Článek
Ten pátý (možná spíš dvacátý) mluví jinak fenomén polského historického velkofilmu totiž u našich sousedů funguje téměř neuvěřitelně. Jen z poslední doby Pan Tadeáš i Ohněm a mečem: stály hrůzu peněz, ty se ovšem jako zázrakem našly, a na oba filmy se domácí publikum hrnulo v dlouhých hustých řadách, opojeno laskáním národní historie, literatury a hrdosti. Už pár metrů za hranicemi po nich prakticky pes neštěkl.
Nejdražší polský film všech dob
Totéž platí o opusu nejnovějším, Quo Vadis, který podle světově proslulého a populárního románu Henryka Sienkiewicze natočil osmdesátiletý bard Jerzy Kawalerowicz. Na silné téma lásky a víry ztvárněné v rozsáhlém epickém příběhu se přitom díky masivní sponzorské podpoře (banka, telekomunikace...) shromáždilo na 18 miliónů dolarů, což polská kinematografie dosud nezažila. Tím větší škoda, že tak zkušený filmař jako Kawalerowicz nedokázal látku ani prostředky využít k něčemu, na co by se dalo s radostí dívat.
Nebývale promarněná příležitost
Se zjevnou leč naprosto neinvenční úctou k Sienkiewiczovi a evidentním pohrdáním jakoukoli svižnější akcí natočil podivnou a nesmírně nudnou koláž, kde moudra padají postavám z úst jako kamení, kulisy jsou jako malované a celé to působí spíš dojmem televizní inscenace. Ani tak dobří herci jako Boguslaw Linda (Petronius), Pavel Delag (Marcus Vincius) nebo Francsiszek Pieczka nemohli dělat víc než udělali: těch sto čtyřicet minut je k nepřečkání. Quo Vadis se tak stalo až nebývale promarněnou příležitostí a člověk jen s marnou nostalgií vzpomene na doby, kdy se i u nás na polské filmové novinky čekalo s oprávněnými nadějemi na velký zážitek.
Quo Vadis
Režie a scénář: Jerzy Kawalerowicz, Kamera: Andrzej J. Jaroszewicz, Hrají: Boguslaw Linda, Pawel Delag, Michal Bajor, Franciszek Pieczka a další, Polsko 2001