Ještě před takovými pěti lety se za "velký letní animovaný film" bralo to, co natáčel Disney. Je pravda, že před 10 lety už to nemělo ty grády jako MALÁ MOŘSKÁ VÍLA nebo KRÁSKA A ZVÍŘE, ale pořád tu byla aspoň snaha o jistou hloubku a nějaký "děj s ponaučením". Samozřejmě, že jsem tenkrát byl podstatně mladší, ale u té KRÁSKY A ZVÍŘETE, LVÍHO KRÁLE nebo ALADDINA jsem tenkrát byl opravdu dojat.

Pak ale Disney natočil pár filmů, které nefungovaly kriticky ani komečně, a jeho odkaz (jaksi "bez dovolení") převzal Pixar. Vznikly i jiné úspěšné počítačové animované filmy (DOBA LEDOVÁ, SHREK, PŘÍBĚH ŽRALOKA) a Disney došel k názoru, že jeho filmy nemají úspěch, protože nejsou trojrozměrné (zřejmě si špatně vyložil tu "hloubku postav"). U NÁS NA FARMĚ byl poslední jeho 2D film a nový STRAŠPYTLÍK bude plně počítačový a totálně trojrozměrný. A také bude praštěný a rozjívený a groteskový, protože takové animované filmy se dneska točí a něco jiného si může dovolit jenom Pixar. Ostatní sází na jistotu a na rozjívenost.

Tyto "nezávazné animáky na jistotu" obsahují spoustu kulometných vtípků, narážek a citací, občas proložených písničkou. Vlastně ne, ony obsahují téměř výhradně vtípky, narážky a citace a ty písničky nejsou originální písničky jako ve starých disneyovkách, nýbrž slavné fláky od Britney Spears nebo (v lepším případě) od Franka Sinatry, které jsou ve filmu proto, aby se divák labužnicky pousmál, jak je sofistikovaný, že tu citaci chápe. Takže když někdo někam běží, musí se to zpomalit a hrát k tomu "Chariots of Fire" od Vangelise, když někdo surfuje, musí k tomu hrát motiv z "Hawaii Five-O" (protože na Havaji se surfuje!) a tak dále, a tak dále...

Postavičky v těchto filmech jsou mluveny slavnými herci (kteří ne že by měli nějak zajímavý hlas nebo výrazné řečové schopnosti, ale prostě jsou slavní) a v lepším případě vypadají trochu jako ti herci. Aby to bylo vtipnější, vedlejší postavy mají divné přízvuky. A český překladatel z toho má vždycky hlavu v pejru, protože musí vymýšlet české vtipy, které by v dané vizuální situaci fungovaly na místech, kde v originále funguje něco nepřeložitelného. Je to nevděčná práce a často se při tom musí blýsknout větší nápaditostí, než prokázal americký scenárista, když vymýšlel originál. A nikdy se nepodaří přeložit všechno...

Zápletka není důležitá. Bohatě stačí vymyslet nějaký důvod, proč se hlavní hrdinové dostanou někam, kde předtím nebyli a potkají tam někoho, koho nikdy neviděli. A je to tam pestrobarevné.

MADAGASKAR, který se dostává tento čtvrtek do našich kin, je dalším z této řady "nezavazných animáků na jistotu".

Jeho hrdiny jsou čtyři zvířata z newyorské zoo - lev, zebrák (zebřák?), hrošice a žirafák - která se náhodou dostanou na Madagaskar, tam se skamarádí se zdejšími zvířaty a je konec. Když jsem si zpětně vzpomínal, o čem to vlastně bylo, tak mi teprve došla celá ta prázdnota scénáře. Zebrákovi se nějak nelíbí v zoo, tak uteče a ostatní zvířata se ho vydají hledat. Chvíli se prohánějí po New Yorku a pak jsou chycena a vrácena do zoo (tj. skoro polovina filmu směřuje pouze k pár vtipkům "zvířata ve velkoměstě".

Pak jsou zvířata naložena na loď a poslána do divočiny (na popud ochránců přírody) a ztroskotají na Madagaskaru, protože loď unesou tučňáci (o těch za chvíli). Takže ve druhé polovině (která nijak moc nesouvisí s tou první) se městská zvířata seznamují s madagaskarskou havětí (především s lemury) a uvažují, jestli je lepší divočina nebo zoo. Jediná zápletka spočívá v tom, že se na sebe hlavní hrdinové na chvíli naštvou a že zachrání lemury před nějakými hyenami, nebo co to je.

Když srovnám tento "námět" (opravdu to musím psát v uvozovkách) s příběhem filmů jako ÚŽASŇÁKOVI nebo HLEDÁ SE NEMO, které nejenže mají děj, ale jejich hrdinové mají nějakou psychologii a motivaci, tak musím nutně dojít k názoru, že je to... nesrovnatelné.

Podobně jako NENÍ KRÁL JAKO KRÁL nebo PŘÍBĚH ŽRALOKA (také od DreamWorks) je film vystavěn v groteskovém stylu a chtěl by být tak hbitý a pestrobarevný, že se při něm nikdo nebude mít čas nudit (taky hodně pomůže, že má dost pod 90 minut). Musím říct, že to celkem funguje, pořád se něco rychlého/hlasitého/barevného děje a pořád někdo něco legračně říká, nebo spíš křičí.

