Ukončení dědického řízení je zřejmě v nedohlednu. Někteří dědicové napadají všechny tři Horníčkovy závěti a vzájemně na sebe útočí. Jedna z dědiček například tvrdí, že Horníček byl po smrti manželky ve velmi špatném stavu, "a to i po duševní stránce", a obviňuje jiného dědice z rozpoutání velké ostudy.

"Nebýt vašeho nápadu s novou pozůstalostí (z března 2000, která zrušila závěť z 19. 9. 1988, pozn. red.), doktor by se spokojil s chatou... že vás všechny není hanba," napsala loni v říjnu příbuzná zesnulé Horníčkovy manželky.

Jiná dědička se domáhá platnosti třetí závěti ze 7. září 2000. Obviňuje jiného dědice ze závažného deficitu na Horníčkově kontě a zpochybňuje význam péče pražského lékaře o Horníčka ve prospěch libereckého specialisty. Podle informací Práva zde zřejmě dědička naráží na fakt, že pražský lékař doporučil omezit množství léků podávaných Horníčkovi.

Situaci soudkyně Zakopalové možná komplikuje i to, že dvaaosmdesátiletý herec po pořízení své notářské závěti 30. března 2000 a zpochybňované závěti ze 7. 9. 2000 o rok později změnil rozhodnutí ve věci své chalupy a pozemku v Kytlici. Podle výpisu z katastru nemovitostí Horníček chalupu dne 23. 5. 2001 daroval lékaři Vladimíru Marešovi a jeho manželce Janě.

Kulturní hodnoty je třeba chránit

Podivné dění okolo Horníčkovy pozůstalosti by mohlo ukončit její prohlášení za kulturní památku. Ministerstvo kultury v této věci už učinilo první krok a zadalo tento úkol Národnímu archívu. Rozhodnutí se setkalo s podporou herců i režisérů. Jasné stanovisko například zaujali v pražském divadle ABC, kde Horníček působil.

"Umělecká pozůstalost pana Horníčka by měla být zachována v její úplnosti. Ne proto, že jsem ho obdivoval. Osobně jsme se od něj hodně naučil. Jako herec, ale mistr improvizace i jako moderátor. Já jsem prostě na herecké generaci spojené s panem Horníčkem vyrostl. Určitě osloví i další generace," řekl Právu Dalibor Gondík v Divadle ABC po představení Únos Sabinek, kde hrál po boku Lubomíra Lipského.

Herec Jaromír Meduna zápas o Horníčkovu uměleckou pozůstalosti vnímá jako důležitý precedens v ochraně kulturních hodnot. "Přál bych si, aby to neplatilo jen v případě pana Horníčka. Ale je třeba někde začít a prosadit, aby umělecká pozůstalost byla za kulturní památku prohlášena. Jako precedens. Kulturu je třeba chránit," řekl.

"V tomto případě budou možná jasně definovány pravomoci státu v ochraně. Záměr má mou podporu," přiznal režisér Divadla ABC Jiří Fréhar. "Horníček byl člověk, kterého všichni milovali. Je třeba, aby se jeho dílo zachovalo, nezničilo. Jde o dobrý záměr," řekla herečka Hana Doulová.