Kritika se nad uměním muže s přezdívkou celník, podle jeho původního povolání, rozplývá podobně, jako v letech těsně po jeho smrti. Za života se ovšem Rousseauovi velkého uznání nedostalo a malíř zemřel poměrně v bídě.

Podle některých z již zveřejněných britských kritik je dnes jeho dílo stejně čerstvé jako v době, kdy své obrazy maloval. "Jeho obrázky jsou podivné, bláznivé a nepřesné, ale právě proto je milujeme," soudí výtvarný kritik deníku The Guardian.

Téma džungle vybrali kurátoři právě proto, aby ukázali svéráznost Rousseauova umění. Celník nikdy nebyl mimo Francii a převážnou část života trávil v Paříži. Přesto věnoval rozměrná plátna džungli a divoké přírodě mimo Evropu. Inspiraci čerpal v zoologické či botanické zahradě, na výstavách nebo z děl jiných umělců.

Nikdy však nedopustil, aby realita svázala jeho fantazii - a tak maloval třeba banány, jak rostou v trsu dolů, i když ve skutečnosti banány rostou směrem vzhůru. "Nemyslím si, že by Rousseau byl špatným pozorovatelem, prostě si přál, aby to bylo takto," říká k tomu kurátor výstavy.

Výstava, která bude v Londýně do února a pak bude putovat do Paříže a do Washingtonu, shromažďuje na 50 pláten a bohatou sekci dobových dokumentů, které ilustrují dobu Rousseaovy tvorby a dávají jeho obrazy a myšlenky do kontextu. Podílí se na ní galerie z Evropy i dalších kontinentů.