Tabori, který v nacistických lágrech ztratil čtyři pětiny příbuzných, má právo nazírat tucet let hrůzovlády způsobem, který dodnes mohou mnozí Němci považovat za provokativní. Objektivně ale platí, že většina jeho her je úspěšná právě v Německu. Taboriho pohled je totiž provokativně pravdivý.

Budoucí vůdce trpí zácpou

Líčit Hitlera jako krutovládce nenávidícího Židy nebo Slovany?! Proč? Dávno nastal čas obrátit pozornost ke kořenům společnosti, která ho stádností vytáhla z bláta a zbožštila.

Taboriho Mein Kampf nás dovádí na začátek. Mladík Hitler, zakomplexovaný, chudobný, netalentovaný malíř "zvířat, lidí a věcí v pološeru", a trpící chronickou zácpou, se objevuje v noclehárně podporované vídeňskou židovskou komunitou. Tady startuje kariéra vůdce a jedné z největších bestií dějin nového věku...

Groteskní obraz z Vídně

Na rozlehlém operetním jevišti Divadla J. Myrona získává komorní příběh spolubydlících Herzla (Jan Hájek), Lobkowitze (Jiří Sedláček) a Hitlera (Vladimír Polák) absurdní rozměr.

Hitlera uprostřed židovské komunity v příští nenávisti k nepřátelům utvrzuje nejenom ironie obou spolubydlících, kterým intelektuálně nestačí, ale i volnost faustovské múzy Markétky (Kateřina Vainarová) a začínající kumpánství s jinak moudrou Smrtí (Veronika Forejtová).

Symbolické postavy inscenace doplňují náckovský pohůnek Himmlischst (František Večeřa), tyrolští křupani a četníci. Na diváka z toho všeho stříká ironie, a zároveň varovné poselství: Hitlerové se rodí v každé generaci...

Divadlo Jiřího Myrona Národního divadla moravskoslezského - George Tabori: Můj boj / Mein Kampf. Přeložil Josef Balvín. Režie Juraj Deák, dramaturgie Klára Špičková, scéna a kostýmy Milan David, hudba Norbert Lichý.