Báječná dvacátá léta, Chicago, kabaret a na pódiu Velma Kellyová (Jonesová). Hvězda, o jejímž talentu ani sexappealu nezapochybujete od prvních taktů All That Jazz. Je jen polovinou ohlášeného kabaretního čísla Sestry Kellyovy: tou polovinou, která vraždila, když sestru našla se svým mužem.

Báječná dvacátá léta, Chicago, manželské lože a na něm nevěrnice Roxie Hartová (Zellwegerová). Milenec, který neznámé ctižádostivé blondýně slíbil cestu ke slávě, neudělal dobře, když lhal: Roxie jde za svou kariérou přes mrtvoly.

Ve vězení se obě "vražedkyně z vášně" setkají a ve vězení najdou i cestu ke svobodě. Jmenuje se Billy (Gere), je právník a ještě nikdy neprohrál spor, v němž hájil ženskou. Jeho cena je vysoká, jeho schopnosti bez hranic respektive bez skrupulí. Je mistrem manipulace. Stačí jediná tisková konference a média mu doslova žerou z ruky. Neboť média potřebují a dokáží vyrábět senzace, hvězdy a skandály a Billy dodává skvělý materiál...

Námět přinesla divadelní hra

Muzikál Chicago vznikl na motivy divadelní hry Maurine Dallas Watkinsonové z roku 1926, ale úspěchu dosáhl teprve v muzikálové podobě, kterou mu dali v roce 1975 John Kander, Fred Ebb a Bob Foss. Nejnovější filmové zpracování choreografa a debutujícího filmového režiséra Roba Marshalla je báječnou podívanou stejně jako nenásilnou aktuální společenskou satirou.

Reálný děj se prolíná s kabaretními čísly ve strhujícím, nápaditém rytmu, jednotlivé výstupy zasluhují potlesk na otevřené scéně. Marshall nezapře divadelního choreografa, ale není to nedostatek - některé výstupy mají jevištní charakter, jindy nastupuje čistá filmařina.

Skvělé výkony herců

Brilantní výkony všech tří hlavních představitelů jsou důkazem obrovské profesionality, která odlišuje hvězdné meteority od skutečných umělců: jediná Jonesová měla zkušenosti s muzikálem, Zellwegerová a Gere dlouho dřeli, a výsledkem jsou vyrovnané party, v nichž dokonce ani jedna herečka nestíní druhou, obě dokonale využívají prostor, nabídnutý scénářem.

Jsou jako den a noc - tmavá Jonesová, blonďatá Zellwegerová. Přitom daly svým postavám jedinečnost zdaleka ne jen barvou vlasů, ale celkovým hereckým projevem včetně způsobu řeči. Gere vstupuje do filmu jako okouzlující, šarmantní švihák, vlastně jako Richard Gere ve svých nejpopulárnějších podobách. S viditelným potěšením navíc vnáší do příběhu humor, ironii, zábavu, při níž jen trochu citlivějšího diváka zamrazí. Obdivnou zmínku zaslouží i John C. Reilly v roli Roxiina manžela Amose, jediné cituplné a čestné postavy, jenže zase takového dobráka, jaký jde snad každému na nervy.

Chicago je moderní muzikál klasického typu. Důsledně ctí retro doby, v níž se odehrává, neční z něj snaha prolomit pravidla žánru, a přitom je absolutně současný. Letí v rychlém tempu, ale jednotlivá čísla divák vychutná a k těm nejlepším nejspíš bude mít chuť se vracet.

Chicago, USA 2002, režie: Rob Marshall, scénář: Bill Condon, kamera: Dion Beebe, hudba: John Kander, Danny Elfman, hrají: Renée Zellwegerová, Catherine-Zeta Jonesová Richard Gere, John C. Reilly a další