Hlavní obsah

Jan Hřebejk při předávání Českých lvů trpěl

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Film Jana Hřebejka Horem pádem se stal nejoceňovanějším snímkem roku 2004. Sice získal čtyři České lvy jako Fílův Král zlodějů, ale ty nejpodstatnější: byl vyhlášen filmem roku, lva převzal režisér Jan Hřebejk, který Novinkám poskytl rozhovor, scenárista Petr Jarchovský i představitelka hlavní role Emília Vášáryová. Dlouho se však zdálo, že neuspěje. Ceny sbíraly jen další snímky .

Článek

Jak jste napínavý slavnostní večer prožíval?

Byl jsem dlouho nervózní, dalo by  říci, že tak v prostřed večera jsem takřka trpěl. Trochu jsem si oddechl, když pro nás první cenu získal Petr Jarchovský. Pak přišla úleva a radost.

Na rozdíl od předchozích snímků, se děj Horem Pádem odehrává nyní. Jak se vám točil film ze současnosti?

Pro mě to až taková změna nebyla, změna spočívá jen v prostředcích. Realizačně je to jednodušší, protože současností žijete a můžete se soustředit více na story, nemusíte vést diskuse o tom, jak ulice vypadaly. Vnímal jsem to však jako větší dobrodružství, protože jsme hodně točili za provozu i skrytou kamerou v ulicích, což byl krok k větší autentičnosti.

I další váš film Kráska v nesnázích se bude odehrávat v současnosti. Co vás k tomu vedlo?

Já teď mám nebo máme chuť, abych mluvil i za Petra Jarchovského, vyprávět příběhy ze současnosti. To neznamená, že se zříkáme nebo že jsem zanevřeli na to, co jsme dělali před tím, protože také sníme o filmu, který je z minulosti. Ale film, který budeme točit v létě i ten další, o němž uvažujeme, že ho letos napíšeme, se odehrávají v současnosti.

Jak dlouho a jakým způsobem jste vybírali herce?

Vzhledem k tomu, že ve filmu jsou partnerské a dokonce i rodinné vztahy, jsou tu rodiče s dětmi, první žena, druhá žena...,  jde o to, aby to bylo věrohodné, aby to nepůsobilo nepatřičně. Vždycky je to taková skládačka. Zvolím si jednoho a od něj to odvozuji. Ale nemohu uvádět pořadí, kdo byl první, to by pak vypadalo, že jsem někoho obsadil proto, že se mi hodil k tomu druhému. A nejde jen o fyzickou podoby u příbuzných, ale takou energetickou propojenost. Casting jsem proto považoval za klíčový.

Ale tak je to vždycky. Každý náš film je rodinný, takže to někdy trvá, než se herci vyberou. A to i v případě Pupenda, kde hráli herci, se kterými jsme spolupracovali na předchozích filmech, tak nějakou dobu trvá, než dospějeme k rozhodnutím, kdo bude koho hrát. Obvykle to zabere tři čtyři měsíce. O někom se bavíme tak vzdáleně už při psaní scénáře, a pak se to změní, a někoho najdeme až na poslední chvíli a mnohdy to jsou představitelé hlavních rolí.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám