"Dívám se na Prahu a vidím samou colu. Stejné je to v jiných městech a také v kinematografii. Ruské filmy nemají ruskou duši, ale jsou to hity. I můj syn Jegor točí velmi úspěšné "mcdonaldy", na které všichni nadávají, ale všichni na ně chodí a ty filmy vydělávají spousty peněz. Totéž je ale i ve Francii a prakticky všude na světě - filmy bez identity, bez národní duše," řekl Končalovskij na adresu současné světové kinematografie.

Starší bratr oscarového režiséra Nikity Michalkova žil a pracoval několik let v Hollywoodu a tvrdí, že i tato svatyně filmového průmyslu se hodně změnila: "Skončila doba velkých amerických filmů, skončila doba, v níž Scorsese točil své první snímky. Dnes se globalizace rovná hollywoodizaci a postihuje i Ameriku s výjimkou nezávislých tvůrců. K současné ruské tvorbě poznamenal, že podle ní žijí v Rusku jen prostitutky a zločinci.

"Ne, že by tam kurvy a bandité nebyli, je jich dost a dost, ale pořád je v Rusku většina slušných lidí, kteří ovšem žijí jako v neolitu. Mnozí se živí sběrem hub a lesních plodů, občas mají na balkóně slepici. O nich a pro ně ovšem v Rusku nikdo netočí," řekl Končalovskij.

Když měl zavzpomínat na svého neméně slavného vrstevníka Andreje Tarkovského, Končalovskij nejprve zažertoval: "Co chcete slyšet? Kousal si pořád nehty a dělal to tak dlouho, až jsme se rozešli... Že to byl nesmírný talent, to přece ví každý, to nemusím říkat. Byly to hezké časy, studovali jsme spolu, psali, pracovali, měli úspěch, všechno bylo snadné, protože jsme byli mladí. Pak nás začali zakazovat, a to bylo také dobré: stali jsme se okamžitě hrdiny. Ale myslím, že kdyby žil Tarkovskij dnes, v Rusku by filmy netočil - nikdo by mu na ně nedal peníze," dodal s povzdechem Končalovskij.