"Svět ztratil v Arthuru Millerovi velkého autora, Rebecca a Daniel otce a tchána. Navzdory smutku přijeli do Berlína splnit jeho přání, aby na Berlinale uvedli svůj nový film. Jejich žal je ale jejich soukromou záležitostí, proto budou mluvit výhradně o filmu," uvedl zástupce festivalu tiskovou konferenci a budiž řečeno, že ani jeden ze stovky přítomných novinářů se neodvážil položit otázku směřující k nedávno zemřelému dramatikovi. Jen na místo potlesku přivítala oba pozůstalé chvíle naprostého ticha.

"Cena, kterou v Berlíně dostávám, je příjemná, ale nepovažuji ji za hodnocení celoživotního díla," řekl pak Daniel Day-Lewis, změněný prakticky k nepoznání, s plnovousem a čapkou, kterou nesundal ani na večerním ceremoniálu. "Považuji to za hezký dárek od festivalu, ale myslím a doufám, že ještě něco v životě udělám," dodal osmačtyřicetiletý herec.

S manželem si skvěle rozumíme i beze slov

Balada o Jackovi a Rose je o vztahu otce a dcery, kteří spolu žijí odtrženi - sice jen pár metry moře - od okolního světa. Obklopeni relativně panenskou přírodou a ekologickými potravinami jsou ve svém domě na ostrově docela spokojeni, dokud si Jack neuvědomí, že vztah zvolna dospívající Rose k němu se začíná nebezpečně proměňovat...

Daniel Day-Lewis, který se proslavil například filmy Nesnesitelná lehkost bytí, Ve jménu otce či Poslední mohykán, se po Boxerovi na pět let s herectvím rozešel a vypadalo to, že se už nevrátí - živil se jako švec.

Na otázku, co ho přivedlo k návratu (už v roce 2002 natočil Gangy v New Yorku), ukázal na svou ženu a s láskyplným úsměvem řekl: "Sem se podívejte, to ona. Natočil jsem Gangy a zase toho chtěl nechat. Nevracím se kvůli herecké práci, ale kvůli konkrétním rolím. A tahle si mě našla: Rebecca mi dala scénář číst už před devíti lety, ještě než jsme spolu začali chodit. Bylo to krásně napsané a v každém ohledu vzrušující, ale tehdy jsem se na to ještě necítil připraven. Myslím, že stálo za to počkat," vysvětlil Lewis. Jeho žena dodala: "Nevím jestli manželství s hercem, kterého režírujete, má nějaké nevýhody. Ale výhodu to má nespornou: rozumíme si beze slov, nemusíme o práci moc mluvit, a přesto je před natáčením dobře připravená."