Režisér Robert Rodriguez je vlastně takové děcko. Začal superlacinou mexickou střílečkou za pár tisíc dolarů EL MARIACHI (která se stala základem trilogie a pokračovala DESPERADEM a TENKRÁT V MEXIKU), pak natočil horory FAKULTA (což je špatně přeložený původní název FACULTY - t.j. "Učitelský sbor") a OD SOUMRAKU DO ÚSVITU, a tím se pomalu začal stávat kultovním.

Všechny překvapilo, když pak natočil dětský film SPY KIDS. Ale vlastně na tom nebylo nic tak zvláštního - místo pubertálních strašidelných a bouchacích filmečků začal točit totéž pro malé děti - pravděpodobně kvůli vlastním dětem, protože chtěl, aby existovaly nějaké úžasné strašidelné akční filmy i pro ně. Pod jeho zatím posledním filmem, THE ADVENTURES OF SHARKBOY AND LAVAGIRL IN 3D (v našich kinech nepůjde), je jako autor scénáře napsán jeho syn. Sedmiletý syn! Syn, který se jmenuje "Racer Rodriguez"!!! A má tři bratry se jmény "Rogue", "Rocket" a "Rebel"!!!!!

Rodriguez je prostě hračička. Chce, aby jeho filmy byly cool (ať už pro teenagery nebo pro malá děcka), používá nejnovější experimentální filmařské technologie (což neznamená, že by byly jeho filmy drahé - naopak tím většinou ušetří!) a prostě si všechno dělá po svém (asi není náhoda, že se jeho studio jmenuje "Troublemaker" a má ve znaku zákeřného rošťáka). Potom všam vlastně už není nic divného na tom, že Rodriguez své filmy nejen režíruje, ale taky píše, stříhá, stojí za kamerou a skládá k nim hudbu.

Sin City je hodně slavný comics od hodně slavného Franka Millera, který se vyznačuje dvěma zásadními atributy. Zaprvé, je hodně brutální (rozhodně pouze pro plnoleté), se spoustou nahých ženských, uřezaných údů, vybuchujících hlav a podobně. Za druhé, je černobílý. A to nikoliv "grayscale", ale skutečně obsahuje pouze černou a bílou barvu, žádnou šedivou nebo šrafovanou. A občas obsahuje strategicky umístěný kousek nějaké jiné výrazné barvy (například rudé rty, krev, nebo žlutá kůže Žlutýho parchanta).

Jak vidíte, nevypadá to moc jako "zfilmovatelný materiál". Ale Robert Rodriguez se rozhodl, že Sin City zfilmuje, a navíc ho zfilmuje naprosto věrně! A skutečně to udělal.

Především se rozhodl, že autor Frank Miller bude filmové SIN CITY režírovat spolu s ním. Tady ale narazil na zásady Asociace amerických režisérů, podle kterých nesmí film mít několik režisérů, pokud spolu tito nepracovali už před vstupem do Asociace (např. bratři Coenové). Rodriguez to promptně vyřešil tak, že z Asociace vystoupil (takže teď nemůže dostat Oscara za režii, nebo něco podobného ošklivého). A když už to udělal, tak přibral dávného kamaráda Quentina Tarantina, který je u SIN CITY uveden jako "special guest director", což přeloženo do češtiny znamená, že režíroval jednu pětiminutovou scénu.

Při natáčení prý Rodriguez a Miller vůbec nepoužívali storyboardy, ale komponovali záběry přímo podle obrázků v comicsu! Přesněji řečeno, komponovali pouze herce, protože naprostá většina všeho ostatního je dodělána digitálně v postprodukci (podobně jako třeba ve SVĚTĚ ZÍTŘKA). Ve výsledku je všechno černobílé, jen ty barevné skvrny z comicsu jsou přesně přejaty. Spoustu příkladů a vysvětlení procesu najdete na oficiálních stránkách filmu.

