První z filmů se jmenuje SAHARA a vypráví o tom, jak Odvážný hrdina (Matthew McConaughey), Legrační poskok (Steve Zahn) a Krásná dokrorka (Penelope Cruzová) pátrají v Africe po několik set let staré americké obrněné lodi a původu záhadné nákazy. Narozdíl od Indiany Jonese v něm nejsou nacisti, narozdíl od MUMIE v něm není žádné nadpřirozeno a narozdíl od BOŽSKÉ RELIKVIE 2 s Jackiem Chanem v ní nejsou zábavné akční scény. Je to film, který se potácí někde na úrovní HONBY ZA KLENOTEM NILU (nikoliv "za diamantem") a tudíž pod průměrem.

Jsem smutný především z toho, že některé aspekty tohoto filmu jsou evidentně cíleny na dnešní mladou generaci a já jsem tudíž zřejmě už moc starý, protože se mi stýská po tom, jak se tyhle věci točily dřív, bez digitálních triků...

Například úvodní titulky jsou natočeny jako nepřerušený záběr kamery, projíždějící po novinových výstřižcích a důležitých předmětech, vztahujících se k ději. Je to scéna, kterou jsme viděli už mnoha filmech a představoval bych si k ní nějakou majestátní údernou symfonickou hudbu. Dnešní teenageři ale zřejmě chtějí něco jiného, takže při úvodních titulcích zní nějaký soul, funk, nebo co to je...

Při akčních scénách se obraz klepe a všechno je sestříháno hrozně rychle. Hrozně rychle a akčně, ale přitom nepřehledně a nudně. Nostalgicky jsem vzpomínal na Indianu Jonese a jehop akční scény, ve kterých jste většinou měli přehled kdo kam utíká, kdo ho odkud pronásleduje a co se mezi nimi děje. I když kulky v SAHAŘE létají centimetry od hlavních hrdinů, nevyvolává to žádný dojem nebezpečí nebo vzrušení.

A i kdyby vyvolávalo, nestačilo by to.

V dvouhodinové SAHAŘE je totiž akčních scén počertech málo. Po krátkém námořním dělostřeleckém prologu čekáte více než půl hodiny na první akční scénu (fackování na pláži nepočítám) a během prvních devadesáti minut je akce sotva čtvrt hodiny. Zbytek je povídání a povídání a povídání... Hrdinové zvolna odhalují stopy a dostávají se k "překvapivému odhalení", které ovšem není překvapivé pro nikoho, kdo viděl trailer. V dřívějších letech jste o vrcholných scénách filmu nevěděli, dokud jste nešli do kina. Dnes se o nich dozvíte z trailerů, takže se v kině pak jen 90 minut nudíte, než se konečně film doplouží tam, kam víte, že se má doploužit...

Co se týče hereckých výkonů, respektive samotného obsazení: Matthew McConaughey není akční hrdina, tím méně cool akční hrdina, tím méně cool akční hrdina s vtipnými hláškami. Bez ohledu na to, jaké svaly si vypěstoval. Steve Zahn hraje opět stejného přaštěného blbečka s dobrým srdcem. William H. Macy je skvělý skoro vždy, ale tady je na plátně hrozně málo (hraje admirála Sandeckera, který je jakýmsi McConaugheyovým bossem, přísným ale vpodstatě hodným - a vypadá to, že bude mít podstatnější roli v druhém díle, pokud někdy vznikne).

Vyloženě mě iritovaly "exotické" přízvuky Afričanů i Penelope Cruzové. Jejich lámaná výslovnost působila dojmem, jako by se začali učit anglicky před týdnem, ale přitom všichni pronášeli košaté a gramaticky správné anglické bonmoty...

Původně jsem chtěl vyjmenovat několik dalších příkladů naprosté debility scénáře (jako třeba helikoptéru s kulometem, která zřejmě zapomněla, že je helikoptéra, a proto na cíl nalétává a po každém nevydařeném náletu se zdlouhavě vrací k dalšímu útoku), ale nebylo by to zcela fér. On ten Indiana Jones taky neměl nijak logické scénáře. Ale u Indiany Jonese jsem se nenudil a tudíž jsem si nemusel krátit čas přemýšlením o scenáristických nesmyslech.

