Ve svěrací kazajce

Děj filmu začíná v roce 1991 v Iráku, kde je americký voják Jack Starks (Adrien Brody z PIANISTY, VESNICE nebo nového KING KONGa) vážně zraněn (střelen do hlavy) a téměř zemře. Tedy, zemře doopravdy, ale po chvíli se oživne. Vrátí se do USA, pomůže neznámé ženě s děvčátkem opravit jejich auto, stojící u cesty, a pak si stopne podivného chlapíka. Víc si nepamatuje, ale policie dojde na základě stop k názoru, že Jack zastřelil policistu.

Jack (který si není jistý, jestli to náhodou opravdu neudělal - protože si prostě nepamatuje, co se dělo) je převezen do psychiatrického ústavu, kde na něm polosadistický doktor (Kris Kristofferson) začne praktikovat velmi bizarní metodu "léčby": Píchá mu drogy a pak ho ve svěrací kazajce strká do něčeho, co vypadá jako klasická trouba. Zde, ve stísněmém prostoru, ve tmě a tichu, prožívá Jack extrémní psychické stavy a halucinace.

SVĚRACÍ KAZAJKA je mix JAKUBOVA ŽEBŘÍKU a PŘELETU NAD KUKAČČÍM HNÍZDEM a jeden z těch filmů (podtrhuji: dobrých filmů), které nejlépe oceníte, pokud o nich víte co nejméně. Pokud nechcete znát základní zápletku, kterou se dozvíte někdy po třetině filmu, přeskočte následující odstavec!

(SPOILER!) Při každém "strčení do trouby" se Jack přenese přesně 15 let do budoucnosti, do roku 2007! Nejdřív je z toho samozřejmě v šoku, ale protože to funguje spolehlivě a s železnou pravidelností, při dalších "návštěvách" začne v budoucnosti "pátrat" a zjistí, že zemřel 4 dny po svém prvním "strčení do trouby". Takže tyto čtyři dny využívá k tomu, aby při "cestách do budoucnosti" nasbíral dostatek stop, které by mu mohly "v současnosti" zachránit život. A naopak navštíví "v budoucnosti" některé z těch, pro které "zemřel v roce 1992" (především Keiru Knightleyovou, nyní už dospělou "holčičku, která stála u auta u cesty") a ovlivní tak jejich budoucí osudy. Jako při každém cestování v čase (pokud tedy opravdu cestuje v čase a nejsou to všechno halucinace!) není nouze o paradoxy a mnohá překvapení... (KONEC SPOILERU!)

Ve SVĚRACÍ KAZAJCE se tudíž děje cosi velmi netradičního, co by se dalo zpracovat stejně dobře formou čisté sci-fi jako formou Charlieho Kaufmana (V KŮŽI JOHNA MALKOVICHE, VĚČNÝ SVIT NEPOSKVRNĚNÉ MYSLI). KAZAJKA používá spíše druhou metodu, ale ještě spíše se podobá SOLARISU - konkrétně v tom, že hrdinové zkoumají velmi bizarní a nepravděpodobný fenomén velmi logicky, s chladnou hlavou a nechovají se přitom jako hlupáci.

Další důležitá věc, která platí u SOLARISU i u SVĚRACÍ KAZAJKY: Film má velmi pomalé tempo a pokud čekáte akční thriller, můžete v kině například usnout. Děj by se místo 105 minut dál převyprávět za 30, ale ztratil by tím svou hypnotickou atmosféru. Hodně věcí v KAZAJCE je řečeno tím, že se někdo na někoho prostě chvíli dívá. Hodně věcí není vysvětleno okamžitě, ale až po nějaké době, a některé nejsou vysvětleny nikdy. Tenhle film ale nemá být "chápán" v základním smyslu toho slova.

K "intelektuálnímu pochopení" SVĚRACÍ KAZAJKY je nutné všímat si takových drobností, jako který herec hraje kolik vedlejších postav a jaký vztah k sobě mají Jack, Jackie a původní název "THE JACKET". Pak si uvědomíte, že se tento film "pochopit" nedá. Stejně jako se nedal "pochopit" třeba SOLARIS (mimochodem produkovaný stejnými lidmi). Pokud se vám líbil Clooney v kosmu, bude se vám jistě líbit i Brody v troubě.

Co je ale platná Brodymu jeho trouba, když přichází Batman!

Batman začíná (konečně tak, jak začít měl)

Joel Schumacher před lety svými dvěma Batmany přetransformoval temného mstitele v lesklou gay ikonu. Vlastně, abychom byli spravedliví, žádný televizní ani filmový Batman nikdy nebyl patřičný "Dark Knight" (možná s výjimkou vydařeného posledního animovaného televizního seriálu). Abych řekl pravdu, dost jsem pochyboval, že se to, co Schumacher napáchal, dá nějak napravit.

Teď se ale naštěstí stal zázrak a Christopher Nolan všechno napravil. Christopher Nolan je (nyní 34letý) režisér, který natočil MEMENTO a INSOMNII, tj. filmy, které nebyly drahé, dokázaly skvěle budovat atmosféru a dobří herci v nich dobře hráli (i když jinak bych jim ledacos vytkl).

