Je to poprvé, co Nova, která začala s vlastní seriálovou tvorbou až loni, vstoupila do přímého boje o seriálové diváky. A nutno podotknout, že se jí to vyplatilo. Seriál z její produkce sledovalo 2,83 miliónu lidí, což představuje 60 procent diváků sedících v hlavním vysílacím čase u obrazovek. Strážce duší si na ČT 1 našlo 1,26 mil. diváků. [celá zpráva]

Pondělí bylo přitom dříve jediným dnem, kdy většina diváků dávala přednost prvnímu programu České televize, protože právě na něm byly první večer v týdnu uváděny nové původní seriály veřejnoprávní stanice, jako byla Nemocnice na kraji města po dvaceti letech, Černí baroni, Náměstíčko, Místo nahoře či naposled Záchranáři.

Chýlková v Tootsie naruby

Nova také vyslala do boje to nejlepší, co v daný okamžik mohla. Ivana Chýlková je výborná herečka a diváci si jen stěží nechají ujít, jak se proměňuje z mírně hysterické neúspěšné stárnoucí herečky Ziny Maxové v suverénního moderátora zpravodajství televize H20 Zorana Zahálku. Ani nevadí, že nápad příliš původní není - jde o Tootsie naruby opsanou i s chlupama a jen přenesenou do prostředí soukromé televize. Dokonce i hlavní postava má stejné problémy jako Dustin Hofman ve slavném filmu - také jde o divadelní herečku, která nemůže najít angažmá, a tak skončí v televizi, nikoli ovšem v nekonečném seriálu, ale jako moderátor. 

Že je v centru pozornosti Ivana Chýlková, je pochopitelné, jenomže okolo ní je pusto a prázdno, což nezachraňuje dobré obsazení. Matku Ziny hraje Jiřina Bohdalová, šéfredaktora zpravodajství Pavel Zedníček a hlavního moderátora zpráv Martin Stropnický - ani zkušenost režiséra Václava Vorlíčka (Kdo chce zabít Jessii?, Pane, vy jste vdova!, Jak utopit Dr. Máčka, Arabela)

Klišé a trapné narážky a chod Novy

Scénář Jana Eisnera totiž toho mnoho dalšího nenabídl. Nadsázka ke komedii patří, ovšem klišé se zamilovaným sousedem, který toho moc neumí opravit, a jeho zvědavou manželkou jsou více než otřepaná. A narážky na realitu, kdy souseda hraje Jan Kraus... A ještě horší to je, když se děj přenese do televize H2O, kde Nova nabízí to, jak se dívá sama na sebe. Přehnaná hektičnost, schopná vedoucí vydání, Zinina dcera Erika, i narážka na novácké zpravodajství s oblíbeným moderátorem a nezbytnou blondýnkou... Odhalit podobnost s Televizními novinami, Zunou, Borhyovou... není nijak těžké, ovšem místo smíchu se dostavuje pocit trapnosti - tak takhle si oni představují sami sebe.

Zajiskří to jen v okamžicích, kdy je Chýlková se svou potrhlou přítelkyní Agátou v podání Jaroslavy Krečmerové, jak ji přesvědčuje, ať se promění v muže, nebo když jí matka káže. Ale to nevyváží desítky záběrů na dveře do domu... Nemluvě pak o mizerném zvuku, kdy ruchy jsou příliš hlasité.

K rozpačitému dojmu přispívá také to, že vše je neuvěřitelně natažené, Chýlková ještě nebyla ani u konkursu na moderátora. První díl byl jen o tom, že se do něj nakonec přihlásila.

Chýlková kontra Vaculík s Norisovou

Ovšem přes všechny výhrady je On je žena výrazně lepší variantou než pokus České televize o jakási devítidílná Akta X zkřížená s Trierovým Královstvím a přenesená do Čech, kde Scullyovou hraje Norisová a jejího partnera Muldera stárnoucí Lukáš Vaculík.

Nejde jen o to, že u nás se vždy dařilo lépe parodiím, než žánrovým filmům, což ukázal už Limonádový Joe nebo Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky, byť Gustav Meyrink ukázal, že i Čechy mohou býti plné podivných a děsivých tajemství.

To ovšem autor Arnošt Vašíček nedokázal, místo aby nabídl nevysvětlitelné záhady, přináší nudné spekulace podané formou přednášky. Zlatý Däniken.

Klišé a absence umu

Navíc jsou příběhy mizerně podané, Rychlé šípy oproti Tajemství Templu oplývaly tajemstvím a děsuplnými okamžiky, více jich bylo i ve snímku Pod jezevčí skálou, byť se tam neobjevovali nejen Vontové, natož pak tajemné postavy z minulosti, které vidí jen Zuzana Norisová.

Vše bylo podáno stejně nezáživně a suše, ať už šlo o objevení mrtvoly nebo příjezd studentky na brigádu. Tady už nelze hovořit jen o těch nejbanálnějších klišé, ale o absenci filmařského umu. Kdepak Chaunovy Velmi uvěřitelné příběhy, proti Strážcům duší je i polský Zaklínač skvělý, protože je alespoň plný akce....

Seriálový divák má volbu pro příštích devět večerů jasnou, proti Strážcům duší je On je žena veledílo, byť mu do Takové normální rodinky Fan Vavřincové dost chybí. Kdo však netouží po seriálech, v pondělí zaplakal, dokument o Rommelovi bohužel před týdnem skončil... Po zhlédnutí Strážců duší mi však i současné koncesionářské poplatky připadají příliš vysoké, a to i přesto, že ze seriálu je vidět, že se s prostředky neplýtvalo, vše se odehrává jen v několika prostředích.