Pokud máte rádi horory, thrillery a podobné věci, a připadá vám to dneska všechno na jedno brdo, tak si nenechte od tohoto čtvrtka ujít film SAW: HRA O PŘEŽITÍ. Je to laciný filmeček, natočený pár fanoušky žánru, kteří už toho zřejmě měli taky dost a tudíž se rozhodli jít do toho "na plný koule". Film je o sadistickém psychopatickém (atd. atd...) vrahovi, který své oběti unáší a zavírá do sklepů, kde musejí řešit velmi speciální "rébusy", například: Mladá žena se probere se zvláštním zařízením na hlavě a z obrazovky se dozví instrukce: Po uplynutí časového limitu jí zařízení roztrhne hlavu. Zbavit se ho může jen když ho odemkne. Odemknout ho může pouze klíčem, který je v žaludku omámeného (ale živého) neznámého člověka, ležícího vedle ní na zemi.

Víc nebudu prozrazovat. Dočkáte se několika podobných úchylných "zkoušek", spousty překvapivých odhalení a efektně videoklipové brutality. Pro fanoušky filmů SEDM nebo CELA naprostá nutnost. Pro psychicky labilnější jedince nedoporučuji. Samozřejmě jde o velmi překombinovaný film. Jestli to je plus nebo mínus, to už si musíte v kině přebrat sami. Každopádně jsem poměrně překvapen, že se tohle originální dílko dostalo do normální americké filmové distribuce a rád, že se objeví v našich kinech.

HITCH: LÉK PRO MODERNÍHO MUŽE je romantická komedie, ve které se Will Smith živí tím, že průměrné a podprůměrné chlápky učí balit ženské (přibližně tímto způsobem). A v průběhu toho se sám osudově zamiluje. Jsem z toho filmu trochu rozpačitý, protože většina oněch "balících epizodek" jeho klientů je zábavná, ale hlavní zápletka se zamilovaným Willem Smithem je dost nudná (předvídatelná, nezábavná). Ale mohl by z toho být docela fajn televizní seriál...

Ty konce...

Pozor! Nečtěte následující odstavce (až po další nadpis) pokud jste ještě neviděli HRU NA SCHOVÁVANOU a pokud na ni chcete jít (což vám příliš nedoporučuji).

HRA NA SCHOVÁVANOU je tuctový psychothriller, kterých vidíme v televizi každý týden několik. Manželka se zabije a manžel (psychiatr) a dceruška se přestěhují, aby mohli "zapomenout". I když má otec strach z lesů, přestěhují se kupodivu do strašidelného domu hned u lesa.

Tady se pak začnou dít divné věci, jako "krvavé nápisy na zdech", "zvláštní zvuky" a tak dále. Dcerka tátovi tvrdí, že to všechno dělá "její kamarád Charlie", který v domě žije. Dějí se divnější a divnější věci, někdo umře, a nakonec se dozvíme kdo/co je Charlie. To vám prozrazovat nebudu, ale pokud si vzpomenete na dvě-tři základní filmová klišé, používaná v podobných situacích, jedno z nich bude téměř jistě to správné.

Chci se ale zmínit o jiné věci, která je (na rozdíl od pointy filmu) zajímavá a originální. Film HRA NA SCHOVÁVANOU je totiž v Evropě (a tudíž i u nás) distribuován ve dvou verzích, které jsou rozděleny do kin náhodně. Takže pokud půjdete na HRU NA SCHOVÁVANOU do Palace Cinemas Slovanský dům, můžete vidět jiný film, než pokud půjdete do Palace Cinemas Nový Smíchov! Ale jisti si předem být nemůže.

Bohužel, nejde zdaleka o "celý jiný film". Změny se týkají pouze cca jeho poslední minuty. V tu dobu je již pointa dávno prozrazena, závěrečná minuta na ní nic nezmění a jde tedy pouze o dvě verze "závěrečného vtípku", všechno ostatní je stejné. Proč to Fox (potažmo Bontonfilm) udělal?

Jde o takzvaný "virální marketing", který má fungovat následujícím způsobem: Pepa půjde na film do kina a pak začne všem kolem vykládat, jak byl ten film zajímavý, hlavně ta jeho poslední minuta. Dozví se to Karel, který na filmu byl také a viděl náhodou druhou verzi, a vznikne diskuse, jejímž následkem začnou na film chodit všichni ostatní, aby zjistili jak to tedy je a kolik konců existuje.

Asi je vám jasné, že aby tohle fungovalo, musí jít o film, který uvidí hodně lidí a zaujme je dost na to, aby diskutovali o jeho úplném konci (který, znovu upozorňuji, příliš nesouvisí s jeho pointou). Obávám se, že HRA NA SCHOVÁVANOU tato kritéria nesplňuje, a proto vám to takhle podle prozrazuji.

Distributor se také snaží naznačovat, že jde o unikátní nápad, což ovšem není pravda. Už v roce 1985 měl několik náhodných konců (více než dva) film CLUE. A navíc se jeho konce lišily dost zásadně - v každém z nich byl vrahem někdo jiný. A vzhledem k tomu, že šlo o filmovou adaptaci společenské detektivní hry Cluedo, měl tenkrát tenhle "originální nápad" i smysl.

Premiéry týdne

A co jsem tedy neviděl? Neviděl jsem PÁD TŘETÍ ŘÍŠE, německý pohled na poslední dny Adolfa Hitlera. Jde o dosti kontroverzní dílo, které Vůdce nelíčí jako karikaturu ale jako člověka (byť ne zcela normálního).

ŠUP SEM, ŠUP TAM je dánská hořká komedie o dospívání.

A poslední premiérou je počítačem animovaný film HRDINOVÉ Z ŘÍŠE GAJA, vyprávějící o trpaslících, kteří se ze svého kouzelného světa dostanou mezi lidi. Intersonic ho propaguje jako "od tvůrců filmů ŽIVOT BROUKA a HERCULES", což je tak trochu "méně pravda", protože zmíněné tři filmy mají společné pouze a výhradně scenáristy. HRDINOVÉ jsou německo-anglická koprodukce s přibližně desetkrát nižším rozpočtem, než je cokoliv od Pixaru, a příliš dobré recenze nemají.

Ve zkratce...

Moc se těším na nový film Tonyho Scotta DOMINO, který vznikl skoro podle skutečných událostí. Něco tak divného jako tenhle trailer jste asi dlouho neviděli. Jedině snad, že byste viděli tohle!

Asi vám neuniklo, že americký mladík jménem Jeff Weise před pár dny zastřelil několik lidí a nakonec sebe. Než to udělal, zkoušel dělat flashové filmečky. Tady je ukázka. To není vtip, opravdu je to animace od něj!

Občas si představuju, jak se rozhoduje, že se něco natočí nebo nenatočí. To se třeba sejde několik televizních šéfů a jeden povídá: "Mám super nápad. Natočíme nové díly Kojaka". A druhý šéf řekne: "Fajn, ale většina diváků jsou barevní, tak by to měl bý černoch". A je to! (Četl jsem recenzi, kde o tom psali: "Jsou jen dva důvody, proč byste se na nového Kojaka neměli dívat. Zaprvé, není to Kojak. Za druhé, není moc dobrý.")

Disney se konečně dohodl s bratry Weinsteinovými na "přátelském ukončení spolupráce". Disneyovu studiu zůstane všechno, co Weinsteinovi vyprodukovali (pro Miramax i Dimension Films), Weinsteinovým zůstanou Dimension Films a Disney sežene jiné šéfy pro Miramax.