Podle Alby Costamagnové Leonardovu autorství nasvědčuje nejen řada motivů použitých na malbě, ale i jedna stopa, která se objevila díky nynější restaurátorské práci. Odborníci totiž objevili v malbě otisk prstu, jak ho Leonardo zanechával na některých svých obrazech kromě podpisu.

Jde vlastně o určitý druh Leonardova podpisu, řekla Costamagnová. Umělec "miloval záhady a tajemství" a snad právě proto zanechával občas na svých dílech zdánlivě nepochopitelná znamení - jako třeba otisk prstu. Takový postup ale na druhé straně naprosto jednoznačně dosvědčuje, kdo je autorem díla, pokud se podaří otisk ověřit, zdůraznila ředitelka římské galérie.

Obdobně se Leonardo "podepsal" na proslulém obraze Dáma s hranostajem, který se nachází v polském Krakově. Proto italští restaurátoři pořídili zvětšeninu "římského" otisku, aby ji zaslali do Polska k porovnání s "krakovským" otiskem. "Výsledky by měly být známy během několika týdnů," řekla Costamagnová.

Otisk prstu místo podpisu

Otisk prstu objevili restaurátoři na obraze, když umyli část nebe vlevo nahoře. Může jít i o náhodu, které si autor při práci nevšiml, upozornila restaurátorka Elisabetta Zattiová. I tak je ale možné, že otisk patří Leonardovi, dodala.

Nejde ostatně o ledajaký obraz, umělec při jeho tvorbě využil i pravé lístkové zlato a pro modrou barvu velmi vzácný lapis lazuli.

Leonardovo autorství by podle restaurátorů naznačovala i řada stylistických prvků, které s oblibou využíval, jako jsou různé botanické a mytologické kryptogramy rozseté po celé ploše díla. Například petrklíč jako symbol znovuzrození, modrý rozrazil jako symbol očí panny Marie či Ježíšova utrpení.

Naprosto jednoznačně "leonardovské" je ztvárnění madony stejně jako svatého Josefa, tvrdí římští restaurátoři. Že jde o práci da Vinciho naznačuje podle nich i dokonalé technické zpracování námětu.

Nikdo z odborníků nevznesl hypotézu, že by Leonardo mohl zanechat svůj otisk na cizím díle, protože umělec se výhradně hlásil jen k obrazům, které stvořil sám, připomíná agentura.