Michael Bay vždycky točil filmy, které byly hloupé, nelogické, patetické a hlasité. Platí to opravdu univerzálně pro všechny jeho filmy, které koneckonců můžeme vyjmenovat: MIZEROVÉ, SKÁLA, ARMAGEDDON, PEARL HARBOR, BAD BOYS 2. Ano, pouhých pět filmů a všechny z nich hity. A všechny z nich hloupé. A přesto se mi většina z nich líbila. Dívám se na tvorbu Michaela Baye podobně, jako na velkofilmy z minulých (hodně dávných) desetiletí. Nedají se brát vážně, ale jsou na svou jednoduchost pyšné, nesnaží si hrát na něco jiného a jsou skvěle natočené. I když už dnes v Hollywoodu dokáží pomocí digitálních triků cokoliv, neznamená to, že to vždycky funguje. Ale u Baye to v naprosté většině případů funguje a jeho technický perfekcionismus je obdivuhodný - srovnatelný snad jen s Jamesem Cameronem.

Bayův nejnovější film OSTROV začíná v roce 2019 ve zvláštním izolovaném komplexu, kde jsou všichni oblečení v bílých teplákovkách a teniskách, mají jména jako "Lincoln 6-Echo" (Ewan McGregor) nebo "Jordan 2-Delta" (Scarlett Johanssonová) a nesmějí se k sobě (muž k ženě) moc přibližovat. Záhy se dozvídáme, že jde o pár set lidí, kteří jako jediní přežili nějakou ošklivou globální katastrofu a nyní se z izolačního střediska postupně (na základě losování) dostávají na "Ostrov - poslední pozemský ráj". Fajn.

Poměrně záhy diváci i hrdinové zjistí, že všechno je jinak. Následující informace jsou možná spoiler, ale kupodivu se je všichni filmoví fanoušci dozvěděli dlouho před premiérou z reklam, trailerů a oficiálních stránek! Pokud pointu neznáte a znát nechcete, tak vám celkem závidím a OSTROV vám rozhodně doporučuji - nudit se určitě nebudete (i když nějaké super nadšení se také konat nebude).

A pokud jste poslední 3 měsíce nebyli v kině, pointu OSTROVA neznáte a znát ji chcete: K žádné celosvětové katastrofě nedošlo a očíslovaní "lidé" vlastně nejsou lidé, nýbrž klony skutečných lidí ze skutečného světa, které byly v tajném podzemním komplexu (v poušti) vypěstovány, aby poskytly svým majitelům náhradní orgány, případně porodily děti. "Vylosování k odjezdu na Ostrov" znamená, že nadešel čas daný klon rozřezat.

Toto odhalení možná může šokovat Pepu Nováka z Kotěhůlek (promiň, Pepo), ale ten, kdo někdy viděl nebo četl nějaké sci-fi, to odhalí dřív, než hrdinové filmu, a pokud náhodou ne, moc překvapený tím nebude.

No a když se někdy ve třetině (dvouapůlhodinového) filmu "oficiálně" dozvíme to překvapení, Lincoln a Jordan uprchnou z komplexu a vydávají se najít své "sponzory", pravého pana Lincolna a paní Jordanovou (opět McGregor a Johanssonová), aby vyvolali skandál a zachránili ostatní klony. Vtip je totiž v tom, že nikdo ve "vnějším světě" (ani "sponzoři") netuší, že klony jsou živé, myslící a pohybující se (veřejnost má za to, že jde o nějaké kusy rosolu v kádích).

Takže: Námět by ušel. Ovšem zpracování není zcela ideální. V úvodní třetině filmu se Bay odvážně snaží zapomenout na svou předchozí kariéru režiséra "blbých akčních filmů" a zdržuje se svých oblíbených zpomalených záběrů, kamer u země atd... Bohužel, v tuto chvíli je jasné, že Bay je režisér, kterému některé věci jdou skvěle a jiné méně dobře. Pokud je připraven o své "osvědčené vyprávěcí prostředky", je bezradný a i když film chvílemi získá zajímavou atmosféru, je tato pravidelně narušována vtípky a minipointami, které tu atmosféru naprosto ničí. Ne, že by to celé bylo nějak extrémně špatné, ale nabízí se otázka, jak skvěle mohl tentýž scénář zfilmovat Steven Spielberg a je jasné, že Bay v těchto scénách není ve své kůži.

Když Lincoln a Jordan utečou, začíná téměř nepřetržitá honička. Tady je Bay opět ve své kůži a rozdíl mezi těmito scénami a začátkem filmu je téměř neuvěřitelný. Většina zajímavých nápadů a myšlenek je hozena za hlavu, logika mizí a všechno začíná vybuchovat. A vybuchuje to skvělým způsobem! Technicky to má Michael Bay zvládnuté na jedničku a kdyby šlo o film nějakého neznámého režiséra, jistě by se všude psalo o "úžasných akčních scénách". Ale u Michaela Baye už to dneska většina novinářů bere jako jistotu...

Ano, Michael Bay je fetišista (a možná i fašista) a musí ve svých filmech mít nejnovější "hračičky" (tentokrát například tuhle superjachtu za 25 milionů dolarů). Přesto se mi jeho filmy fakt líbí, podobně jako se mi fakt líbila HVĚZDNÁ PĚCHOTA nebo DEN NEZÁVISLOSTI. Je mi jasné, že nedostanou moc Oscarů a je mi jasné, že je nemám doporučovat lidem, kteří jezdí na Letní filmovou školu. OSTROV není nejhorší Bayův film (to jsou podle mě MIZEROVÉ 2) a ještě se na něj aspoň jednou půjdu podívat.

