Bohužel jsem neviděl rodinnou komedii JAK SE KROTÍ KROKODÝLI, "from Marie Poledňáková, the creator of S TEBOU MĚ BAVÍ SVĚT"! Doufám, že to do příštího týdne napravím a dnes vám místo toho nabízím ke čtení něco o skoroživotopise DOMINO, který má premiéru příští týden.

Domino Harveyová je skutečné jméno skutečné slečny (tedy, narodila se jako Dominique, ale od dětství jí říkali Domino). Skutečně byla z bohaté rodiny a skutečně se rozhodla, že bude místo kariéry modelky raději lovit lidi za peníze. A skutečně to udělala. A to je asi tak všechno, co má film DOMINO společného s realitou. A ještě jsem možná zapomněl napsat, že Domino Harveyová typově trochu připomínala Keiru Knightleyovou, která ji hraje:

Film Tonyho Scotta DOMINO se pravděpodobně odehrává v současnosti. Píšu "pravděpodobně", protože jsou v něm moderní počítače a dva herci ze seriálu "Beverly Hills 90210" v něm hrají sami sebe jako zestárlé bývalé herce ze seriálu. Nicméně Domino Harveyová v něm prožívá události vzdáleně inspirované tím, co prožila před více než 10 lety.

Kdybych se snažil vysvětlovat děj filmu, lapil bych se do pasti. Jde v něm o nějakou zpackanou loupež a dvojitou či trojitou zradu, ale konkrétní děj není důležitý. Důležitější je forma vyprávění a buďte si jisti, že existuje velmi málo filmů, ve kterých forma tak převládá nad vším ostatním.

Většina filmu je vyprávěna "tak, jak si to Domino pamatuje" a protože Domino byla magor (občas navíc zdrogovaný magor), film podle toho vypadá. Protože jsou v ně od začátku scény, které se určitě nestaly (a Domino ví, že se nestaly, protože nám hned potom ukáže, jak se to stalo "doopravdy"), je tím naznačeno, že i mnohé další, co ve filmu uvidíme, nesmíme brát až tak úplně doslova. A tím nemyslím jen fakt, že skutečná Domino Harveyová neprožila věci, které jsou v tomto filmu, ale i skutečnost, že mnohé scény tohoto filmu nám filmová Domino "vypráví" a nesnaží se příliš tajit, že si je hodně přikrašluje. Jste zmateni? Správně, o to tvůrcům šlo.

Scénář napsal Richard Kelly, autor (dnes již možno napsat "kultovního") filmu DONNIE DARKO, ve kterém je Jake Gyllenhaal pronásledován dvoumetrovým démonickým králíkem, který ho nutí páchat zločiny.

Vzhledem k tomuto faktu není překvapením, že je DOMINO podivný film. Vyprávění napřeskáčku, Tom Waits jako deus ex machina uprostřed pouště, Christopher Walken jako producent reality show o lovcích lidí, dva týpci z "Beverly Hills 90210" jako rukojmí, Jerry Springer jako Jerry Springer (v pětiminutové scéně, které naprosto nijak nesouvisí se zbytkem filmu), ustřelená ruka s vytetovaným kódem sejfu, polonahá souložící zfetovaná Keira Knightleyová...

Je toho hodně a je to natočeno stejně psychedelickým stylem jako MUŽ V OHNI - to znamená neustále roztřesená kamera, neustálé filtry, neustále zrychlené a zpomalené záběry, občasné vysvětlující titulky... Tony Scott to umí a díky tomu se zpočátku nenudíte. Prostě se díváte na tak svižný a bizarní guláš, že nemáte čas o něm přemýšlet, natož se nudit.

Bohužel, když se přiblíží 90. minuta filmu (který má skoro dvě hodiny), začnou všechny ty vizuální triky působit trošičku fádně a začne vám docházet, že ten bizarní scénář není zdaleka tak bizarní a spíš je... prostě nezajímavý. Asi by mě zajímalo, proč a jak se z Domino Harveyové stal lovec lidí, ale místo toho se díváme na jakousi loupež, do které se náhodou nevinně připlete. Někdo na někoho šije hrozné podrazy, vizuální exhibice neustávají, ale protože jsou pořád stejné jako před 90 minutami, nejsou prostě už tak zajímavé.

