Hlavním hrdinou filmu Petra Vachlera DOBLBA je Karel Muk (Jaroslav Dušek), pohřebák, který se se svými příbuznými dohodne, že před svou matkou zatají zděděnou hrobku, aby na ní sám vydělal. Tedy, aspoň se zdá, že o tom film bude, ale pak se ukáže, že je vlastně o tom, jak náhlá tragická událost způsobí rozvrat jedné rozvětvené rodiny. Myslím, že nakonec film není ani o tom, ale nenapadá mě, o čem vlastně je. Ale má happyend.

DOBLBA je bohužel velice nepodařený film. Promítání začalo poměrně nenápadně: Ani dobře, ani špatně, jen občas se objevil nějaký zvláštní neobvyklý detail, který vzbuzoval dojem, že bude později nějak geniálně zúročen. Tak plynuly minuty a minuty, stále probíhala expozice a já čekal, kdy už se to konečně nějak rozjede. Pak jsem se poprvé podíval na hodinky - 30 minut pryč a pořád se to nějak nerozjíždí. Pak uplynulo dalších 30 minut a pořád nic! Byly načínány jisté motivy a nápady, aby na ně bylo záhy zapomenuto, protože děj se přenáší někam jinam a představuje nám další postavy, aniž by nám nějak vysvětlil chování těch, které už známe.

Téměř všichni v tomto filmu jsou schizofrenní. Chvíli se chovají lidsky, inteligentně a říkají zajímavé nebo dojemné věci, a hned v následující scéně jsou z nich naprostí debilové a karikatury jako z KAMEŇÁKU. Není to nějaký hlubší záměr, který vyústí v šokující odhalení (třeba že všichni mají rozdvojenou osobnost), je to prostě jenom nepodařený film, a to především zásluhou Petra Vachlera.

Vachler je podle všeho schopný producent a z producentského hlediska se DOBLBA nedá nic vytknout. Kamera, střih, zvuk a herecké výkony - to všechno je slušné nebo velmi dobré. Problém (a velký) je ale ve scénáři a režii - a za oboje "může" Petr Vachler.

DOBLBA není film, který by svou nepodařeností byl k smíchu. Výsledek je spíše smutný, protože na plátně vidíte mnoho talentovaných herců ve filmu, který nebyl laciný, a nemůžete se ubránit dojmu, že na celém tom námětu je něco zásadně nepodařeného od samotného začátku (respektive, že je v něm splácáno úplně všechno a nic pořádně). Lynch nebo Fincher by tento scénář možná dokázali zfilmovat tak, aby vznikl zajímavý film, ale Vachler stylem své režie skáče stejně šíleně jako skákal styl scénáře, a strašlivě křiklavě kombinuje SPALOVAČE MRTVOL s "Tele Tele" (přičemž ani proti jednomu rozhodně nic nemám, ale dohromady to nefunguje). Některé scény mají neddiskutovatelnou atmosféru, ale o to drásavější je, když o pár sekund později někdo komicky zakopává, oživuje mrtvého králíčka nebo dělá legračního homosexuála. Málokterá ze scén je vyloženě špatná, ale každá je z úplně jiného filmu úplně jiného žánru (ve kterých náhodou hrají stejní herci).

Znovu opakuji, že v DOBLBA jsou obsaženy náměty na přinejmenším tři zajímavé celovečerní filmy, ale ani jeden z nich není dotažen do konce. Musím říct, že i taková PÁNSKÁ JÍZDA měla uspokojivější dějový oblouk. A i u PÁNSKÉ JÍZDY jsem se díval na hodinky méně často, než při DOBLBA. Na novinářské projekci ve velkém sále Slovanského domu byl počet hlasitých zasmání publika nižší než jeden tucet, a to počítám i vlažná uchechtnutí. Poté, co mě před pár týdny Bohdan Sláma přesvědčil, že v českých podmínkách může dnes vzniknout skvělý film, nevidím důvod, proč být k DOBLBA shovívavý.

To už ale jinde jsme, je to jiná vesnice...

Ve 30. letech minulého století byla ve Spojených státech ekonomická krize. V praxi to znamenalo, že všichni byli chudí, nezaměstnaní, otrhaní a natáčelo se s šedými filtry. Ještě než začala krize, James Braddock (Russell Crowe) byl plus-mínus průměrný boxer, který se svými pěstmi dokázal plus-mínus uživit. Pak ale přišla krize, Braddock už nebyl žádaným rohovníkem a jeho žena (Renée Zellwegerová) i děti na tom byly špatně. A tím myslím opravdu špatně - neměly co jíst, čím topit a James každý den stál před branou továrny (kam se najímaly pomocné síly vždy jen na den). James, jinak muž silných morálních zásad, se dokonce musel s hanbou vydat do podniku, kam chodili bohatší boxeři a manažeři, a zde vyžebrat pár dolarů.

