RECENZE: Veselí. Třeštíková opustila ženská témata

Právo, Lucie Zelinková

Z nového románu nejprodávanější současné české autorky Radky Třeštíkové budou čtenářky Bábovek dost možná zklamané. Přesto je právě tento román autorčiným stylisticky nejzralejším a zároveň nejniternějším textem.

Radka Třeštíková: Veselí

Skrze vyprávějící postavu, třiatřicetiletou Elišku, se autorka vrací zpátky domů, zpátky k sobě, ke své podstatě, ke svým kořenům. Odjíždí z Prahy, kde žije déle než v rodném městě, zpět do Veselí, do rodného domu. Prochází si novými fázemi starých vztahů, rozjíždí vlastní, avšak neúspěšný byznys. Nejstrmějším bodem vyprávění je vážné onemocnění otce, kterým eskaluje celý, pod lehce trudnomyslnou taktovkou linoucí se příběh.

V předešlých knihách, zejména v ryze na vztahových zápletkách vystavěných Bábovkách či v předchozí detektivce Osm, se Třeštíková držela ženských témat, řešila milostné peripetie mezi muži a ženami, kladla mezi obě pohlaví řady překážek a nechala své postavy se s nimi vypořádat. Veselí tyto linky zcela neopomíjí, akcentuje však především vztahy rodinné.

Zabývá se hrdinčiným vztahem k matce a otci, vypořádává se s nimi a míří do jejich nejtemnějších skulin. Nahlíží na rozpad rodiny, tedy na rozchod matky s otcem, z pohledu již dospělého dítěte. Nabízí se domněnka, že minimálně do určité míry se autorka románem vypořádává se smrtí svého otce, kterou dává čtenáři procítit mimořádně jímavě a autenticky.

Třeštíková ve všech svých knihách předvádí, nakolik sofistikovaně a zároveň hravě umí pracovat s jazykem. Dynamicky komponuje věty, které nepostrádají rozvernost a vtip. Veselí je jejím jednoznačně nejzralejším románem.

Radka Třeštíková: Veselí
Motto, 200 stran, 424 Kč

Celkové hodnocení 85 %