Film KRÁLOVSTVÍ NEBESKÉ je velmi volně založen na skutečných událostech a osobách. To znamená, že plus mínus sto let okolo 11. století se v Evropě a na Středním východě vyskytovalo několik lidí, kteří měli podobná jména jako hrdinové tohoto filmu.

Například Balian (Orlando Bloom) byl (podle filmu) chudý francouzský kovář, kterému zemřela žena a dítě, takže na tom zrovna nebyl psychicky nejlépe. A v tu chvíli se objevil starý rytíř (Liam Neeson), který mu bez obalu sdělil, že je jeho otcem (protože kdysi znásilnil jeho matku) a že mu nabízí lepší život na svém panství u Jeruzaléma. Balian si to celkem rychle nechá rozležet v hlavě, vydává se s otcem do Jeruzaléma a záhy (poté, co otec umírá) přejímá jeho panství a rychle šplhá po společenském žebříčku. Současně se schyluje k velké křížové výpravě. Papežovi křižáci chtějí rozdrtit muslimy, žijící okolo (tehdy křesťany obsazeného) Jeruzaléma. Podcení ovšem svou sílu a místo likvidace muslimů nakonec jde o obranu Jeruzaléma a přežití jeho obyvatel.

Studio se pochopitelně snaží propagovat tento film jako výpravnou bitevní podívanou, což není až tak úplně pravda, přitáhne to do kina lidi, kterým se film nemusí líbit a současně to odradí ty, kterým by se líbil. Bitev je v celém dvouapůlhodinovém filmu asi 30 minut (ale spíš méně), a to počítám i šarvátky s mečem "jeden proti jednomu". Přesto jde o film bez diskuse epický a výpravný. Na rozdíl od méně kvalitních snímků ovšem nejsou scény rozděleny na "výpravné" a "dějové", ale oboje se příjemně snoubí.

Slavný Ridley Scott (BLADE RUNNER, VETŘELEC, GLADIÁTOR) zvládl neuvěřitelně náročné natáčení s krásnou lehkostí a jedinou zásadnější výtku mám k délce filmu. Na jednu stranu je film opravdu, opravdu dlouhý. Na druhou stranu v některých místech až překvapivě rychle skáče v ději a pravděpodobně byl sestříhán z nějaké ještě podstatně delší verze. Udělat z něj dva celovečerní filmy by mi u KRÁLOVSTVÍ NEBESKÉHO připadalo jako podstatně lepší nápad, než u KILL BILLa.

Přesto, že jsem se před filmem dost bál (například toho, že usnu), nakonec mi těch 150 minut uteklo překvapivě rychle. Mohl za to i scénář, který velmi moudře rezignuje na nějaké rozpitvávání milostné linie (která se ve filmu vyskytuje) a věnuje se spíše zajímavým politickým intrikám. Jeruzalémští křesťané tehdy totiž žili plus-mínus v příměří s okolními muslimy (které o mnoho let dříve z Jeruzaléma vyhnali) a král Jeruzaléma chtěl toto příměří zachovat (ano, město mělo svého krále, zřejmě proto, že široko daleko kolem něj nebylo nic, čemu by se dalo vládnout). Z Evropy ovšem přicházeli další a další křižáci, kteří měli od papeže rozkaz vyhladit všechno nekřesťanské v okolí a chtěli za každou cenu vyprovokovat konflikt. Nevím nakolik to všechno odpovídá historickým skutečnostem, ale je to zajímavé a Balian je většinu času jen pozorovatelem toho všeho.

Neodvážím se tvrdit, že Bloom není dobrý herec, ale do téhle role mi moc nesedl. Většina hrdinů kolem něj jsou padouši a pleticháři, on jediný je bez bázně a hany a pomocí pravdy a lásky nakonec zvítězí (a také pomocí svého bojového umění, které pobral neznámo kde). Nebo to aspoň tak působí, díky jeho nevinnému andělskému obličejíčku, který andělskosti nezbaví ani strniště. Naopak Jeremyho Ironse (v roli starosty Jeruzaléma, nebo co to přesně bylo) jsem si vyloženě užil, stejně jako Edwarda Nortona, který výborně zahrál mladého krále Jeruzaléma přesto, že má celý film na obličeji kovovou masku (kvůli lepře).

I když mám ke KRÁLOVSTVÍ NEBESKÉMU své výhrady (ty jsem měl ostatně i ke GLADIÁTOROVI), pořád jde o mnohem lepší film než TROJA nebo ALEXANDER. A Ridley Scott znovu dokazuje, že ať máte proti jeho filmům jakékoliv námitky, je bez debat, že jejich řemeslnou stránku zvládá skvěle a že na nich jejich velké rozpočty jsou vidět. Což dnes v Hollywoodu zdaleka není samozřejmostí.

Ovšem mnohem více věcí, které "nejsou v Hollywoodu samozřejmostí" najdete v dalším filmu tohoto týdne s názvem OLDBOY. Pochází totiž z Jižní Koreje, což je v Asii a tam jsou, jak všichni víme, o krok napřed.