Pak došlo k tomu, že byl indisponován jakýsi málo známý boxer, který měl vystoupit jako "vedlejší atrakce" jakéhosi zápasu, a místo něj byl víceméně z legrace a z nouze nasazen James Braddock. Počítalo se s tím, že (podle všech) starý a neschopný boxer vydrží sotva pár vteřin. Kupodivu, Braddock vyhrál!

Následně mu byla nabídnuta účast v několika dalších zápasech (se stále slavnějšími a slavnějšími boxery), které také všechny vyhrál a jeho největším triumfem bylo vítězství nad tehdejší mezinárodní hvězdou, Maxem Baerem.

Takhle se to stalo. Nebo aspoň filmaři tvrdí, že se to tak stalo. Já se v boxu nevyznám a upřímně řečeno, celkem není důležité, nakolik to odpovídá skutečnosti (náhodou jsem se například dozvěděl, že Max Baer, ve filmu ztvárněný jako zákeřný sexy devil, byl ve skutečnosti dobrosrdečný chlapík, který se finančně staral o pozůstalé boxerů, které v ringu omylem zabil). Pokud vás zajímají historické podrobnosti, klik sem.

Režisér Ron Howard je takový zvláštní brouk. Naprostá většina jeho filmů (kterých je hodně, např. WILLOW, OHEŇ, VÝKUPNÉ, APOLLO 13, GRINCH, ČISTÁ MYSL) je řemeslně velmi dobře zvládnutá, s dobrými hereckými výkony, většinou slušně vydělají (TĚŽKÁ VÁHA byla bohužel výjimka), mají nadprůměrné recenze, ale snad u žádného z nich jsem si neřekl "tak to je opravdu nezapomenutelná bomba". Také v případě TĚŽKÉ VÁHY jsou Russell i Zellwegerová dobří (za jediného "výborného" bych označil Paul Giamattiho jako Braddockova agenta), boxerské scény mají patřičný říz, rozhodně jsem se nenudil (i když sportovní filmy příliš "nemusím" a tento má skoro dvě a půl hodiny), ale dobrovolně bych TĚŽKOU VÁHU znovu vidět nechtěl.

Nejzásadnější konkrétní výtka, kterou k této moderní pohádce mám, souvisí s jejím původním názvem. CINDERELLA MAN ("Popelka") je přezdívka, kterou byl Braddock při svém comebacku označován. Nevyčítám Falconu, že film nazval tak jak ho nazval (na boxerský film POPELKA by nikdo nešel), ale vyčítám Howardovi, že pro nezasvěceného diváka z jeho filmu vůbec nevyplývá proč se Braddock pro Američany stal symbolem, kterým byl. Ve filmu je naznačeno, že "obyčejní lidé" (chudí) viděli, jak se boxer (zdánlivě za zenitem) chopil druhé šance a vrátil se na výsluní. To z něj udělalo idol pracujících (tehdy vlastně převážně nepracujících) mas, nějak to pozvedlo jejich sebevědomí a pomohlo jim to překonat životní i ekonomickou krizi.

Toto je ve filmu ztvárněno tím, že na Braddockovy zápasy chodí čím dále více chudých, poslouchají jejich přenosy atd., atd... Američanům to do sebe možná zapadá a je to pouze "ilustrace" něčeho, co dobře znají, ale já měl problém pochopit, proč by se milióny lidí v nesnázích měly najednou cítit dobře jen proto, že někdo jiný, kdo byl v nesnázích, najednou v nesnázích není.

Ale možná je to nějaká americká tradice a tahle země prostě víc potřebuje symboly. TĚŽKÁ VÁHA totiž velice připomíná film SEABISCUIT, který je také podle skutečných událostí, odehrává se ve stejné době, ale odhodlání v krizových časech v něm masám nepozvedává boxer, ale zdánlivě neschopný kůň a jeho žokej. Tento film u nás vyšel pouze na videu a DVD a rozhodně vám ho doporučuji, protože ho považuji za velice, velice dobrý (i když mě filmy o vítězných koních mě normálně zajímají ještě méně, než filmy o boxerech).

Premiéry týdne

Dvě další premiéry jsem neviděl: Novou verzi OLIVERA TWISTA od Romana Polanského a "městské drama" Johna Singletona ČTYŘI BRATŘI. Oboje prý je mírný nadprůměr.

Ve zkratce...

Kirsten Dunstová se před novináři omylem "prokecla", že padouchové ve třetím SPIDER-MANOVI budou Venom a Sandman a budou je hrát Topher Grace a Thomas Haden Church (BOKOVKA).

Američtí demokraté mají připravenou novou roli pro Bena Afflecka: Snaží se ho přesvědčit, aby za ně kandidoval do senátu! (Při posledních volbách Affleck pořádal intenzivní kampaň ve prospěch Johna Kerryho.)

Pilot nové show Chrise Rocka "Everybody Hates Chris" měl oficiální premiéru na Internetu - kdokoliv se zde na něj může zdarma legálně podívat. Chytrý nápad, který jistě této show pomůže (pokud je dobrá). Jděte na video.google.com a dejte vyhledat "Everybody Hates Chris".

Tady je pár obrázků z "prémiových" scén na DVD POMSTA SITHŮ.