Jaká je vlastně úloha hlasového poradce?

Hlasový poradce na začátku soutěže pomáhá v precastingu s výběrem soutěžících před porotu. Poté nastoupí, až když porota vybere semifinálovou padesátku. V semifinále se mnou měl každý zpěvák dvě pěvecké lekce a byla jsem k dispozici na všech zkouškách před přímým přenosem. Každý měl spravedlivě stejnou dobu k práci, a tak to bylo i v rámci Druhé šance.

Teď ve finále mám na soutěžící mnohem více času. Každý týden se připravuje nová píseň. Jsem zodpovědná za to, že vystoupení každého finalisty v neděli v přímém přenosu proběhne bez chyb a co nejlépe, v rámci jeho možností.

Jak často přijdete se zpěváky do styku?

Při finále se mnou soutěžící zpívají v pátek, v sobotu i v neděli. Předtím se připravují sami, mají korepetici s profesorem Bičíkem a pohybovou průpravu. Také funguje to, že mají úkoly nebo hlasová cvičení, která jsem jim poradila, na celý týden. Měli by být stále ve formě.

Konzultujete svou práci se svým předchůdcem Eduardem Klezlou?

Profesor Klezla je mým dlouholetým kolegou na konzervatoři a jsme přátelé. Během a po studiích na AMU jsme studovali zpěv u profesorky Soni Kresákové, a to až do loňska, kdy přestal bohužel aktivně zpívat. Takže máme podobně naladěné uši a máme za sebou stovky hodin diskuzí, povídání i vášnivých rozepří na téma zpěv, zpěváci, loňská SuperStar a podobně. Setkáváme se na konzervatoři, ale v této době poměrně málo a na konzultace není čas. Když nám to vyjde, samozřejmě si o letošních soutěžících popovídáme, ale zůstáváme v rámci svých rolí.

Špičkujete se na dálku?

Mně finalisté přirostli k srdci a snažím se, aby dosáhli co nejlepšího výkonu a aby je porota chválila. "Nesmiřitelná" porota musí držet náročný a kritický pohled, a Eda Klezla má zcela správně nárok srovnávat soutěžící s nejlepšími českými hvězdami. Zná dobře můj rukopis a ví, co v rámci možností se zpěváky dokážu. On se tajně baví tím, jak se snažím dosáhnout z jeho pohledu nemožného, a já mu samozřejmě neprozrazuji své tajné triky a doufám, že ho přece jen výkonem nějakého soutěžícího překvapím.

Jedno vím jistě: kdyby se někomu z finalistů podařilo dostat právě jemu na kobylku výkonem, který nečekal, udělali jsme při přípravě dobrou práci. To bych se dověděla hned v neděli z televize, z jeho komentáře, takže se na nic nemusíme domlouvat a konzultovat.

Ale že by se toto stalo, je asi stejně pravděpodobné, jako že vylezu na osmitisícovku nebo se aspoň vdám za Brada Pitta. I když, kdo ví?

Myslíte si, že mělo všech dvanáct finalistů talent?

Talent je slovo, které je příliš mnohoznačné. Pro mnoho lidí talent znamená hotového zpěváka s obrovskou osobností a super hlasem. Talent v tomto smyslu slova se rodí jen párkrát za dvě generace - jsou to objevy typu Bílé, Bárty, Basikové. Je to to, co hledá naše soutěž, ale upřímně: na hodnocení bychom si měli nechat čas a odstup.

Podstatná část talentu je pro mne totiž ve vývoji zpěváka, v tom, že si uhlídá svůj umělecký styl a úroveň. I talentovaný zpěvák, který neví, kdo je, kam jde, co chce či nechce zpívat, neumí si vybrat lidi, se kterými bude spolupracovat nebo zkrátka zhloupne z popularity a nečekaného úspěchu, se po čase talentovaný zdát nebude. Letos pro mne ještě nemůže být jasné, zda někdo z finalistů zamíří na český popový Olymp.

Se kterým máte nejméně práce?

Na to nechci odpovídat. Nikoho nechci v přípravě na neděli šidit, a už vůbec ne proto, že přijde pěkně připravený. V pátek to na mne všichni "vybalí" s chutí a s pozitivní energií. Všichni letošní finalisté jsou opravdu pracovití a fajn.

Prozradíte svůj tip na vítěze?

Netipuji. V sérii, kde se soutěžícími pracuji, se to nehodí. Mohla bych vám snad prozradit, kdo je blízký mému srdci, ale teď si to ještě nechám pro sebe. Možná až po soutěži...