Největší problém MADAGASKARu je v tom, že hlavní zvířecí hrdinové, ať se pitvoří sebevíc, nejsou zdaleka tak zábavní jako některé vedlejší postavy, konkrétně tučňáci a král lemurů. (Nechápejte mě špatně - výtvarně jsou hlavní hrdinové celkem nápadití a hezky stylizovaní, ale prostě během filmu nic moc zajímavého neprovádějí a neříkají.)

Čtyři tučňáci, kteří původně přišli s nápadem utéct ze zoo, jsou ztvárněni jako nebezpeční psychopati. Skvěle se tváří, skvěle se pohybují a jejich postavy mají jasný charakter. Bohužel, ve filmu jsou jen chvílemi a v polovině úplně zmizí, aby se objevili až na pár minut na konci.

Král lemurů Julian je taky psychopat, ale takový "roztomilý" a možná sjetý. Nejdůležitější je, že ho v originále mluví Sacha Baron Cohen, neboli předměstský britský rapper Ali G. neboli Borat z Kazachstánu neboli Bruno z Rakouska (ano, to všechno je stejný chlap). Tento člověk (kterého taky znáte z Madonnina videoklipu "Music") je vskutku "pokračovatelem tradice Monty Python" (je dnes přijímán stejně rozporuplně, jako byli ve své době Pythoni) a na čemkoliv pracuje, z toho se stane sranda. Většinou. Nechápu, jak to dělá, ale jeho král lemurů je díky svému způsobu mluvy a nedefinovatelnému přízvuku strašně legrační. Bohužel, král je pouze ve druhé polovině filmu a opět jen místy.

Hrozně rád bych viděl film jenom o těch tučňácích a Julianovi. To ale říká většina diváků, takže je pravděpodobné - pokud se bude točit MADAGASKAR 2, jako že asi ano - že dostanou větší prostor.

Samozřejmě, u nás je MADAGASKAR dabovaný. Dabing jsem zatím neslyšel, prý není špatný (vtipy údajně vymýšlel Petr Putna), ale nikoho lepšího než Cohena si v tém roli představit nedokážu.

Nejradši bych tady ještě nějakou dobu psal o Ali G. a spol., ale napíšu vám aspoň, abyste se podívali na tohle (jediná věc s ním, kterou seženete s překladem - a ne špatným). A taky napíšu, že MADAGASKAR celkem ujde, ale ten potenciál, ten promarněný potenciál... A ti tučňáci a Lemur...

Premiéry týdne

Pod zdánlivě bizarním původním názvem "36 Quai des Orfevres" se skrývá pařížská adresa "Nábřeží zlatníků 36", t.j. sídlo francouzské policie. Daniel Auteuil a Gerard Depardieu hrají dva policejní šéfy z konkurenčních oddělení, kteří si vždycky tak trochu lezli do zelí, ale tentokrát to dojde až příliš daleko. Film s českým názvem VÁLKA POLICAJTŮ je velice dobře natočený a snese srovnání s těmi nejlepšími "drsnými detektivkami" ze 70. let, kdy se ještě v Hollywoodu nebáli jít do toho opravdu "na plný koule". I když je to dobře zvládnuto i řemeslně (střih, hudba), není to akční film, ale především drama. A velice dobré drama. Doporučuji! (Jen škoda, že ten zajímavý děj není až tolik "na motivy skutečných událostí", jak se tvůrci snaží tvrdit.)

Další dva filmy jsem neviděl, ale chtěl bych vás trochu varovat, že nejsou tím, čím se zdají být:

KINSEY je dokument o muži, který se v polovině minulého století v puritánské Americe věnoval studiu lidské sexuality a sexuálních úchylek. Jeho příběh je jistě zajímavý, Liam Neeson ho asi hraje dobře, ale ten film rozhodně není pro dnešního diváka "lechtivý", "odvážný", "provokativní" nebo něco takového.

A romantická komedie MOJE VELKÁ TLUSTÁ INDICKÁ SVATBA nemá naprosto nic společného s filmem MOJE VELKÁ TLUSTÁ ŘECKÁ SVATBA (ten název je jenom reklamní trik distributora). Jde o bollywoodskou variaci na román PÝCHA A PŘEDSUDEK (v originále se ten film jmenuje BRIDE AND PREJUDICE, román PRIDE AND PREJUDICE).

Ve zkratce...

Korejský horor ve stylu Lovecrafta s triky od WETA. To vypadá rozkošně.

Filmem LAND OF THE DEAD se režisér George A. Romero vrací po mnoha letech k žánru, který v roce 1968 prakticky stvořil - ano, zombies jsou znovu tu! Na oficiálních stránkách najdete mimo jiné i hezký "děkovací filmeček", ve kterém vystupují dnešní slavní hororoví režiséři. Zdá se, že se studio rozhodlo postavit reklamní kampaň na osobě režiséra, což je celkem sympatické.

Zapomeňte na ROLLERBALL, BLOODSPORT a podobné čajíčky. MURDERBALL, to je maso! A je to doopravdy!

Na ČT v "Událostech v kultuře" (t.j. před desátou hodinou) ukazovali bobra Sharon Stoneové! Jestlipak za to dostanou pokutu? A co dostane bobr?