Abych se mohl k novému KING KONGOVI nějak vyjadřovat, budu muset rozhodně prozradit některé zásadní události z jeho děje. Takže pokud jste žili posledních 70 let na nějaké jiné planetě a neznáte děj KING KONGa, tuto stránku raději ani nečtěte, protože se na ní dozvíte některá šokující překvapení! Naopak pokud původního KING KONGa znáte, čtěte bez obav, protože Peter Jackson na něm nic podstatného nezměnil. Slovy "Původní KING KONG" přitom myslím černobílou verzi z roku 1933, nikoliv remake ze 70. let s Jeffem Bridgesem, který se promítal v našich kinech.

Asi víte, že Peter Jackson režíroval PÁNA PRSTENŮ, ale v mém srdci si našel místo už mnohem dříve, svými prvními třemi neuvěřitelně úchylnými komediemi BAD TASTE, MEET THE FEEBLES a BRAIN DEAD (v USA distribuovanou jako DEAD ALIVE). Už tehdy, před mnoha lety, bylo jasné, že Jackson je génius (tady je mistr osobně v hlavní roli své prvotiny) a že by bylo velice zajímavé vidět, co se stane, když dostane k dispozici obrovskou hromadu peněz a volnou ruku.

A přesně to se stalo s KING KONGEM. Po obrovském úspěchu PÁNA PRSTENŮ si mohl Jackson dělat prakticky co se mu zachtělo, aniž by mu do toho studio nebo někdo jiný jakkoliv mluvil (což je dost vzácné, obzvlášť u drahých filmů). Výsledkem je jeho KING KONG, který stál přes 200 miliónů dolarů a má tři hodiny a deset minut (plus přestávku uprostřed)!

Peter Jackson evidentně starého KING KONGA velice miluje (chtěl ho znovu zfilmovat už před PÁNEM PRSTENŮ) a jeho verze je částečně remake, částečně pocta a částečně dokonce parodie původního filmu z roku 1933 (ale vždy s úctou a láskou k předloze!). Uprostřed hospodářské krize vyplouvá z New Yorku loď Venture, na které se posedlý filmař Carl Denham (Jack Black) vydává hledat nezmapovaný ostrov, kde žije cosi ďábelského (co se bude velice dobře vyjímat na filmovém pásu). Společnost mu dělá herečka bez angažmá Ann Darrowová (Naomi Wattsová), scenárista Jack Driscoll (Adrien Brody), fešácká hvězda Bruce Baxter a asi tucet námořníků. Skutečně objeví tajuplný ostrov s domorodci, prehistorickou havětí (která většinu námořníků sežere) a obrovskou opicí. Ta nejdříve unese Ann, ale pak je polapena a odvezena zpět do New Yorku a pojmenována "King Kong". Zde je vystavena a ponižována, ale uteče, poničí město a nakonec špatně dopadne.

Jak vidíte, základní děj odpovídá zcela přesně (až na mírnou změnu povolání). Dvojnásobnou stopáž ale Jackson využil k tomu, aby dal postavám větší hloubku, motivace a podobné věci. A také k tomu, aby byly všechny akční sekvence delší (a tudíž, podle téměř logické úvahy, velkolepější). Díky tomu trvá asi třičtvrtě hodiny, než se hrdinové dostanou na ostrov a asi hodinu, než poprvé uvidíme King Konga! Dá se to přežít? Podle mého názoru bez problémů.

Kdybyste předem nevěděli na co jdete, mohla by vám první třetina filmu připadat jako nostalgická hořká komedie o bláznivém režisérovi ze třicátých let, odhodlaném udělat pro dokončení svého filmu naprosto cokoliv (včetně lží, podvodů a únosu). Dočkáte se vtipů, ale dočkáte se i správně fungujících zamyšlenějších scén. A pokud znáte původního KING KONGa, dočkáte se také velkého množství různých více či méně sofistikovaných narážek na něj. Je zajímavé sledovat například to, jak Jackson nechá herce zahrát nějakou scénu přesně stejně jako v originálu z roku 1933, ale díky tomu, že dnes není rok 1933, původně seriózní scéna nyní funguje jako dobrý vtip.

Už v průběhu první třetiny si ale pozornější divák všimne, že to všechno vypadá překvapivě výpravně a realisticky (trikaři prý pro film vytvořili virtuální New York obývaný virtuálními automobily a chodci s vlastním myšlením). Je to vlastně docela bizarní dojem, protože neexistuje mnoho filmů, které by působily tak komorně jako první třetina KING KONGA a přitom měly tak dokonalé triky.

Téměř po hodině rozvíjení postav tedy hrdinové konečně dorazí na ostrov, seznámí se se zdejšími domorodci, ale pořád ještě nějakou tu desítku minut trvá (asi nejslabší desítku minut ve filmu), než je Ann unesena opičákem a ostatní se ji vydají hledat do nebezpečné džungle. Vzhledem k tomu, že přesně v tomto okamžiku filmu je přestávka (zamýšlená přímo režisérem, nikoliv vymyšlená naším distributorem), může to někoho dohnat možná až k předčasnému opuštění kina.

Pokud ale vydržíte přestávku, začne druhá (delší) polovina filmu, který ze všeho nejdřív dost překvapivě změní tempo a zrychlí do šíleného akčního spektáklu. Na ostrově se totiž vyskytují hrdinové, námořníci, hromada brontosaurů, nějací velociraptoři, tři velikánští tyranosauři, obrovské lidožravé pijavice, superhousenky, supermoskyti, superpavouci, superkrabové, supernetopýři a King Kong (a to jsem ještě asi na něco zapomněl). A tohle všechno se začne navzájem honit, mlátit a požírat, což trvá přibližně další hodinu!

