zatímco matka odjíždí do dědovy vesnice) a ve filmu se jen čas od času mihne.

Děda Pepík prožíval na vesnici partnerskou krizi, snaží se naučit práci s počítačem a proto odjel do Prahy. A Luboš se vydává jako "zdravotní bratr" s třídou své malé dcery do hor. Zde plyne další dějová linie, spočívající v tom, že chodí po horách a zpívají si. Takže máme Prahu, vesnici a hory, přičemž v každém z těchto prostředí je půl tuctu až dva tucty postav (některé z nich přejíždějí!), které spolu asi mají být nějak propojeny, ale nepochopil jsem jak, natož abych chápal proč dělají to, co dělají. A opravdu jsem nebyl sám, kdo to nepochopil! Snažil jsem se to dát dohromady s kolegou po ICQ a dopadlo to takto (pozor, necenzurováno!).

Například malý chlapeček (sám o sobě vedlejší postava) má dva otce a dvě matky (jeho původní rodiče se rozvedli, ale obě dvojice se nadále kamarádí v jednom bytě). To je využito k tomu, že občas vidíme prostřih na tuto "komunitu", která je velmi bujará a pořád se v ní zpívá a tančí (tatínkové jsou Dan Nekonečný a Josef Vojtek), ale žádná z těchto čtyř postav nikdy nijak nezasáhne do děje filmu - prostě se na ně jenom občas prostřihne a díváme se, jak tančí a juchají. Nemohu říct, že je to přímo nudné (Dan Nekonečný je sám o sobě skoro tak zábavný jako všichni Village People dohromady), ale je to zábavné naprosto jiným způsobem, než se snaží být zábavný zbytek filmu.

A slovo "zábavný" je klíčové. KROKODÝLI jsou chvílemi "zábavní" - někdo někam legračně upadne, někdo se zapitvoří, někdo ječí, ale zdráhám se tomu říkat "humor", protože se tomu maximálně trochu pousmějete. Nekonají se žádné inteligentní vtipné vypointované dialogy. A rozhodně to má převelice daleko k humoru, který se vyskytoval v komediích Marie Poledňákové před 20 až 30 lety. Tohle je spíš "SLUNCE, SENO, NĚCO" a do toho občas pokus o seriózní drama.

Hlavní chyba je, jak jste už jistě pochopili, ve scénáři, který byl zřejmě přepisován a upravován tak dlouho, že se z něj zcela vytratilo, o čem to celé vlastně mělo být. Následně už je celkem jedno, jak dobře kdo hraje (někteří docela dobře, ale každý ve zcela jiném stylu), jak dobrá je kamera, střih (obojí špatné) nebo hudba (velmi dobrá - Petr Malásek). JAK SE KROTÍ KROKODÝLI je utrpení z jiného vesmíru.

Film FINTY DICKA A JANE měl být také komedie a na rozdíl od KROKODÝLŮ se u ní celkem zasmějete. Ale bylo to jen tak tak!

Jde o remake staré komedie o dobře situovaném manželském páru, který se ocitne na mizině a rozhodne se řešit své finanční problémy loupežemi. Když si vezmete, že v něm hrají Jim Carrey a Téa Leoniová, režíroval ho Dean Parisot (GALAXY QUEST) a napsal ho Judd Apatow (40 LET PANIC), zdálo by se, že jde o zaručený hit.

Kupodivu, natáčení se nějak velice zkomplikovalo, premiéra musela být několikrát odložena a film nakonec stál přes 100 miliónů dolarů (což na něm naprosto není vidět)! Viděl jsem náhodou scénář starší verze a s výsledným filmem nemá skoro nic společného.

Výše uvedené ale diváka nemusí zajímat. Diváka zajímá výsledek. A výsledkem je vcelku podařená odlehčená komedie, která vypadá, že nic nestála a byla natočena asi tak za dva týdny. Zasmějete se u ní, ale za měsíc už si ji nebudete pamatovat a do svého zlatého fondu si ji zařadíte těžko...

Premiéry týdne:

Dále má tento týden premiéru vrcholně stylizovaná podívaná DOMINO, o které jsem se příznivě rozepisoval už minulý týden, slovensko-české drama O DVĚ SLABIKY POZADU a český střihový dokument ČTYŘI VĚCI (ty jsem neviděl).

Ve zkratce:

Tento český film s Jiřím Mádlem měl podle IMDB loni premiéru! Zřejmě byla dobře utajena.

Dostal jsem nápad kde by se mohla odehrávat NEBEZPEČNÁ RYCHLOST 3! Ale musel by to být krátký film...

Film V FOR VENDETTA má opravdu nádherný retroplakát. Vsadím se, že u nás bude použit nějaký úplně jiný.

A na závěr dnešního kvalitního FFFILMu Total Crap. Francouzsky.