To, že se OSTROV stal prvním Bayovým finančním propadákem, podle mě nijak nesouvisí s jeho kvalitou nebo nekvalitou, ale s naprosto nezvládnutým marketingem (je to první Bayův film, který neprodukoval Jerry Bruckheimer). A možná taky s tím, že hlavní role jsou obsazeny trochu nevhodně (byť se Johanssonová snaží a McGregor je chvílemi dost dobrý). Ostatně, co si o tom myslí sám Michael Bay, to si můžete přečíst tady. Nebo možná ne...

Film UTRŽENÝ ZE ŘETĚZU (UNLEASHED) je něco trochu podobného jako OSTROV. Je to také takové "retro" - ale trochu z jiné doby. Z doby kdy Steven Seagal a Jean-Claude Van Damme byli bozi a většina diváků je brala vážně.

Luc Besson napsal a produkoval příběh Dannyho (Jet Li), který žije jako zvíře, patřící gangsterskému bossovi (Bob Hoskins). Ten ho používá jako bojového psa. Dovede ho tam, kde je potřeba někoho seřezat (nebo zabít), sundá mu obojek a Danny jde na to. Neumí číst, dokáže říkat jen pár slov a bydlí v kleci. Pak se shodou náhod dostane z moci zlého bosse a vezme ho pod ochranu slepý ladič pian (Morgan Freeman) a jeho dcera. U nich si Danny začne pomalu vzpomínat na to, co to znamená "být člověkem". Chtěl by zapomenout na minulost, ale minulost nezapomněla na něj...

Jet Li vypadá ve filmu překvapivě staře (je mu 42 let), ale pořád se dokáže skvěle ohánět (obzvlášť v choreografii Yuen Wu Pinga). Podobně jako ve starých seagalovkách se dočkáme dvou-tří koncentrovaných dlouhých akčních scén (příjemně "oldschool realistických", jen sem tam nějaké neviditelné dráty). Bessonovi se ale podařil skvělý tah - obsadil do dvou důležitých rolí Hoskinse a Freemana - tj. lidi, kteří umějí dobře hrát. To filmu opravdu hodně pomohlo. Vypadá dost lacině (natáčelo se ve Skotsku) a honorář Freemana a Hoskinse pravděpodobně představoval značnou část jeho rozpočtu. Byl to riskantní tah, ale vyplatil se - podle mě dokonce tento film zachránil. Pokud se vám stýská po dobách, kdy byl Van Damme cool, jděte na UTRŽENÉHO ZE ŘETĚZU.

A protože příští týden je premiér opravdu hodně, vyřídíme dneska jednu premiéru s týdenním předstihem. Příští týden se totiž do našich kin přiřítí film PŘÍBĚH MODRÉ PLANETY (původní název GENESIS).

Jde o pseudodokument stejných lidí, kteří natočili MIKROKOSMOS. Pokud už si nevzpomínáte, MIKROKOSMOS sestával z epizod, zabírajících různá "dobrodružství" maličkých zvířátek v jejich přirozeném prostředí. Šneci, brouci, atd., atd... To vše pouze za doprovodu hudby. Bylo to fascinující. PŘÍBĚH MODRÉ PLANETY je ambicióznější a také podstatně slabší.

Film se snaží hledat paralely mezi vznikem vesmíru a vznikem lidského života (tudíž je český název poněkud mimo). V praxi to vypadá tak, že značnou část filmu (možná pětinu?) zabírá starý černoch, který vypráví (dabovaně) moudra jako "Stejně jako písek v přesýpacích hodinách, tak jdou dny našich životů" nebo "Co je začátek, je i konec, co je nahoře, je i dole, kolik třešní tolik višní". A tak podobně, naprosto nezajímavě, místy až tak debilně, že se tím obecenstvo (filmoví novináři) celkem bavilo.

Černoch je prostříháván se zajímavějšími záběry, ve kterých mají být pravděpodobně různé fáze vzniku vesmíru zobrazovány pomocí jevů v mikrokosmu. Zásadní problém je v tom, že dědeček nám sice říká filosofická moudra, ale nedozvíme se od něj, co to vlastně na plátně uvidíme. Takže třeba když se mluví o vzniku galaxie, následují záběry bílých rojících se částeček, které vypadají jako nic moc digitální efekt. Teprve po přečtení presskitu jsem se dozvěděl, že to byl zpomalený a zvětšený cigaretový kouř (a tím pádem ta scéna dodatečně začala být zajímavá).

A totéž platí pro naprostou většinu sekvencí bez dědečka. Vidíme nějaké zvíře nebo chemickou reakci (?), ale není nám řečeno co je to za zvířata a za chemické reakce. Přitom bych třeba velmi rád věděl, co to bylo za legrační rybičky, kterým narostly nožičky a ony ze zvědavosti začaly chodit po pevnině. Jak se ty potvůrky jmenují a kde dneska žijí? Jsou velké 5 milimetrů nebo 5 centimetrů? Nic z toho se nedozvíme, pouze se znovu objeví černý dědeček a vysvětlí, že "All we are is dust in the wind, dude", nebo tak něco. Po MIKROKOSMU opravdu velké zklamání. A ani to není retro...

Ve zkratce...

Scenástia Paul Haggis, nominovaný na Oscara za MILLION DOLLAR BABY, dostal překvapivě do parády scénář připravované bondovky CASINO ROYALE! Režírovat bude Martin Campbell (ZLATÉ OKO).

Už jste viděli trailer na comics? A co český trailer na comics?

A co Charlize Theron v úplně nové podobě? V matrixovém AEON FLUX.

A superexxxkluzivně: Trailer na pokračování PIRÁTŮ Z KARIBIKU!