OLDBOY vypráví o muži, který je z neznámého důvodu unesen, pak 15 let vězněn v podivném hotelu, aniž by s ním někdo promluvil o důvodu jeho věznění, a pak propuštěn. K onomu propuštění dojde relativně brzy po začátku filmu a zbytek dvouhodinového snímku pozůstává z toho, že hrdina nejdříve zjišťuje kdo a proč ho uvěznil a pak se mu (jim) strašlivě mstí. Ale to není zdaleka všechno, ještě se to dost zašmodrchá...

Pokud se vyznáte v korejských filmech (já ne), jméno režiséra "Chan-Wook Park" (nebo "Park Chan-uk" nebo některá jiná jeho transkripce) vám pravděpodobně není neznámé. Naprosté většině našich diváků ale toto jméno neznámé je. A ty bych chtěl upozornit, že přes to, že OLDBOY získal Zlatou palmu v Cannes, jedná se o velmi koukatelný film. Tedy pokud máte trochu drsnější náturu a vydržíte nějaké ty nůžky v uchu, trhání zubů kleštěmi nebo ustřižený jazyk.

Ano, OLDBOY je brutální film. Ne že by v něm bylo té brutality bůhvíjak hodně, ale je natočena velmi působivým způsobem, takže i kratičký záběr může být podstatně "nepříjemnější" než sto rozsekaných Japonců v KILL BILLovi. Přitom se ale nedá říct, že OLDBOY je realistickým filmem (vznikl podle comicsu). Koneckonců, nemůžeme čekat, že se chlapík, vězněný 15 let z neznámého důvodu, bude po propuštění chovat normálně (a vnímat normálně okolní svět). Atmosféra filmu je do značné míry snová (což, jak posléze zjistíte, má svůj velmi dobrý důvod), ale snová velmi konzistentním způsobem, kdy všechny scény působí dojem, že jsou "z jednoho vesmíru", i když jde o vesmír divný a ne moc příjemný.

Režisér se kromě brutality také vyžívá v agresivní hudbě a v digitální filmařině, kterou často používá "neznatelně", protože mu umožňuje natočit záběry působivěji. Například pokud se při velké nepřerušené bitvě dobře podíváte na nůž, který kouká celou dobu hrdinovi ze zad, poznáte, že je digitální - zřejmě proto, aby herec při natáčení dlouhé náročné scény měl větší volnost pohybu.

OLDBOY rozhodně není akční film ani thriller v obvyklém smyslu slova. Je snový, komiksový (dospělácky!) a kdo chce, najde si v něm i filosofii a hlubší smysl. Je místy velmi drsný a místy obsahuje neuvěřitelně černý (a vtipný) humor. Docela bych se ztotožnil s lidmi, kteří Parka označují za "asijského Davida Finchera" a pokud bych musel za každou cenu najít nějaký film s podobnou atmosférou jako OLDBOY, napadá mě opravdu snad jen KLUB RVÁČŮ.

Je pravda, že v Asii vzniklo mnoho filmů, které pokládám za ještě divnější a ještě lepší než OLDBOY (například TETSUO, o chlapíkovi, který se pozvolna mění v tank). V naší regulérní filmové distribuci jsme ale myslím nic podobného ještě neviděli. Využijte téhle šance a jděte na to.

V současné době se pracuje na americkém remaku OLDBOYe, což považuji za jeden z nejhorších nápadů v historii lidstva. Pokud totiž OLDBOYE trochu hollywoodsky "učešete", přidáte trochu "logiky" a současně "trochu utlumíte" brutalitu, vyjde vám paskvil, který by mohl fungovat snad jen jako komedie s Robem Schneiderem.

Premiéry týdne

Co dalšího nás ještě čeká? Drama HOTEL RWANDA o genocidě ve Rwandě před 11 lety, francouzská krimikomedie KORSICKÝ PŘIPAD a dětský film se zvířátky RYCHLÝ STRIPES (který dost nestydatě vykrádá PRASÁTKO BABE, aniž by dosahoval jeho kvalit).

A poslední (poněkud kuriózní) premiérou je české drama s Michaelou Kuklovou VONÍŠ JAKO TENKRÁT, které jsem neviděl a ani nevím o nikom, kdo ho viděl. Navíc jsem ani nenašel žádné kino, které by ho v nejbližších týdnech mělo hrát. Přitom distributor (který dosud uváděl pouze KAMEŇÁKY) tvrdí, že premiéra je opravdu 5.5. Divné, divné...

Ve zkratce...

Čekání na STOPAŘOVA PRŮVODCE PO GALAXII si můžete ukrátit zpěvem s delfíny (jde o úvodní song filmu).

Čekání na filmovou adaptaci hororové videohry SILENT HILL si můžete ukrátit pohledem na fotografie kulis, ve kterých se bude natáčet. Takovým nějakým zvláštním způsobem se mi to líbí a chtěl bych tam bydlet.

A čekání na třetí epizodu STAR WARS si můžete zkrátit čtením Darth Vaderova blogu. Docela by mě zajímalo kdo je autorem, protože nejenže je to vtipné a fakticky bezchybné, ale autor navíc umí opravdu dobře psát.