Hlavní obsah

Divadelní premiéry týdne zkoumají především lidskou morálku

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Premiéry inscenací českých divadel nabízejí na konec třetího říjnového týdne hry zabývající se především otázkami lidského chování a morálky. A to v širokém autorském spektru od Karla Čapka až k Václavu Havlovi.

Foto: KIVA

Inscenace Krátké rozhovory s odpornými muži zavede diváky na jeden netradiční psychoterapeutický kurz.

Článek

Krátké rozhovory s odpornými muži je název povídkového cyklu Davida Fostera Wallace, jehož adaptaci uvede v české premiéře 18. října pražské Divadlo Na zábradlí. Inscenace režijního tandemu Kristýna Jankovcová a Adam Svozil odhaluje netušené vnitřní světy účastníků jednoho zážitko­vého terapeutického kurzu. Kromě témat mentálního zdraví, sexuality a genderu se zabývá i aspekty psychoterapeutického myšlení a jazyka. Na strastiplné duchovní cestě provází klienty Terapeut Miloslava Königa, jeho záhadnou protiváhou je Jiří Černý v roli cynického údržbáře.

Na pátek 18. října připravila činohra Jihočeského divadla v Českých Budějovicích adaptaci rakouského bestselleru Daniela Glattauera Dobrý proti severáku. Dramatizace milostného románu vyprávěného pomocí e-mailů se v současnosti hraje ve více než čtyřiceti divadlech. V režii Martiny Schlegelové dvě hlavní postavy Emmi a Lea vytvoří Helena Dvořáková a Pavel Oubram. Premiéra se odehraje na Studiové scéně.

Čapkovo slavné sci-fi drama R.U.R. ožije 19. října na scéně Západočeského divadla v Chebu, kde se bude hrát s podtitulem „komedie o zániku lidstva“. Režisér Zdeněk Bartoš se svým týmem posílil komediální prvky textu, výsledkem by měla být inscenace ve stylu Quentina Tarantina. Největším nepřítelem člověka zde nejsou roboti, ale samotní lidé.

RECENZE: Příběh Roberta Rachardža jako interaktivní hra

Kultura

Inscenaci inspirovanou povídkou Karla Hynka Máchy Pouť krkonošská připravil soubor libereckého Naivního divadla. Povídka je pokládána za jeden z prvních českých literárních hororů a lze očekávat, že tímto směrem se ponese i inscenace režiséra Filipa Homoly a scénografa Kamila Bělohlávka.

Tým doplněný o hudební skupinu Kora et le Mechanix je podepsán i pod vznikem cenami ověnčené inscenace Jsou místa oblíbená tmou... Pouť krkonošská je označena jako hudebně-výtvarná kompozice, což je jeden ze směrů, jímž se tvorba Naivního divadla v posledních letech úspěšně ubírá. Premiéra je 19. října.

„Žijeme ve světě, v němž každý nesmysl má vědeckou podobu a v němž žvanění nahrazuje řeč,“ napsal Václav Havel v dopise o Žebrácké opeře režiséru Alfrédu Radokovi před téměř padesáti lety. Havlovu Žebráckou operu nyní uvádí Radokův syn David se souborem Městských divadel pražských s podtitulem Komedie o schopnosti mazaně převrátit morální hodnoty ve svůj vlastní prospěch. Premiéra na scéně Divadla ABC se odbude 19. října.

Studenti se snaží obnovit divadlo na brněnském výstavišti

Kultura

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám