Bylo zapotřebí malého vzbouření v souboru. Následovali nadějní Nadsamec a Baletky. Definitivním návratem do centra pozornosti se ovšem stává teprve inscenace Murlin Murlo Nikolaje Koljady (1957) z Jekatěrinburku; sžíravá, bolestná, tragická groteska o dědictví SSSR ve ztýraných duších obyvatel dnešního Ruska.

Život na konci civilizace

I odkaz loňského roku v Huse je občas strašlivý: Na repríze Murlin 4. dubna několik diváků vytrvale hýkalo strojeným veselím, i když na scéně to praskalo lidským ponížením, vítězstvím hrubé síly nad duchem, rezignací na možnost cokoli k lepšímu změnit.

Lidé bez ducha, vyprázdněná společnost zrazená ideology i jejich idejemi, obraz zmaru, žití bez citu, bez morálních kritérií. Až k bědnému konci, kdy jedním z možných výkladů médii předpovídaného zemětřesení je vlastně obelhávání obyvatel před začátkem ničivé války. Úžasná aktuálnost, kdy také v informacích o zcela reálné šavlovačce v Iráku platí ze všeho nejvíc moudrosti Čapkových povídek o zprávách z bojišť černých a rezavých mravenišť.

Koncert hereckého kvarteta

O tom všem je příběh prostinké, avšak po štěstí toužící Olgy (Ivana Hloužková), její alkoholem zničené sestry Inny (Dita Kaplanová), "mačoidního", přemýšlení neschopného samce Michala (Radim Fiala) a slabošského intelektuála, nenápadného a změnu uskutečnit nepřipraveného Alexeje (Michal Bumbálek). V té čtveřici je zakódováno současné Rusko, zničené duchovně, morálně, neboť vládu bolševiků jen vystřídala vláda mafií...

Sóla pro Hloužkovou a Kaplanovou

V inscenaci září obě herečky. Hloužková se rozpomněla na Maryšu, za kterou získala Cenu A. Radoka. Její Olga je tragická do detailu mimiky a gest. Zoufalá ruská holka, na kterou se štěstí neusměje, protože dávno umřelo. Perspektiva - jen nástroj k ukájení opileckého mužova chtíče, robot na děti, vadnutí v teplácích. Přitom ještě nedávno to byla "Miss panelák". Titul hry je zkomoleninou jména Marilyn Monreau. Z toho výkonu ovšemže mrazí.

Stejně brilantním koncertem je Inna Dity Kaplanové. Jako by někdejší "dívka s mušlí" převzala part své filmové, notorickou závislostí na alkoholu zničené maminky Evellyny Steinmarové, jenom ho ještě povýšila na symbol přítomnosti obyvatel kdysi "široké mé země rodné", šestiny světa.

Divadlo Husa na provázku Brno - Nikolaj Koljada: Murlin Murlo.

Přeložila Hana Drozdová-Nejezchlebová, režie Pavel Šimák, dramaturgie David Drozd, hudba Jan Budař , scéna Pavel Borák, kostýmy Hana Kubešová.