Titulní město Sin City se nachází někde mimo čas a prostor a je v něm plno zločinců, zkrumpovaných policajtů a překrásných ženských. Dvouhodinový film se skládá ze tří příběhů: "Drsný sbohem", "Velká tučná zabijačka" a "Ten žlutej parchant", přičemž nejdříve uvidíte krátké nesouvisející intro, pak začátek "Sbohem", pak "Zabijačku" a "Parchanta", pak zbytek "Sbohem" a nakonec outro, navazující na intro. Takže první celistvý příběh, kterého se dočkáte, je "Drsný sbohem", a právě ten je z celého filmu nejlepší. Tudíž hodina a čtvrt, která následuje po něm, nedosahuje kvality první třetiny a v závěru se rozhodně nekoná něco jako "vyvrcholení". Jde opravdu o tři nesouvisející příběhy - i když se některé postavy na okamžik mihnou v několika z nich.

Vzhledem ke třem příběhům (a intru) je ve filmu mnoho postav a často jsou ztvárněny dobrými a/nebo slavnými herci: Je tu Bruce Willis, Benicio Del Toro, Mickey Rourke, Josh Hartnett, Rosario Dawsonová, Michael Madsen, Clive Owen, Jessica Albaová, Brittany Murphyová, Elijah Wood (jako brutální masový vrah!)... Opravdu celý zástup slavných herců, kteří pravděpodobně museli hrát za symbolické peníze, protože celý film stál "jenom" 45 miliónů dolarů. Tvůrci se většinou nesnažili, aby herci vypadali stejně jako jejich comicsové předlohy (jenom u vyloženě nadlidských/podlidských postav dostali výraznější šanci maskéři). Nejúžasnější je s přehledem Mickey Rourke jako supergorila Marv. Nejen, že neuvěřitelně vypadá, ale také jeho herecký výkon vám nejvíce uvízne v paměti. Na druhé straně spektra se bohužel ocitly některé dámy, které patřičně vystavují na odiv svá poloobnažená těla, ale jsou poněkud prkenné. Oni ale vlastně v tomhle filmu museli být prkenní skoro všichni.

Problém je v tom, že comicsy jsou série statických obrázků, u kterých jsou často velké bubliny se spoustou textu. Pokud máte v comicsu obrázek chlapíka, který ve vypjaté situaci říká nějakou dlouhou rozvitou větu a pokud chcete tuto scénu zfilmovat skutečně naprosto věrně, nezbývá vám, než mít ve filmu dlouhý záběr, jak chlapík stojí a s drsným výrazem odříká celou tu rozvitou větu. To je sice věrná adaptace comicsové předlohy, ale prostě to není dvakrát zajímavé z filmového hlediska.

Nicméně režiséři zůstali sví a natočili skutečně nejvěrnější adaptaci comicsu, jaká kdy vznikla (a asi nejbrutálnější, jaká se kdy promítala v normální filmové distribuci). Měli byste na ni jít do kina už jen proto, abyste si ujasnili, jestli chcete, aby se točily věrné adaptace comicsů. Myslím, že Čtyřlístek v Rodriguezově podání by byl bomba.

P.S: SIN CITY je jedním z těch filmů, které se k nám dostávají dlouho po americké premiéře, a tudíž si ho spousta lidí už odněkud stáhla. Pokud jste to udělali, jděte na něj stejně do kina, protože jednak na monitoru přicházíte o detaily černobílé kompozice a za druhé jsou ve filmu velmi atmosférické dialogy a monology, které nějaký ten L33T_translat0r_CR3W těžko mohl při svém pokusu o překlad pochytit.

Ve zkratce...

Ne, že bych četl (nebo si prohlížel) časopis Playboy, ale viděl jsem jeho obálku s velikým nápisem "Nahá Bai Ling, hvězda Star Wars!" a položil jsem si otázku: Může někdo být hvězdou filmu, ve kterém se ani na vteřinu neobjeví? (Bai Ling natočila pár krátkých scén pro EPIZODU III, ale žádná z nich nakonec nebyla použita.)

Drew Barrymoreová je odhodlána zopakovat si svou roli Gertie a donutit Stevena Spielberga, aby s ní natočil pohračování E.T.-MIMOZEMŠŤANA. Děkujeme, Drew.

Na této stránce se dozvíte, jak měly doopravdy skončit různé slavné filmy.

Jak už jsem psal mnohokrát, Japonci jsou víc než jen lidé. Znovu mě o tom přesvědčil jejich billboard DVD s filmem UMUČENÍ KRISTA.