A je tu ještě jeden problém pro českého diváka: Ve filmu se mluví skoro pořád a hodně rychle. A spousta záběrů je velice světlá. Znamená to, že bílé české titulky jsou občas k nepřečtení a občas si v tom zmatku ani nevšimnete, že se na plátně nějaký titulek objevil! A i když si toho všimnete, čtení titulků vám výrazně zkomplikuje sledování toho, co se děje nad nimi (a naopak).

Asi bych měl ještě upozornit na jeden možný výklad filmu: Totiž, že extrémní videoklipová forma a prázdnota šíleného děje úmyslně nějak "nastavuje zrcadlo" rozervanému nitru Domino Harveyové, která se (podobně jako tento film) snažila být za každou cenu zajímavá a excentrická. Možná to tak je, ale nic to nemění na mých předchozích odstavcích. Což mi připomíná, že pod minulým FFFILMem je opravdu výživná několikastránková diskuse.

Film DOMINO se mi prostě nelíbil tolik jako předchozí filmy Tonyho Scotta s zajímalo by mě, jestli on sám věděl, co vlastně točí, nebo jen chtěl za každou cenu vytvořit něco, o čem se bude hodně diskutovat. Přesto je to zajímavá a nejméně do dvou třetin nenudná podívaná.

P.S: Skutečná Domino Harveyová zemřela na předávkování léky krátce před premiérou filmu... Objeví se na plátně těsně před závěrečnými titulky.

Premiéry týdne:

Tento čtvrtek má premiéru film Andrewa Niccola (GATTACA) OBCHODNÍK SE SMRTÍ, ve kterém Nicolas Cage hraje ruského velkoobchodníka se zbraněmi. Shodou okolností má tento film podobné plusy i mínusy jako DOMINO: Bizarní scénář, ze kterého (možná záměrně) není jasné, která scéna má být černohumorová a která dojemná. Vizuální nápady (ne tak extrémní jako u DOMINA) i bizarní zápletky (o něco logičtější, než u DOMINA), údajně "inspirované skutečnými událostmi" (velmi volně)... Na rozdíl od DOMINA ale u OBCHODNÍKA není pochyb, že tímto filmem Niccol "chtěl říct něco důležitého" (například "zabíjet lidi je špatné, ááno"), což ho v mých očích činí méně zajímavým, než ambivalentní DOMINO, u kterého nevíte, jestli to celé měla být bouda na diváka, nebo ne.

A jako kdyby toho "skoroumění" nebylo dost, tento čtvrtek začíná také další ročník "Projektu 100", v jehož rámci uvidíte v kinech klasické snímky jako KDYBY..., KŘIŽNÍK POTĚMKIN a především nově zrestaurovaný (a digitálně "vylepšený") první film George Lucase THX 1138 (ano, ten zvukový systém se jmenuje podle něj).

Ve zkratce:

Spielbergův film MNICHOV asi nedostane žádnou z cen britské Filmové a televizní asociace (BAFTA). Film se totiž v Británii ještě nepromítal v kinech a agentura, která britským členům akademie rozesílala DVD s filmem, udělala "menší chybičku": Kvůli strachu z pirátství totiž všichni členové akademie dostali speciální DVD přehrávače a jsou jim zasílány speciálně kódované DVD disky, které v jiných přístrojích přehrát nejdou a fungují každému pouze v jeho osobním přehrávači.

Bohužel, všichni britští členové akademie obdrželi disky s MNICHOVEM, které sice byly určeny pro jejich konkrétní přehrávače, ale omylem byly vyrobeny pro Region 1 (USA), takže si je nikdo z adresátů na svém britském přístroji přístroj nespustí. Aby se to napravilo, musely by se všechny disky vyrobit znovu pro Region 2 (a pro každého akademika zvlášť), což se nestihne. Pokud budou chtít akademici film včas vidět, budou si ho muset někde sehnat ilegálně... (K téže chybě došlo už dříve s filmy BATMAN ZAČÍNÁ a KARLÍK A TOVÁRNA NA ČOKOLÁDU.)

Pokud umíte dobře anglicky, jistě si vychutnáte projev Johna Cleese na pohřbu Grahama Chapmana.

A ještě jeden kultovní videoklip, který ti mladší z vás možná neznají a potřebují ho vidět, aby pochopili, proč David Hasselhoff byl, je a navždycky bude GOD.