Již první filmy naznačují, že to, co Kosslick s jistou nadsázkou slíbil, se v průběhu festivalu nejspíš do značné míry naplní. Man to Man se odehrává v sedmdesátých letech 19. století, kdy skupina vědců odvezla ze střední Afriky dva pygmejské obyvatele do Velké Británie k vědeckému zkoumání, které mělo prokázat, že jsou mezičlánkem mezi lidoopy a člověkem.

Silné společenské téma je zpracované s velkou mírou vstřícnosti vůči širokému publiku, což režisér Varnier na tiskové konferenci komentoval: "Nechtěl jsem natočit prvoplánově politický film proti rasismu a nejde ani o to, že to je historické drama. Nemám tohle škatulkování rád - šlo mi o lidské drama, silný příběh, který bude o těchto otázkách mluvit prostřednictvím emocí."

Hvězdami Thomasová, Fiennes a křováci

Zahájení festivalu se zúčastnili i dva pygmejští herci - Lomama Boseki a Cécile Bayihaová, o jejichž talentu mluvil nejen režisér, ale například i Joseph Fiennes s velkým uznáním: "Hrálo se mi s nimi úžasně, jsou to spontánní, upřímní a hrdí lidé."

Páteční program začal pubertou. Sedmnáctiletý Justin ve filmu Thumbsucker, což v překladu označuje toho, kdo si cucá palec, opravdu tenhle "zlozvyk" má. A k tomu spoustu dalších stresů, frustrací, nezodpovězených otázek a neřešitelných strachů, které mu ten palec do pusy samy sunou. S citem a humorem natočený film se zabývá dospíváním teenagerů, ale v souvislostech tu jde vlastně o dospívání v každém věku. Nevelkou roli Justinova lékaře si ve filmu zahrál Keanu Reeves, který se vyjádřil, že po všech třech Matrixech přesně něco takového potřeboval.

Z puberty se festival dostal filmem Asylum do víru vášně a sexu na půdě psychiatrické kliniky, kde si manželka lékaře začne s pacientem, jenž před šesti lety zavraždil manželku a ve zničujícím vztahu se oba řítí přímou cestou do pekel.

Jako událost dne bylo očekáváno uvedení nesoutěžního filmu Hotel Rwanda, jímž se program vrátil k letošnímu velkému tématu Berlinale - na černý kontinent. Tento první ze dvou filmů, věnovaných genocidě ve Rwandě, už má přitom na kontě tři oscarové nominace - za herecké výkony a za scénář.

Jan Budař jako "vycházející hvězda"

Mladý český herec Jan Budař se v sobotu představil v Berlíně jako jeden z 21 evropských hereckých talentů budoucnosti. Herec známý například z filmů Nuda v Brně nebo Duše jako kaviár se bude v Berlíně představovat evropským producentům a agentům.

"Já jsem si natiskl 200 vizitek a ty hodlám rozdat," řekl ČTK Budař. S sebou má také DVD nahrávky snímků Nuda v BrněMistři. "Takže tak já šířím český film," usmíval se.

Nuda v Brně Vladimíra Morávka byla koupena i do německé distribuce pod názvem Sex in Brno, v Berlíně se promítá i film Milana Cieslara Duše jako Kaviár, v němž Budař ztvárnil hlavní roli. On sám nyní pracuje na dalším filmu s Vladimírem Morávkem, který se jmenuje Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště.

Budařovým snem je spolupráce s hvězdami

Společnost European Film Promotion každý rok na filmovém festivalu Berlinale představuje mladé herce z evropských zemí a zprostředkovává jim setkání s evropskými filmovými producenty a agenty. "Myslím, že ještě v životě mě nefotilo tolik fotografů," podotkl Budař.

Sám by rád pracoval například s režiséry Pedrem Almódovarem nebo Martinem Scorsesem, francouzskou herečkou Audrey Tautouovou či Dustinem Hoffmanem.

"Pak bych mohl hrát syna Johnu Malkovichovi, pak bych se rád potkal s Gérardem Depardieuem," řekl. "Myslím, že těch jmen je hrozně moc, s nimiž bych rád pracoval," dodal.