Nejdříve bych chtěl mluvit o filmu LETEC, který si tuto poctu pravděpodobně zaslouží, protože je... A teď nevím, jaké přídavné jméno by bylo nejvhodnější. Ne "nejlepší" nebo "nejpřekvapivější", ne "nejočekávanější"... Nejspíš "nejdůležitější", obzvlášť pokud jste z Americké filmové akademie.

LETEC vypráví životní příběh Howarda Hughese. Tento milionářský synek z Texasu (narozen 1905) se zapsal do historie jako filmový producent, vynálezce, pilot, sukničkář a šílenec. Ve svých necelých 25 letech (!!) produkoval tehdy nejdražší film všech dob (HELL'S ANGELS - nikoliv o motorkářích, ale o vojenských letcích), měl intimní vztahy s nejslavnějšími hollywoodskými kráskami (Katharine Hepburnová, Ava Gardnerová) - často i s několika současně. Překonal několik leteckých rychlostních rekordů, vlastnil obrovskou leteckou společnost (TWA) a navrhl a postavil největší letadlo všech dob - ze dřeva! A vymyslel vyztuženou podprsenku.

V průběhu života se u něj stále více prohlubovala psychologická porucha, projevující se mj. tím, že byl chorobně čistotný, a to do té míry, že velkou část života strávil zavřený v místnosti a s ostatními komunikoval přes zavřené dveře. A byl při tom zabalený v igelitu, nebo něco takového...

Režisérem filmu je Martin Scorsese, kterého známe především jako hlas nafukovací ryby z PŘÍBĚHU ŽRALOKA.

...No dobře, tak znovu: Režisérem filmu je slavný Martin Scorsese (TAXIKÁŘ, MAFIÁNI, ZUŘÍCÍ BÝK, POSLEDNÍ POKUŠENÍ KRISTA). Jeho klasické filmy byly založeny na silných hereckých výkonech (vždyť měl taky v každém druhém Roberta De Nira), ale troufale se odvážím tvrdit, že z režisérského hlediska mě většina z nich nijak zvlášť nezaujala (ale netvrdím, že jsem viděl všechny!). I LETEC stojí a padá s hereckým výkonem Leonarda DiCapria v hlavní roli (film také koprodukoval), který bych se rozhodně neodvážil označit za špatný, ale na druhou stranu bych určitě nepoužil slova jako "herecký koncert" nebo něco podobného. A to platí i o většině ostatních aspektů tohoto filmu. Jde to, ale nic úžasného. Pokud vám návštěvu tohoto filmu doporučuji, je to především proto, že Howard Hughes byl zajímavý člověk. Nikoliv proto, že by šlo o nezapomenutelný film, nebo proto, že je nominovaný na 11 Oscarů (což je zase jedna z těch každoročních vesmírných záhad).

Zcela mimochodem: Postava Howarda Hughese se vyskytuje také v retro sci-fi filmu ROCKETEER, který vám doporučuji, pokud se vám líbil třeba SVĚT ZÍTŘKA.

Osobně jsem byl příjemněji překvapen z nového českého filmu KOUSEK NEBE (ano, já a z českého filmu). Je to příběh z komunistického vězení v 50. letech minulého století. Vím, že filmů a televizních inscenací na tohle téma je možná až moc, proto mě o to víc překvapilo, jak vydařený tenhle film je. Rozhodně nejde o nic šokujícího a rozpočet je spíše televizní, ale téměř padesátiletý režisér Petr Nikolaev má vzácný smysl pro rytmus a příběh (který tolik chybí většině českých filmů) a zvládl tohle polooptimistické drama bez přehnaného patosu. Na škodu nejsou ani herecké výkony, které jsou místy opravdu působivé a opět mi bolestně připomněly, jak málo v českých filmech vídám "působivé herecké výkony".

Třetím filmem, o kterém se zmíním podrobněji, je drama HLAS MOŘE, vyprávějící skutečný příběh španěla Ramóna Sampedra, který se po neopatrném skoku do vody stal tetraplegikem - ochrnul na všechny končetiny. (Nejsem si jist, jestli je nějaký rozdíl mezi tímhle a kvadruplegikem, v titulcích filmu je "tetraplegik".) Naprostá většina filmu se odehrává až po ochrnutí a jde v něm o to, že se Ramón snaží téměř 30 let dosáhnout toho, aby mu byla oficiálně povolena sebevražda. To se mu nepodaří (mj. proto, že Španělsko je hodně religiózně zaměřená země), takže se nakonec (někdy v polovině 90. let) zabije i bez oficiálního povolení. (Což víme od začátku.) Film je dílem Alejandra Amenábara (a když píšu "dílem", tak myslím scénář, režii, produkci, hudbu a střih), který natočil mj. TY DRUHÉ (a původní španělskou verzi VANILKOVÉHO NEBE).

Amenábar je evidentně velmi zkušený filmař a z jeho filmu přímo čiší naprostá profesionalita - a přitom je mu 32 let! V jeho filmu všechno funguje přesně tak, jak má, a pouze proto, že už jsem různých filmů viděl opravdu hodně, mi místy trochu vadilo koukat na HLAS MOŘE (slyšet při další působivé umírací scéně znovu "Nessun Dorma" mě už skoro irituje). Film je tedy dobrý. Přesto mi přišlo trochu "nekošer" (a to už není kritika filmových kvalit), že jde vlastně o "propagaci" hlavního hrdiny a úmyslné popichování církve (když se ve filmu objeví kněz, je to v podstatě komická figurka). A všechny ty řeči hlavního hrdiny (který napsal [pusou] několik knih) o tom, že "chce jenom právo zemřít", jsou poněkud prázdné, když to právo nakonec stejně nezískal. Pokud to chtěl vzdát, mohl to stejným spůsobem vzdát o 25 let dříve a ušetřit si trápení...

Premiéry týdne

Bohužel, ne všechny z významných premiér tohoto týdne jsem viděl. RAY je životopisný film o Rayi Charlesovi, údajně kvalitní především díky životnímu výkonu Jamieho Foxxe v titulní roli.

PŘÍLIŠ DLOUHÉ ZÁSNUBY je válečné romantické drama Jeana-Pierre Jeuneta (AMÉLIE Z MONTMARTRU) s Audrey Tautouovou (taky AMÉLIE Z MONTMARTRU). Recenze tvrdí, že je to jako AMÉLIE Z MONTMARTRU, ale bez humoru. Což neznamená, že to je špatné.

A kromě toho má premiéru arménské komediální drama VODKA LEMON a finská komedie PERLY A SVINĚ.

Ve zkratce...

K Uwe Bollovi (viz minulý FFFILM) patří ještě tento link - první upoutávka na jeho nejnovější film BLOODRAYNE. A také tento link - fakt skvělý článek od jeho bývalých scenáristů.

Sam Raimi (který nyní slaví překvapivé komerční úspěchy jako producent laciných hororů NENÁVIST nebo BOOGEYMAN)  bude režírovat EVIL DEAD 4 s Brucem Campbellem a produkovat remake prvního a druhého dílu!

Pro velmi malou sledovanost byl zrušen nejnovější seriál z řady Star Trek. "Star Trek: Enterprise" touto sezónou skončí a znamená to pravděpodobně i konec fenoménu Star Trek jako takového. Fanoušci jsou z toho pochopitelně zdrcení a mají různé bizarní plány na záchranu, včetně finanční sbírky nebo vraždy někoho důležitého.

A na závěr: Horor z prostředí městské hromadné dopravy. Nebo tak něco. Přišlo mi to po ICQ a nevím, co si o tom mám myslet, ale možná je to postmoderna.