"Francouzský producent mi před časem nabídl, jestli bych nechtěla napsat scénář o Toyen. Já jsem tehdy odmítla, protože si myslím, že životní osudy surrealistů jsou většinou poměrně nudné ve srovnání s jejich tvorbou," svěřila se Brdečková.

Nakonec se ale nechala přesvědčit, pustila se do pátrání a stvořila příběh kolem odjezdu Toyen se surrealistickým básníkem Jindřichem Heislerem do Francie a kolem jejího přátelství s rodinou za procesů popraveného Záviše Kalandry.

Slibuje, že objevila mnoho neznámých skutečností ze života této umělkyně: "Toyen nakreslila třeba tváře terezínských dětí, které zmizely nebo byly poslány do cizích rodin na vychování." Jan Němec, který se po všech peripetiích režie ujal, si dal podmínky. Brdečková nesměla přijít na natáčení, ani mu nesměla odporovat, natož vidět natočený materiál.

Režisér: velká zábava to nebude

"Já točím Toyen a Miloš Forman dělá film o Goyovi. Máme teda oba filmy OY, jen za ty peníze, které potřebuje on, já bych udělal sto třicet pět jiných," uvedl s úsměvem Němec. Je přesvědčen, že po Démantech noci jde o jeho druhý nejdůležitější film.

Tentokrát diváky zavede do cirkusového stanu i hangáru. Kulisa fantaskní evokace uměleckého světa Toyen a útržků jejího života se bude skládat z fragmentů bytů, hotelů, kaváren a ulic, nebudou chybět ani záběry z amatérských filmů Toyen. Hlavní roli ztvárnila Zuzana Stivínová, Heislera hraje Jan Budař. Dále ve filmu hrají Tobiáš Jirous nebo Marek Bouda.

Jak ale upozornil Němec, fanoušci těchto herců, stejně jako příznivci tradičního životopisného žánru, si na své nepřijdou. Ve filmu nezazní žádná hudba, dokonce se neobjeví ani obraz s živými dialogy - kromě archívních scén z procesu s Kalandrou. Film tvoří útržky snů, vizí, vzpomínek. "Velká zábava to nebude," upozorňuje ironicky Němec. "Všichni se dnes chtějí bavit, ubavit se k smrti. Proto já jdu ve svých filmech proti tomuto trendu."