Christopher Nolan tedy dostal šanci natočit nového Batmana jako příběh o vzniku temného mstitele a mohl přitom zcela ignorovat předchozí gay-Batmany. Jako kdyby nikdy neexistovali!

Film má také logicky zcela jiné obsazení. Batmana (a Bruce Waynea) hraje Christian Bale (ŘÍŠE SLUNCE, AMERICKÉ PSYCHO), jeho komorníka Michael Caine, policejního komisaře Gordona (vlastně v době děje ještě nikoliv komisaře) hraje Gary Oldman (výjimečně v kladné roli!). V dalších důležitých rolích se pak objeví Liam Neeson, Morgan Freeman a Ken Watanabe. To všechno jsou herci, kteří dokáží podávat skvělé výkony. Vlastně skoro všichni ve filmu podávají skvělé výkony (za které by se nemusel stydět jakýkoliv "seriózní" film), jenom Katie Holmesová jako Bruceova milá je taková nějaká nemastná-neslaná a především se k Baleovi typově vůbec nehodí.

Další podstatná změna tkví v tom, že BATMAN ZAČÍNÁ (nebo aspoň jeho první polovina) vlastně není comicsový film. Je to příběh mladého muže, který sice má peníze, ale nenašel štěstí a smysl života, a obojí hledá velmi originálními způsoby v různých zapadlých částech světa. Přitom potká zásadní lidi, kteří ho naučí zásadní věci po fyzické i psychické stránce a následně se vrátí se domů, aby se vyrovnal se svým strachem (z netopýrů i jiných věcí) a pomohl očistit své město od zločinu.

Zajímavé je, že výše uvedené "intro" zabírá polovinu filmu. Vyplývá z toho, že Batmana (t.j. chlapa v černém kostýmu se špičatýma ušima) první hodinu filmu vůbec neuvidíme! To může pravděpodobně u filmu s názvem BATMAN ZAČÍNÁ leckomu vadit, ale mně to rozhodně nevadilo a rád jsem se díval na fungující "normální" filmové drama.

Většina tohohle filmu je vlastně překvapivě "normální". I když Bruce Wayne oblékne ušatý kostým a začne bojovat s padouchy, je to pořád všechno ztvárněno překvapivě "realisticky" (s velkými uvozovkami, pochopitelně). Takže se dozvíme, že Batman je superhrdina proto, že hodně posiloval, trénoval bojová umění, a používá velmi drahé modifikované vybavení pro armádu. Hlavní padouch "Strašák" opravdu dohání lidi k šílenství svou zrůdností - ale pomáhá si přitom speciálními plynem, který vzbuzuje strach. Dokonce i to Batmanovo supercool auto (v reálu skutečně pojízdné!) je udělané tak dobře, že skoro uvěříte, že je možné v něm skákat ze střechy na střechu!

Taže: BATMAN ZAČÍNÁ je dosud nejlepší filmový BATMAN a na rozdíl od předchozích verzí jde o bez debaty dobrý film, bez ohledu na jeho comicsovost nebo necomicsovost. Původně jsem chtěl napsat něco o tom, že je předzvěstí nové éry inteligentních a dospělých comicsových filmů, ale pak jsem bohužel uviděl FANTASTICKOU ČTYŘKU. Nicméně: Páni v bohatých studiích, nebojte se nechat své superkomerční comicsové filmy režírovat opravdu dobrými filmaři a obsazovat do nich oscarové herce. Vyplatí se to!

Premiéry týdne

Vzhledem ke kvalitnímu BATMANOVI i KAZAJCE byste asi stejně neměli čas jít na něco jiného, takže je možná dobře, že dětský počítačem animovaný film KOUZELNÝ KOLOTOČ (THE MAGIC ROUNDABOUT) nestojí za nic. Pokud nějakou velkou shodou náhod znáte stejnojmenný kultovní večerníček z minulých desetiletí, celovečerní verze s ním nemá téměř nic společného. Je to jenom hodně fádní variace na téma "veselá zvířátka (a vláček) cestují po světě a hledají nějaké kouzelné krystaly".

Ve zkratce...

Každé úterý večer jde na ČT2 opravdu skvělý seriál BBC "Sedm divů technické civilizace", ve kterém jsou různé méně známé (ale přesto výjimečné) stavby minulých století prezentovány formou dokumentárního záznamu - například vidíte, co si o své lodi myslí stavitel z poloviny 19. století. Dobrý nápad a (na televizi) skvělé trikové zpracování.

Jak to vypadá s počasím? To vám řekne David Lynch!

Po delší době opět něco vydařeného na Something Awful: Slavné filmy ve znamení rocku (druhý díl).

Nicolas Cage bude hrát policistu ve filmu Olivera Stonea o dramatických událostech 11. září 2001.

Jebalovi ještě nedojebali. Komedie FOTR JE LOTR a JEHO FOTR, TO JE LOTR (MEET THE PARENTS, MEET THE FOCKERS) se dočká třetího dílu MEET THE LITTLE FOCKER, ve kterém půjde o batolata. Schválně, jak se to asi bude jmenovat česky?

Než začal hrát upíry a Frankensteinova monstra ve filmech, měl slavný Béla Lugosi zajímavou divadelní kariéru.