Škarohlídové by principála mohli podezírat, že vsadil na jistotu. Nejúspěšnějším kouskem nepříliš dlouhé historie divadla zdatně podnikajícího pokračovatele rodinné tradice je totiž inscenace Zahraj to znovu, Same, téhož autora, a také stejného režiséra - Ondřeje Sokola.

Sokol, milovník černých grotesek glosátora irské tradice McDonagha, má i druhý pól režijního - a překladatelského - rozpětí. Je jím právě Allenův nanejvýš inteligentní, židovským humorem opepřený bulvár; v nejlepším smyslu toho slova, u nás pokleslými tiskovinami zproblematizovaného žánru.

Retro z časů Mussoliniho

Na rozdíl od současných trablů Sama, do kterého Woody projektoval autobiografickými rysy vybavenou, obrýlenou postavičku bezbranného, v životě bezradného intelektuála, přenesl v Prokletí téhož hrdinu do retro příběhu na začátek čtyřicátých let. Část bonmotů v replikách jde na úkor třeba "gestapácké kuchyně" nebo obtloustlého duceho Mussoliniho.

Není ale třeba bát se válečného příběhu. Místem, v němž se nepraktický postrach zločinců i spolupracovníků, rutinní agenturní detektiv Cecil Winston Briggs (Jan Hrušínský) mění zásahem zlolajného hypnotizéra Voltána Polgára (Jaroslav Kepka) ve zloděje šperků, je Allenův nezaměnitelný New York středních vrstev.

Sokol, sám znamenitý herec, umí vystavět inscenaci na exponovaných výkonech jím režijně trápených kolegů. Vedle suverénně dominantního Hrušínského září v Prokletí stále krásnější Kateřina Lojdová. Její Betty Ann Fitzgeralldová, bestiálně zhypnotizovaná ke zločinu podobně jako Cecil, jí sedla jak kostým od Versaceho. Majitele agentury a bigamního štvance Chris Magrudera vystřihnul Martin Preiss.

V množství typově velmi odlišných figurek se daří Miluši Šplechtové (od šedivé Laury až k sexbombě Lindě), Kepkovi, a zejména Zdeňku Hruškovi alternujícímu s Jaroslavem Pleslem (rozpětí od detektivních úředníčků a písařek až po žebráka).

U Hrušínských nadělili sobě, ale hlavně divákům, kteří už na kopec do parku nad Nuslemi trefí, moc pěkný dárek k Vánocím - a hlavně do Nového roku. Platí o Jezerce, že zůstává na slavnostních premiérách i místem setkávání řady kulturních osobností i politiků. Salve!

Divadlo Na Jezerce - Woody Allen: Prokletí Nefritového Škorpióna, Přeložil, upravil a režíroval Ondřej Sokol, scéna Adama Pitra, kostýmy Eva Pitrová, hudební spolupráce Ladislav Greiner. Premiéra 20. prosince 2005.