Je to pochopitelně značný "overkill", ale nemůžete říct, že by to nebylo zajímavé. I když jsou některé triky slabší než jiné a některé akční scény vyloženě comicsové ve srovnání s jinými realističtějšími, vidíte téměř neustálou akci a triky, které nikdy neklesnou pod úroveň posledních STAR WARS a několik z těchto scén se řadí mezi nejpůsobivější akční scény posledních let. A samotný titulní opičák (renderovaný podle "hereckého projevu" Andyho Serkise [Glum], který si zahrál taky lodního kuchaře) je tak kvalitní, že je to skoro na závadu, protože po nějaké době vám přestane připadat, že je to něco výjimečného a díváte se na něj prostě jako na "normální" hodně (hodně hodně) velkou opici...

No a pak se film přesune do New Yorku a nastává dramatické závěrečné jednání, kdy by se (kromě samozřejmého tragického výstupu na mrakodrap) měl zúročit všechen ten čas, který Jackson investoval do předcházejícího ztvárnění citů hlavních hrdinů (včetně King Konga). A opět musím říct, že to funguje překvapivě dobře. Carl Denham je parchant, ale nikoliv karikatura. Jack Driscoll objeví svého vnitřního hrdinu. A Ann s opičákem dají najevo své vzájemné city, což zní hrozně, ale je to natočeno nápaditým a velmi decentním způsobem.

Teď si všímám, že jsem se nijak podrobně nerozepsal o tom, jak vlastně ten prales a ty příšery vypadají, jaký je výhled z vrcholku Empire State Building a podobně. A je to chyba, protože je potřeba se rozepisovat o tom, jak úžasně to všechno vypadá. Podobně jako u PÁNA PRSTENŮ pozoruji i u KING KONGA fenomén, spočívající v tom, že značná část filmu je na tak vysoké úrovni, že stačí, aby tato úroveň v nějaké scéně jen trochu poklesla, a člověk hned pronáší soudy jako "tohle nestálo za nic", "to bylo debilní". Takže: V KING KONGOVI není jediná scéna, která by "nestála za nic" nebo "byla debilní". Jsou tam scény, které jsou slabší než jiné, ale i ty si udržují velmi, velmi nadstandardní kvalitu! A to neříkám jako bůhvíjaký milovník konkrétního KING KONGA z roku 1933, ale jako člověk, který má rád staré dobrodružné filmy, které neberete vážně, ale přesto vás dojímají - od onoho KING KONGa až třeba po DOBYVATELE ZTRACENÉ ARCHY.

Na rozdíl od desítek ostatních filmů, o kterých nám jejich producenti chtějí namluvit, že jde o velkou podívanou, tohle je opravdu velká podívaná a dokonalý argument pro to, že počítačové triky jsou fajn, ale ještě víc fajn je, když je používá dobrý režisér. I když je ten režisér občas trochu infantilní a popouští otěže svého nadšení místy až moc. Ale "jak moc" a "kde přesně", to už je asi dost subjektivní. Čímž se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu:

I když skoro každý má ke KING KONGOVI výhrady (mám je i já, konkrétně minuty těsně před obětováním Ann, některé akční scény a málo humoru tam, kam by se hodil), každý má ty výhrady k jinými jeho částem a elementům!

A to je jeden z indikátorů toho, čemu se říká "nezapomenutelný film".

Premiéry týdne

KING KONG měl sice premiéru už před týdnem, ale není o čem dalším psát, protože tento týden nemá premiéru nic. Všichni se zalekli KING KONGA, ale byl to zbytečný strach, protože se zdá, že to s jeho tržbami nebude zdaleka tak růžové, jak v Universalu doufali. Mohli bychom si položit filosofickou otázku: "V jakém světě to žijeme, když film utrží za víkend přes 50 miliónů dolarů a začne být hned označován za propadák?". Odpověď na ni zní: "Ve světě, kde může jeden film stát přes 200 miliónů".

Ve zkratce...

Na adrese www.publicdomaintorrents.com jsou ke stažení staré filmy, jejichž copyright již vypršel (a tudíž je legální je jakkoliv kopírovat). Je tam nejeden opravdu kultovní kousek, včetně PLAN 9 FROM OUTER SPACE, NOSFERATU, původního NIGHT OF THE LIVING DEAD, LITTLE SHOP OF HORRORS nebo METROPOLIS. Původní KING KONG tam bohužel není...

Nový ROCKY bude mít premiéru za rok, ale Sylvester Stallone už začal blogovat o průběhu jeho natáčení.

Nevíte, co nového natočil Jean-Jacques Annaud? Na dvdexpress.cz to vědí!

Neuvěřitelný souboj "Borat vs. Kazachstán" pokračuje (viz předchozí FFFILMy). Kazachstánské úřady proti Boratovi (alias Alimu G alias Sachovi B. Cohenovi) nic nezmohly, tak mu aspoň sebraly doménu borat.kz! ("Cohen, který je žid, nevypadl z role a ještě před zrušením na stránce borat.kz napsal 'Nemám s panem Cohenem nic společného a plně podporuji žalobu své vlády na tohoto žida.'")