FANTOM OPERY původně byl (tedy vlastně pořád je) superslavný divadelní muzikál od Andrewa Lloyda Webbera (napsal třeba taky "Cats" nebo "Jesus Christ Superstar") z poloviny 80. let. Nemá smysl, abych se tady rozepisoval o tom, jak se mi líbí hudba v tom muzikálu (slyšel jsem pouze hudbu, představení jsem neviděl), ale hudba ve filmu je stejná (tedy žádná úprava, modernizace apod.). Zpěv ujde, s "drobnou" výjimkou titulního hrdiny (Gerard Butler), který má slabší chvilky a je na pováženou, že jeho zpěv nedabuje někdo jiný. Jinak je Butler celkem švihák a frajer, ale trochu jiným stylem, než bych si u téhle postavy představoval (a je na Fantoma divně mladý).

Ale největší problém spočívá v tom, že FANTOM OPERY vlastně není film a jeho naprostá většina by se dala natočit v reálném čase, jako přenos drahého divadelního představení. Režisér Joel Schumacher znovu dokazuje, že má buď rozplocenou osobnost, nebo mnohem méně (více) talentované jednovaječné dvojče, které se za něj občas vydává. Jak jinak si vysvětlit, že natočil opravdu skvělé a možná dokonce kultovní filmy jako VOLNÝ PÁD nebo TELEFONNÍ BUDKA (i LOST BOYS neodmyslitelně patří k mému dětství), ale na druhou stranu takové věci jako třetího a čtvrtého BATMANa nebo právě FANTOMA OPERY. Režie, kamera i střih je naprosto nenápaditá. Při většině čísel hrdinové na místě nebo trapně popocházejí kolem sebe a zpívají. Některé kulisy (Fantomovo doupě, hřbitov) vypadají až nepříjemně papundeklově. Dokonce jsem si myslel, že to všechno úmyslně kopíruje stylizovanost divadelního představení (a že jde tudíž o film zaměřený primárně na jeho fanoušky), ale prý není to pravda a děj je podstatně změněn. Například v původní verzi spadne pověstný lustr už někdy v polovině představení, kdežto ve filmu až na konci (ale je to vlastně jedno a jde pouze o jakousi vedlejší událost), takže musel být dokonce změněn text jedné písně, zmiňující se o tom, že "teď už máme nový lustr"...

Je to možná trochu nadsázka, ale celkem reálně bych si dokázal představit, že za spolupráce nějakého trošku bohatšího sponzora by takovéhoto FANTOMA OPERY dokázal natočit někdo schopný v České televizi. Což skutečně nemluví ve prospěch tohoto hollywoodského filmu za mnoho desítek milionů dolarů (který má skoro dvě a půl hodiny!). Samozřejmě, pokud jste fanouškem muzikálu, ty melodie jsou natolik chytlavé, že se vám to v kině asi líbit bude, bez ohledu na to, co a jak se bude přitom dít na plátně.

Ještě o trochu horší je to s filmem BLADE: TRINITY, v kterém jde pochopitelně znovu o boj s upíry a který režíroval David S. Goyer, což je signifikantní, protože jde o celkem kultovního scenáristu (VRÁNA, DARK CITY, předchozí BLADEOVÉ), který tímto filmem celovečerně debutuje a dokazuje, že mít zajímavou vizi je něco jiného, než přenést tuto vizi na plátno.

Čímž nechci až tak úplně tvrdit, že scénář třetího BLADEA je nějaká úžasně zajímavá vize. Je to spíš variace a remix předchozích dílů (a ani předchozí díly, jakkoliv dobře natočené, neměly nijak úžasné scénáře). Upíři mají opět plán na ovládnutí lidstva a Blade jim znovu nakope prdel. Jako bonus je ve filmu navíc Dracula, pán všech upírů. To je on:

Ano, tento Dracula (pán všech upírů!) je jedním z nejstrašnějších castingových rozhodnutí v dějinách kinematografie. Ale kupodivu se mu téměř vyrovnají některá další v tomto filmu. Například Bladeova drsného poskoka hraje Ryan Reynolds, který doteď hrál hlavně v komediích a i když si nechal narůst fousy, pořád vůbec není drsný. A další kladnou hrdinku (Whistlerovu dceru) hraje Jessice Bielová (TEXASKÝ MASAKR MOTOROVOU PILOU), která má slušná prsa, relativně hezký obličej, ale není moc dobrá herečka a drsná není už vůbec, i když by si to režisér přál. Tady je celá hlavní svatá trojka:

Bohužel, jako by to všechno nestačilo (ve filmu je několik dalších divně obsazených rolí, včetně wrestlera), David Goyer není moc dobrý režisér, a to téměř ve všech ohledech. Jako kdyby měl málo času, málo peněz a neodvažoval se natočit zbytečně mnoho materiálu. Ve filmu proto je mnoho záběrů, které jsou prostě nepodařené a přímo si říkají o to, aby byly natočeny znovu a lépe. Wesley Snipes se sice snaží ze všech sil a většinu filmu je celkem cool navzdory všemu kolem sebe, ale to bohužel nestačí.

Premiéry týdne

Pravděpodobně nejlepším filmem tohoto týdne je drama DVEŘE V PODLAZE podle předlohy Johna Irvinga s Jeffem Bridgesem a Kim Basingerovou v hlavních rolích. Píšu "pravděpodobně", protože jsem ho neviděl.

A poslední premiérou týdne je film SLONISKO A MEDVÍDEK PÚ. Ano, je v něm Slonisko, je v něm Medvídek Pú a jsou v něm jeho kamarádi (i když Íjáček je trestuhodně nevyužit!). Jde o další film z púovské série, který vytvořilo Disneyovo televizní studio a vypadá podle toho. A samozřejmě je určen pro ty naprosto nejmenší diváky, kteří umějí sotva mluvit, takže jsem trochu na pochybách, jak ho ohodnotit. Těm maličkým dětem se pravděpodobně bude opravdu líbit, ale pokud už udržíte moč nebo dokonce umíte číst, tak to asi není nic pro vás.

Ve zkratce:

Na divadelních prknech sklidilo překvapivý úspěch představení "Spamalot" na motivy filmy "Monty Python a Svatý grál". Což mě překvapilo, protože bych nevěřil, že se z toho dá udělat divadlo a už vůbec ne, že by to mohlo být vtipné bez účasti původních Monty Python (ačkoliv, samozřejmě, Tim Curry má také něco do sebe). Režíroval to Mike Nichols (NA DOTEK) a pár fotek je zde.

Po nedávné sérii maďarských reklam ještě  aspoň jednu z bývalého Sovětského svazu.

Jan Rejžek (spoluautor české verze filmu PAN MAGOR) odborně rozebírá SAMETOVÉ VRAHY a stranickost Víta Olmera (nacisty v MOSTU U REMAGENU), načež Olmer rozebírá Rejžkovy smradlavé nohy,  načež Rejžek rozebírá Olmerův malý penis. Nabízí se otázka: Odkud může Jan Rejžek vědět, že Vít Olmer má malý penis? Přemýšlejte o tom.

Vin Diesel bude režírovat sám sebe v titulní roli historického filmu HANNIBAL. Pokud to ve vás vyvolává obavy, tak vězte, že ještě než se Diesel stal hereckou hvězdou, upozornil na sebe režií krátkých filmů.

A abyste se do příštího FFFILMu nenudili, tady máte zábavu přesně na 7 dní.