Mexická herečka Salma Hayeková vtělila svůj obdiv k pozoruhodné ženě do osmiletého úsilí, na jehož konci je splněný sen: hraje ve filmu Frida titulní roli a je to (zatím) nepochybně její role životní.

Frida Kahlo zažila dvě fatální srážky. Ta první byla fyzického rázu a odsoudila tehdy mladičkou dívku k mnohaměsíčnímu pobytu v sádrovém krunýři a doživotní bolesti. Ta druhá - s výrazně levicově orientovaným malířem fresek Diegem Riverou - jí přinesla chvíle nepopsatelného mileneckého štěstí a přátelského porozumění, ale zároveň nesnesitelné utrpení, když Diego zas a znovu klamal její důvěru a lásku.

Ve víru vášní a touhy, utkané z revolučních postojů v politice i sexu, v Mexiku, Paříži i Spojených státech, v náručí Lva Trockého i Josephiny Bakerové, ale především se štětcem a plátnem prožila Frida od svých osmnáctin třicet úžasných, bohatě naplněných let.

Příležitostí ke ztvárnění tak silných postav herečky mnoho nemívají a Hayeková o tu svou bojovala dlouho. Prolomit nezájem studií se jí paradoxně podařilo až poté, co se o projekt a samozřejmě o titulní roli začala zajímat Madonna. Najednou mohla Hayeková své úsilí producentky a herečky završit a výsledkem je - přinejmenším v žánru životopisných filmů - mimořádné dílo, oceněné mimo jiné šesti oscarovými nominacemi, z nichž dvě - za masky a hudbu - byly proměněny.

Velký cit a porozumění pro osud a tvorbu mexické malířky měla režisérka Julie Taymorová. Vychází z Fridiných obrazů a tedy ze života, z něhož se zrodily. Láska, smrt, naděje, zklamání - a zase láska a zase smrt, to jsou hlavní témata, jimiž Frida žila svůj osobní i umělecký život. Taymorová stvořila téměř kongeniální dílo, v němž patrně jen nutnost vyprávět přece jen realistický příběh udržela na uzdě fantazii ještě košatější, a obraznější.

Hayeková se své příležitosti chopila dokonale připravená, s obdivuhodnou precizností, pod níž se ale v nejmenším neztratily emoce. Hraje výborně, dostala oscarovou nominaci, ale nakonec se musela sklonit před Nicole Kidmanovou, jejíž výkon v Hodinách ocenila Akademie víc.

Přinejmenším stejně dobrý jako Hayeková (ovšemže s vděčnějším, protože rozporuplnějším partem) je Alfred Molina jako Diego. Ten nařvaný i rozeřvaný tlusťoch, na první pohled samolibý umělec a zároveň nesmírně charismatický člověk si v jeho podání dokáže získat srdce diváků tak rychle, že rádi uvěří Fridě, proč chlapa, který ji podváděl až bůh bránil, nepřestala nikdy milovat.

Salma Hayeková šla za svým projektem tak důkladně, že se jí podařilo získat i pro nesrovnatelně menší role herce zvučných jmen. Její přítel Edward Norton se stal na několik okamžiků Nelsonem Rockefellerem, tématu a nejspíš i kouzlu mexické krásky podlehli i Antonio Banderas jako malíř Siqueiros nebo Geoffrey Rush, který hraje Trockého. Že jejich účast filmu neškodí, je nabíledni.

Frida USA 2002 režie: Julie Taymorová, scénář: Clancy Sigal, Diane Lakeová, Gregory Nava, Anna Thomasová, Kamera: Rodrigo Prieto, Hudba: Elliot Goldenthal, hrají: Salma Hayeková, Alfred Molina, Antonio Banderas, Ashley Juddová, Edward Norton, Geoffrey Rush a další