Hlavní obsah

Kohoutovy Nuly uvedl moskevský MCHAT

Novinky, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přední moskevské divadlo MCHAT uvedlo hru Pavla Kohouta Nuly.

Foto: PRÁVO – Milan Vojtek

Hotař Rostislav Pokorný dohlíží na vinice u Rakvic.

Článek

Lidský příběh si své publikum najde všude. S jakým dojmem jste se vrátil z moskevské premiéry své hry Nuly? Jak si s ní rozuměli herci a diváci?

Vím z minula, že MCHAT vlastně ruské Národní divadlo disponuje nejlepšími herci, kteří však mívali sklon k sólům. Řediteli Divadla J. K. Tyla v Plzni, režiséru Janu Burianovi se podařilo stmelit je v soubor. Výsledkem je představení, nad jakým se neradoval jen autor, ale především tisícovka diváků, děkující ovacemi ve stoje. Zahraničních režisérů, kteří v MCHATu za sto let jeho existence pracovali, bylo jen pár. Jan Burian dík svým odborným. lidským i jazykovým vlastnostem se stal miláčkem souboru, rozloučení s ním bylo až srdceryvné.

Dík patří i plzeňské radnici, která moskevským pomohla vytvořit finanční podmínky pro Burianovo hostování, jak se sluší na nejstarší české kamenné divadlo. Chtěl bych ale odsoudit nactiutrhačskou kampaň, kterou proti Burianovi rozpoutali v plzeňských médiích anonymní závistivci. Jinak se mi potvrdilo, že Nuly jsou především lidský příběh, který si své publikum najde všude, natož v postkomunistické zemi.

Neuvažuje MCHAT, případně jiné ruské divadlo, o další vaší hře?

Zájem i o další mé texty má několik scén. Nedostižná ale zůstane navždy Taková láska, kterou hrála skoro všechna profesionální divadla v bývalém SSSR a na půl tisíce amatérských souborů. Protože země nebyla v bernské konvenci, dostával jsem místo honoráře velké krabice kaviáru, který bohužel v Čechách tehdy nikdo nejedl.

Jaký je váš dojem z dnešní Moskvy?

Moskva i Petěrburk předvádějí extrémní rozdíly mezi bohatými a chudými. Mezi ty druhé se propadla většina příslušníků inteligence a tím spíš vynikla jejich skromnost, potřeba kultury i vůle dobrat se poprvé v dějinách trvalé demokracie a stvrdit tím své evropanství.

Nakladatelství Paseka oznamuje v brzké době vydání knihy Lesk cizího peří s čtyřmi vašimi dramatickými texty. Proč jste zařadil do výboru právě tyto hry?

Vybral jsem čtyři adaptace, které jsou si nejmíň podobné a měly největší divácký ohlas doma i ve světě. (Cesta kolem světa za 80 dní podle románu Julese Vernea, Král Colas Kolikátý podle románu Colas Breugnon Romaina Rollanda, Ubohý vrah podle povídky Fixní idea Leonida Andrejeva a Hra na Javora podle románu Mercei Eliadea Na ulici Mantuleasa pozn. red.) Názvem knihy skládám poklonu autorům slavných předloh. Pokračuju v pokusu vypěstovat čtenářskou obec, která si jako kdysi já bude hry sama inscenovat pomocí vlastní fantazie.

Navštívil jste výstavu socialistického realismu v pražském Rudolfinu? Jak se vám umění té doby jeví z dnešního odstupu?

Šel jsem tam krajinou raného mládí a bylo mně znovu úzko z té hrůzně slepé ulice, v níž jsme málem skončili. Jen jsem pak o hodinu později shledal, že většina malířů ´sorely´ ovládala řemeslo malby lépe, než většina jejich potomků, zastoupených na výstavě dvacítky nejsoučasnějších výtvarníků, kterou jsem poté navštívil v Mánesu.

Jste duší Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Co bylo podle vás určujícím rysem jeho sedmého ročníku? Jak vidíte budoucnost festivalu?

I přes náš festival se obrazně řečeno přehnala povodeň, když sponzoři logicky dali přednost jejím obětem. Věřím, že se letos opět podaří úroveň vyrovnat, i když úbytek prostředků je markantní i nadále. Upozornili jsme naše německé, rakouské a švýcarské příznivce, že jde konec konců o jejich kulturu a že než by měl projekt sestoupit do nižšího poschodí, museli bychom jej přerušit. Mohli by pak jen doufat, že se znovu sejdou lidé, kterým se podaří jej obnovit.

Co teď píšete?

Dokončil jsem hru Éros, ukotvenou vzdor současnému tématu kontrastně v poetice Čechova a Ibsena: rodině, která si desítky let zachovávala v "šedé zóně" slušnost, se restitucí vrátí velký majetek a její členové objevují své skutečné charaktery... Viktor Polesný natočil, jeví se mi, mimořádný film Hodina tance a lásky, který jsme napsali s Jelenou Mašínovou. A Jaroslav Brabec točí další náš film P.F. 77 o herečce, kterou lámou k podpisu Anticharty. Jako životní protiúkol ji má ztělesnit Vlasta Chramostová.

Záchodky disidenta Jardy

Kohoutovy Nuly jsou pokusem zachytit vývoj české společnosti takřka šesti desetiletí. Autor je psal původně pro své ´domácí´ Divadlo na Vinohradech, které ale hru odmítlo inscenovat. Kolem textu se rozpoutala mediální kampaň, která vyústila v dramatikovo veřejné čtení hry. Premiéru měla před dvěma lety v Divadle J. K. Tyla v Plzni v nastudování Jana Buriana, který je i režisérem moskevské inscenace.

Kohoutův obraz mlčící většiny národa se odehrává z ´žabí perspektivy´ nedostudovaného právníka Jardy, obhospodařujícího v reálném socialismu pánské veřejné záchodky uprostřed Prahy. Mezi jejich mušle a kabinky se v rychlém sledu promítnou odlesky dějin odehrávajících se ´tam nahoře´ revoluce v květnu 1945, únorový převrat 1948, okupace v srpnu 1968, sametová revoluce v listopadu 1989, abychom se naplno ocitli v budování kapitalismu tržních mechanismů 90. let, který z Jardy udělá podnikatele luxusního "relaxačního" WC s ubytovacími kapacitami v protileteckém krytu bývalého politbyra.

Kohout se v osmi obrazech pokusil evidovat většinu žhavých témat dneška: od restitučních procesů přes podnikatelské aktivity, partnerství homosexuálních párů, prostituce aj. až po Cibulkovy seznamy pomahačů StB, kterýžto poslední bod ústí do hořké pointy hry: Jardovy luxusní záchodky, kde si odbýval svou takřka disidentskou minulost, byly financovány z estébáckých odměn jeho družky Ančiny, aktivní spolupracovnice StB.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám