Vítězství filmu překvapilo zejména odborníky, kteří jej za favorita na trofej předem neoznačili.

Všeobecně se ale předpokládalo, že Zlatého medvěda by si alespoň jeden ze snímků natočený o Africe mohl kvůli vysoké kvalitě nakonec odnést. Za adepta na vítězství byl považován snímek o rwandské genocidě Sometimes in April (Někdy v dubnu).

Festival začal 10. února. V čele poroty byl německý režisér Roland Emmerich.

Carmen v moderní JAR

Režisér Mark Dornforda-May přenesl děj slavné Bizetovy opery do dnešní Jihoafrické republiky a inscenoval ji nejdřív v divadle a nyní na plátně.

Se skvělým hereckým a pěveckým obsazením - představitelce Carmen Jihoafričance Pauline Malefaneové tleská i Metropolitní opera - autor stvořil na báječném nápadu opravdu kouzelný zážitek. Realitu příběhu podtrhuje i skutečnost, že sama protagonistka z Khayelitsha pochází.

Libreto bylo převedeno do jazyka xhasa, většině žen včetně Carmen přebývá vůči dnešnímu ideálu krásy hodně kilogramů navíc, ale film působí ohromně živočišně, vášnivě a dokonce i vtipně.

Radost i v Německu

Radovat se ale mohou i němečtí tvůrci. Dvě přední ocenění totiž zůstávají doma. Příběh odbojné německé studentky popravené nacisty nazvaný Sophie Scholl - Die letzten Tage (Sophie Schollová - poslední dny) získal stříbrné medvědy za nejlepší režii a nejlepší ženský herecký výkon.

Z cenných sošek se tedy těšila šestadvacetiletá herečka Julia Jentschová, která ztělesnila studentku Sophii, členku odbojové skupiny Bílá růže, a režisér filmu Marc Rothemund.

Nejlepším mužským hercem byl vyhlášen devatenáctiletý Lou Taylor Pucci za debut ve filmu Thumbsucker, velkou cenu poroty si odnese čínský snímek Kchung čchüe (Páv), který natočil režisér Ku Čchang-wej.