Sahaře se setkáme s populárním hrdinou dobrodružných knížek Clivea Cusslera Dirkem Pittem v podání Matthewa McConaugheyho. Dirk se jako zkušený badatel a lovec pokladů se svým parťákem Alem vydává do západní Afriky hledat zracenou válečnou "loď smrti" Konfederace z občanské války, která dodnes ukrývá tajný náklad. Na cestě potkají krásnou doktorku Evu (Penélope Cruzová), která v týchž místech pátrá po původu nebezpečné epidemie. Společně pak ještě zjistí, že svět je ohrožen ekologickou katastrofou, načež musejí čelit proradným zlotřilým protivníkům a přijít na kloub velikému tajemství.

Na první pohled to celé vypadá docela nadějně. O zápletce sice nelze říci, že by byla zrovna brilatně vystavěná (spíš se tu těká z jedné věci na druhou), ale o zápletku v tomto typu filmů konec konců tolik nejde. Jinak to slibovalo slušnou, dobrodružnou akční podívanou v atraktivním prostředí.

Problém Sahary je ale v tom, že na každou slušnou akční scénu se nekonečně dlouho čeká a mezitím je spousta dusivé vaty. Záběry na přírodu, exotické tržiště, velbloudy a západy slunce střídají pohledy kamery na ustaranou Penélope Cruzovou a mezitím se - na dobrodružný film až trestuhodně - moc a moc žvaní. Akční scény jsou sice nakonec kolikrát opravdu povedené, ale celý film působí, jako by trval ne dvě, ale nejméně tři hodiny, během nichž se vždycky na chvíli vzepne, diváka příjemně nabudí, aby ho pak zase ukolébal do nevzrušeného čekání na kýženou další akci.

Film pro malé děti, ale s titulky

Pořád to ale není zdaleka tak příšerné jako Ochránce s Vinem Dieselem v roli příslušníka elitních jednotek Shanea, který je vyslán na speciální misi: zatímco vdova po jistém vědci jede v ozbrojeném doprovodu vybrat tajnou pozůstalost, musí ochránit jejích pět dětí, z nichž nejmladšímu ještě nebyl rok a s nejstarší dcerou cloumá puberta. A s nimi je v domě ještě příšerná rumunská chůva a zákeřná kachna.

I tohle už tu v různých variantách mockrát bylo a konec konců pro rodinnou komedii je to docela vděčné téma. Tentokrát ale kromě až děsivé předvídatelnosti snad úplně každé scény film v množství až nebývalém zaplňuje fekální "legrace" od přebalování smradlavého mimina po "koupel" v městské žumpě.

Dále se donekonečna opakuje základní schéma "superdrsný chlapák versus domácnost", a pokud jde o zvládání dětí, zatímco s partou zabijáků si Shane poradí s přehledem, rozjívené fracky neumí ani účinně napomenout.

Pokud se nekadí, tak se ječí, nadává a rve za pomoci hraček a jiného vybavení domácnosti, ale to pořád ještě jakž takž jde. Vše se dramaticky zhoršuje ve chvíli, kdy namísto třeskuté legrace začnou nastupovat (ohlašovány zcukernatěním hudby i záběrů) pučící city nejen mezi strážcem a ohroženými dětmi. To už jde všechna legrace zcela stranou a zbývá už jen pocit nekonečné trapnosti - té, co bývá provázena nutkáním zalézt kamsi hluboko pod sedadlo. O herectví lze velmi obtížně mluvit i u Vina Diesela, jenž se filmem klátí jako pověstná třtina ve větru, ale ještě pořád je to méně příšerné než to, jakým způsobem vedl režisér Adam Shankman například celou nebezpečnou dětskou chásku.

Snad by tuhle komedii ocenily malé děti - ty dosud hodné a nezkušené by se mohly přiučit, jak prakticky beztrestně terorizovat dospělou populaci, a protože lze předpokládat, že ještě použité fóry neznají, mohly by se i zasmát. Ale chyba lávky: film je opatřen titulky, takže malé děti na něj vůbec nemohou chodit a pro nikoho jiného opravdu není.

Sahara, USA, 2005

Režie: Breck Eisner, kamera: Seamus McGarvey, hrají: Mathew McConaughey, Penélope Cruzová, Steve Zahn a další.

Ochránce, USA, 2005

Režie: Adam Shankman, scénář: Thomas Lennon, Robert Ben Garant, hrají: Vin Diesel, Lauren Grahamová, Chris Potter a další