Takže nakonec vlastně zase skončíme u toho neobjektivního "Fuka se u toho strašně nudil a nelíbilo se mu to"...

Fukovi se nelíbil ani OCHRÁNCE (na slovensku uváděný pod geniálním názvem "Dudlikátor"), rodinná komedie s Vinem Dieselem a nejméně pěti dětmi. O čem tento film je, to je zřejmé z následující fotky:

"Vin Diesel je drsný tvrďák a proto bude vtipné, když se bude muset starat o dětičky" - to si zřejmě řekli filmaři. A už jim bylo úplně jedno, jestli to bude mít dobrý scénář, jestli to někdo bude dobře režírovat a jestli se to aspoň trochu odchýlí od těch mnoha podobných komedií, které už jsme viděli (neodchýlí!). Občas se povede hezký film podle otřepaného scénáře (např. MEZI NÁMI DĚVČATY), ale OCHRÁNCE není ten případ.

Když jsem se onehdá podíval na nějaké články, které jsem napsal před deseti lety, u některých z nich jsem se poněkud styděl za to, že jsem jsem je kdysi napsal.

Když jsem poprvé viděl hotový CHOKING HAZARD, tak jsem se trochu styděl za to, že jsem s tím filmem měl cokoliv společného.

To ale není nic proti tomu, že když jsem viděl OCHRÁNCE, tak jsem se styděl za to, že sedím v tomto kině a tudíž se nacházím v těsné blízkosti plátna, na kterém se tahle věc promítá (kdyby to bylo hardcore porno, tak bych se zdaleka tolik nestyděl).

Nevtipné vtipy jsem ještě s maximálním sebezapřením přežil, ale když nastalo finále, ve kterém měl Vin zjihnout, přestat být mariňákem a okusit rodinnou lásku, tak se mi z toho fakt chtělo zvracet. Nevím, jestli tomu pomohlo, že jsem měl předtím k jídlu ne zcela vydařenou čínu, ale podobné pocity jsem v kině dlouho neměl...

Uznávám, že by se to mohlo líbit třeba úplně nejmenším dětem (v sobotu v poledne v televizi), ale to by to nesmělo být titulkované...

Vin Diesel odmítl roli v XXX2, aby mohl hrát v OCHRÁNCI. Špatný film XXX2 propadl a horší OCHRÁNCE vydělal majlant. Utěšuji se myšlenkou, že Vin je tak geniální obchodník a hrál v OCHRÁNCI jenom proto, aby si dost nahrabal a mohl teď natočit něco slušného, na co nebudou chodit předškolní dětičky...

Ve zkratce...

Wolfgang Petersen se na moři vyzná (DAS BOOT, DOKONALÁ BOUŘE) a zřejmě proto bude režírovat novou verzi DOBRODRUŽSTVÍ POSEIDONU! V hlavní rolích Kurt Russell, Emmy Rossumová a Richard Dreyfuss.

Před 14 dny jsem psal, kdo bude režírovat X-MEN 3 a dnes je všechno jinak. Režírovat bude Brett Ratner (KŘIŽOVATKA SMRTI, ČERVENÝ DRAK). Natáčení začíná už za 9 týdnů!

Zemřela herečka Anne Bancroftová, která se proslavila především rolí paní Robinsonové ve filmu ABSOLVENT (a v té písničce Simona a Garfunkela).

Taková mírně vtipná historka: Viděl jsem americký horor DARK WATER a když to skončilo, tak jsem si říkal "No to snad není možný, takhle sprostě vykrádat KRUH 2!" Až potom jsem zjistil, že šlo o remake Japonského hororu, natočeného podle knihy stejného člověka, který napsal KRUH 2! Ten pán má asi opravdu problémy s inspirací. (Ačkoliv jsem japonský DARK WATER neviděl a netuším, nakolik nějaký Američan upravil jeho námět pro Ameriku.)