Stálo by za zamyšlení, proč se na našich jevištích v poslední době objevuje tolik her, zabývajících se - namnoze pouze v rovině bulvární - manželskými a partnerskými vztahy, když jen málokterá z nich přináší opravdu něco nového. Hra Joanne Murray-Smithové se v originále jmenuje Honor, což je nejen jméno jedné z hlavních postav, ale i anglický výraz pro čest, důstojnost anebo pro sloveso vážit si či respektovat někoho.

Vinohrady ji ale uvádí pod titulem Mezi úterým a pátkem, což je úsek týdne, v němž se rozpadlo manželství úspěšného spisovatele a novináře Georga. Po dvaatřiceti letech manželství s Honor, která svou spisovatelskou kariéru obětovala manželovi a rodině, ji George opouští pro vzplanutí k dvacetileté novinářce Claudii, typické představitelce generace, která ví, co chce, i jak toho dosáhnout. Nic nového pod sluncem.

Objevný není příběh ani režie

"Na příběhu mé hry není nic originálního. Trochu se snad liší tím, že se na něj dívá pohledem všech čtyř zúčastněných osob," tvrdí autorka v programu.

Ani tento pohled ale není v historii dramatu nijak objevný. Je to prostě žensky napsaná konverzačka rozebírající mužskou nevěru z hlediska podílu submisivní manželky na krachu partnerského vztahu. Řadu replik lze odhadnout dřív, než je herci vysloví; zajímavější se hra stává tam, kde je pohled na manželskou krizi vylehčený humorem, anebo tam, kde Claudie odhaluje klišé ve vztazích obou protagonistů. Vinohradská dramaturgie ale text prošpikovala (bez označení úpravy) zen buddhistickými kóany - krátkými historkami s filozofickou pointou - i verši Allena Ginsberga, čímž neproblematickému bulváru podsouvá hlubokomyslné významy nikoli ku prospěchu, ale ke škodě textu i inscenace samé.

Hru ve vinohradské zkušebně nastudoval jako svou druhou divadelní režii filmař Jaroslav Brabec. Jeho práce s herci nepřinesla v komorním prostoru vinohradské zkušebny rovněž nic překvapivého. Ladislav Frej a Hana Maciuchová v rolích rozcházejících se manželů předvádějí solidní standard na základě svých hereckých zkušeností, Andrea Elsnerová jako cílevědomá Claudie ani příliš nepředstírá zamilovanost vůči Georgovi, v němž vidí jen výhodný eskalátor k cestě vzhůru, takže George se celkem průhledně propadá do její léčky. Půvabná Michaela Maurerová v roli Sophie doplňuje kvartet o pozici dcery, kterou rozpad manželství rodičů donutí rychle dozrát.

Mezi úterým a pátkem se na Vinohradech zas tak nic moc nestalo. Přibyla jedna hra o tom, jak se dva rozešli a (pravděpodobně) zase sešli, hra, která nenáročným divákům (a ještě spíše divačkám) může poskytnout ujištění, že "tohle se stává" i v nejlepších rodinách.

Joanna Murray-Smithová: Mezi úterým a pátkem

Překlad Blanka Křivánková, režie Jaroslav Brabec j.h., výprava Matej Krén j.h., kostýmy Milan Čorba j.h., hudební spolupráce Petr Mandel, dramaturgie Tomáš Vondrovic. Česká premiéra 9. 5. v Divadle na Vinohradech