Hlavní obsah

Klasika, revolta a vedra na Letní filmové škole

Právo, Michal Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

UHERSKÉ HRADIŠTĚ

Letní filmová škola v Uherském Hradišti, která skončila v neděli, se nesla ve znamení tématu revolty a velké retrospektivy irské kinematografie. Tentokrát filmu pomohlo i vedro. Protože lidé na ulicích málem omdlévali a na koupališti ležela hlava na hlavě, zahnalo do kina i návštěvníky, kteří by možná jindy nepřišli.

Článek

Posledním hostem Letní filmové školy byl polský legendární filmař Andrzej Žulavski, který strávil jistý čas ve francouzské emigraci. Novátor filmového vyprávění a někdejší Wajdův asistent vzešel ze známé umělecké rodiny. Jeho filmy jako politická alegorie Ďábel (1972) nebo sci-fi podobenství Na stříbrném glóbu nemohly být ve své době v Polsku uvedeny kvůli cenzuře. Ve Francii naopak slavil úspěchy snímkem Důležité je milovat či filmem L´ amour braque, v němž potkal svou múzu i o mnoho let mladší životní partnerku Sophii Marceauovou.

Zatímco Žulavski se v Hradišti držel skromně stranou, španělský dramatik, básník a filmař Fernando Arrabal nepřestával do konce svého pobytu excentricky překvapovat.

Irsko v centru pozornosti

Letošní hlavní téma festivalu ovšem patřilo Irsku. Z jejich filmů bylo promítnuto to nejlepší, například Butcher boy (1997) Neila Jordana, kterého si nejvíce cení irští filmoví kritici a akademici. Z hlasování plebsu naopak nedávno vzešel jako vítězný film všech dob snímek Commitments Alana Parkera. Bluesové drama o vzniku i konečném rozpadu jedné kapely bylo zakoupeno i do české klubové distribuce.

Několika filmy zde byl představen rovněž filmař mladé generace Paddy Breathnach. Jeho komedie Man about Dog ukazuje dnešní mladé outsidery, kteří by rádi "klátili holky", trochu si užívali a vyhráli prachy na závodech se svým psem. Jeho cynická kriminální komedie Byl jsem dole je zase srovnávána s poetikou Quentina Tarantina, ovšem míra samoúčelnosti v ní dosahuje nebezpečně vysokých hodnot.

Filmová klasika potěšila

Jezdit na klasiku, to je jako chodit do pokladnice trochu se potěšit. Letos k takovým bonbónkům patřil určitě snímek Bohové moru Rainera Wernera Fassbindera, Havettova Slávnosť v botanickej záhradě nebo Ticho a křik od Jancsóa.

Festivalový týden přinesl ovšem nejen projekce archivních filmů, ale i množství vynikajících koncertů irské hudby. Největší ohlas si získalo čtvrteční vystoupení formace, v níž vystoupili společně David Kitt, Bronagh Gallagher a Glen Hansard. Mimochodem právě Gallagher si zahrála zpěvačku Bernie a Hansard zase kytaristu Fostera ve filmu Commitments.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám