Článek
Největší hvězdou je americký perkusionista Z'ev, jenž se na scéně pohybuje třicet let a který poskytl Právu rozhovor.
Doprovodí vaše vystoupení video nebo performance?
Tentokrát ne, budu jen hrát na basový buben z nerezové oceli, který jsem si sám vyrobil a na dvě sady titanových trub, které jsem si sám ladil.
Proč jste se rozhodl vyrábět vlastní nástroje?
Když jsem před třiceti lety začal hrát vedle analogových syntezátorů na perkuse, začal jsem pátrat po způsobu, jak dosáhnout toho, aby zvuk akustických nástrojů byl stejně komplexní a měl stejné množství vyšších harmonických jako elektronické zvuky. Tento problém jsem vyřešil použitím materiálů, které vznikly ve stejné technologické éře jako tranzistory a integrované obvody, tedy nerezové oceli, titanu a PVC. Při hledání jsem se snažil být otevřený tolika vlivům z tolika oblastí, z kolika jsem jen mohl. Mohl bych říci, že mě vedl tibetský princip - co víte, to učíte, co nevíte, to se učíte.
Jak se za tu dobu změnilo postavení perkusí v hudbě?
Když jsem v polovině sedmdesátých let začínal se sólovými koncerty pro perkuse, přední jazzový perkusionista Airto Moreira řekl, že nevěří, že by bylo možné dělat koncerty pro sólové perkuse. V té době byste mohli na jedné ruce spočítat nejazzové kapely, které měly v obsazení perkusionistu. Od té doby jsem vystoupil se svými sólovými koncerty pro perkuse ve více než stovce měst dvaceti zemí. Jsem spokojen, když vidím, že perkuse a beat zaujaly mnohem významnější pozici ve dalších žánrech západní hudby.