Práce s českými studenty se Fedotovovi tradičně daří. Připomínám jen jeho Bulgakovův Zojčin byt s posluchači DAMU ve studiu Divadla pod Palmovkou. Mág z Permu je významným představitelem režisérského divadla a víc se mu daří práce s tvárným lidským "materiálem". Naposledy nás o tom přesvědčil na podzim právě v Roxy s inscenací Gogolových Hráčů v nastudování s čeljabinským Komorním divadlem.

Nejlepší Fedotovova inscenace

Zvíře představil Fedotov se svým mateřským Divadlem U mostu před šesti lety na mezinárodním festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové. Považuji je za vůbec nejexponovanější, ve smyslu závažnosti výpovědi, nejlepší Fedotovovu výpověď. Dotýká se globálních otázky soužití lidí odlišných názorů nebo barvy pleti. Problému aktuálního v Rusku, Americe, Česku a kdekoli jinde na Zemi.

O xenofobní intoleranci

Česká verze hry o konci civilizace na Zemi se myšlenkově posunula. Zatímco Permští ji představili jako vizi o světě po jaderné katastrofě, nyní režisér se studenty Janáčkovy akademie akcentoval naši xenofobní intoleranci k jedincům odlišujícím se od naší komunity. V příběhu absurdní a tragické! Za zvíře je degenerovanou společností považován jedinec válkou méně postižený, který dosud neztratil lidskou tvář, vlastnosti a mentalitu.

Plodková - talent roku

Fedotov dokázal s poddajnými herci znamenitě zúročit poselství příběhu. V tom smyslu ponuré scéně, dobře evokující rozvrácenost jakéhosi dříve civilizovaného teritoria, vévodí pronikavý talent Jany Plodkové (Dcera), a také Heleny Baráthové (Matka). Pro anketu kritiků na Ceny Alfreda Radoka jsem Plodkovou právě v těchto dnech tipoval jako talent roku. Expresívní Fedotovův režijní styl je pro diváka velkým zážitkem. Autorovy obavy o osud lidského rodu neztratily nic z aktuálnosti literární předlohy ještě z doby velkého rozdělení světa....

Divadelní studio Marta JAMU Brno v klubu Roxy Praha - Michail Gondin, Vladimir Sinakevič: Zvíře. Překlad Alena Morávková, režie, dramaturgie, scénografie Sergej Fedotov.