Po dlouhé době je tu díky tomu zase jednou příležitost vzít děti do biografu na hraný film a společně s nimi se dobře pobavit. Anděl Páně totiž navazuje na tradici českých filmových pohádek především v tom smyslu, že není jen pro malé děti, se stejným potěšením ho mohou přijmout i dospělí.

Titulní hrdina anděl Petronel je trochu nešikovný, ale roztomilý popleta - kam na nebi šlápne, něco provede. Vcelku mu to ale prochází, dokud  přistižen při mariáši s čertem Uriášem nezačne kázat samému Pánu Bohu, že by neměl pouštět do nebe lidi, kteří zhřešili.

Bůh se nad tou opovážlivostí rozzlobí a pošle Petronela za trest na zem, aby napravil alespoň jednoho hříšníka. Petronel má ovšem o nápravě hříchů lidských značně zkreslené představy, a tak ve vztazích mezi nezodpovědným floutkem hrabětem, jeho hamižnými poddanými a chudou a čistou láskou planoucí Dorotkou nadělá víc paseky, než je pak sám sto dát do pořádku. Pro tentokrát lze říci, že naštěstí čert nespí...

Tolik pohádkový děj a budiž ku cti Konášové a Stracha vyzdvihnuto, že právě příběh nepodcenili stejně jako nepodceňují dětské publikum. V jejich pohádce se nešišlá, nekvičí ani nepitvoří, ale přiměřeně poetickým stylem, jak se na pohádku sluší, vypráví poutavý příběh s klasickým konfliktem dobra a zla i s nezbytným ponaučením. Kořeněný je navíc chytrým, někdy až překvapivým humorem, kterému budou místy rozumět spíš dospělí, ale na překážku dětem to rozhodně není.

Laskavý humor a slovní přestřelky

Jiskří to hlavně ve slovních přestřelkách. Špičkování vychází vtipně z faktu, že děj probíhá v čase adventním - tedy plném shonu a příprav vánočních svátků - střídavě na zemi i na nebi, že jsou tu lidé, svatí, andělé i sám Bůh. Když Panna Marie odsekne na nepříjemnou otázku Pánu Bohu "Proč se ptáš, když jsi vševědoucí," je stejně jako v řadě jiných situací patrné, že jde o humor laskavý, v němž nadsázka nikde nepřejde do parodie, což patří k velkým přednostem filmu.

Vynikající je ale i herecké obsazení. Ivan Trojan zužitkoval dobře napsanou titulní roli beze zbytku a ještě jí přidal vlastní nápady. Se svým protějškem Jiřím Dvořákem v roli čerta Uriáše si skvěle padnou a jejich vzájemné pošťuchování patří k nejzábavnějším pasážím.

Z pozemských postav je výborná Zuzana Stivínová v roli chamtivé panny klíčnice, dobře se hrál proradný pan správce Oldřichu Navrátilovi, Zuzana Kajnarová měla part bohužel plošší - její Dorotka přece jen není dívka typu odvážné Vorlíčkovy Popelky, je trochu příliš jednostrunně plachá a hodná. Role Hraběte (David Švehlík) zase nepatří k nejvýraznějším. V těch ještě menších zasvítili také Josef Somr, Jana Štěpánková nebo Jana Hlaváčová.

Také nebeskou báni zabydlely hvězdy, jaké bychom v jiných než hlavních rolích příliš nečekali. Vévodí jim Jiří Bartoška, který svého Pána Boha obdařil autoritou i lidskostí zároveň a zjevně s chutí z něj na relativně malém prostoru vytěžil maximum. Strach si při obsazování pohrál i se jmény, takže například znuděně otrávená svatá Anna je Geislerová, svatá Veronika Žilková, archanděl Gabriel má herecké příjmení Osvaldová.

Točilo se na krásných místech zasněžené Šumavy, na hradech Český Šternberk, Kašperk a Křivoklát, ale bohužel je přece jen vidět, že film nevznikal jako velká výpravná pohádka pro kina, ale jen jako exteriérový snímek pro televizní obrazovku, která snáz než plátno unese třeba papírovou zeď na nebesích. Naopak hudba Miloše Boka filmovost díla výborně podporuje, takže vcelku je Anděl Páně rozhodně pádný důvod k návštěvě kina.

Anděl Páně

ČR 2005

Režie: Jiří Strach, Scénář: Lucie Konášová, Kamera: Petr Polák, Hrají: Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Zuzana Kajnarová, Jiří Bartoška a další.