Originální básnířka a zpěvačka, která se cítí spojena jak s francouzskými prokletými básníky, tak s beatniky, se v polovině 90. let dokázala po dlouhém mlčení vrátit na scénu a natočit další mimořádně silná a většinou také hořká a smutná alba. Letos přijala z rukou francouzského ministra řád rytíře umění a literatury. Ve skupině, s níž v pátek vystoupí v Praze, se objeví i další velká hvězda newyorské scény té doby - kytarista skupiny Television Tom Verlaine.

Do Prahy přijíždí Patti Smith po čtyřech letech, v roce, kdy uplyne třicet let od vydání jejího debutu Horses, první desky reprezentující nastupující scénu newyorské nové vlny. Na jejím natáčení se podílel i baskytarista Ivan Král, který na spolupráci s ní nemůže zapomenout: "Patti je klasa. Ne jen jako zpěvačka nebo skladatelka, ale celkově... takovou osobnost jsem od té doby nenašel. Byla velice originální, když jsem natočil první desku Horses, tak to byl neuvěřitelný skok. Je v ní magie, je to ta nejlepší deska, jakou jsme tehdy vytvořili."

Patti ho fascinovala a moc s ní chtěl hrát: "Jednou jsem v New Yorku na Manhattanu zašel do kostela, kde různé básnířky četly svoje věci. Mezi nimi byla jedna, které ze sebe básně jen chrlila a popsané stránky lítaly kolem ní. Říkal jsem si, ta má energii, s tou se musím potkat. Pak jsem se dozvěděl, že taky hraje. Zašel jsem si ji poslechnout do klubu. Měla tam pianistu a kytaristu a já se jí po koncertě zeptal, jestli nepotřebuje někoho na kytaru nebo na basu. Po měsíci se mi ozvala, abych přišel."

Začátky hudební kariéry Patti Smith (narodila se v roce 1946 v Chicagu) však nebyly nijak snadné a nelišily se od ostatních kapel, které vystupovaly v centru nově vznikající scény v klubu CBGB"s. "Byla to prázdná putyka, do který by člověk normálně nešel, sedělo tam pár opilců, jen se koukli, kdo vešel, a tím to haslo. Jenže klubů bylo hrozně málo, takže se rychle rozšířilo, že v CBGB"s vystupují Television a dá se tam hrát. Ale jestli nás bylo deset nebo patnáct, kteří přišli, obdivovali je a pískali z nadšení, že slyší něco úplně novýho, tak je to moc," vzpomíná Ivan Král a dodává, že koncerty s Patti Smith vypadaly podobně a nejen v CBGB"s: "Chtěli nás do klubu na Long Islandu, kde dokonce před námi hrál Jan Hammer, ale jestli tam přišlo pětadvacet lidí, bylo to moc, takže jsme zase hráli skoro zadarmo."

Ke změně přispěl podle Krále tisk: "V té době se s v hudbě neobjevovalo nic nového, existovaly jen superskupiny a disco, a tak o dění v CBGB"s začali psát Soho News i Village Voice, kde jsme měli nějaké známé. O vystoupení Patti psali samá nej a kdykoli hráli Television, tak to bylo taky neuvěřitelné... Když o Patti Smith několikrát v superlativech psaly i New York Times, zavětřil producent Clive Davis z Aristy a jakmile se v klubu objevila, poslechnul si ji a do týdne s ní podepsal smlouvu."

S Patti Smith natočil Ivan Král první čtyři alba, vedle Horses ještě Radio Ethiopia, EasterWave. Pak Patti ukončila kariéru a dala přednost rodinnému životu se svým mužem Fredem "Sonic" Smithem z kapely MC5. Mlčení přerušila jen v roce 1986, když s mužem natočila intimně laděnou desku Dream Of Life. Na scénu se vrátila až v polovině 90. let, kdy se na albu Gone Again vyrovnávala se smrtí svých blízkých, infarktu podlehl její manžel i bratr, již předtím zemřel také její blízký přítel, fotograf Robert Mapplethorpe. V podobném duchu se neslo i následující syrové album Peace and Noise z roku 1997, kde je i text právě zemřelého beatnika Allena Ginsberga.

Na posledních dvou albech Gung Ho a Trampling se obrací k politice, první je opožděnou reflexí války ve Vietnamu, na loňské reflektuje teroristické útoky al-Kajdá na New York a Washington, i válku v Iráku a Afghánistánu.

Nová alba vznikala v pozměněném obsazení Patti Smith Group, původní členy kytaristu Lennyho Kaye a bubeníka Jay Dee Daughertyho doplnil baskytarista Tony Shanahan a další kytarista a Oliver Ray. Na současném turné však v kapele místo Raye nahradil Tom Verlaine, s nímž skupina kdysi natočila vůbec první singl, a který byl nějakou dobu i partnerem Patti.