Už úvod koncertu jasně ukázal, že R.E.M. se obracejí ke kořenům. Zahájili ve svižném tempu a dali přednost říznějším skladbám. Jejich vystoupení se hodně neslo v duchu koncertů k deset let starému albu Monster. R.E.M. se vrátili k tradicím rockového písničkářství, okořeněného trochou folku a country, jaké spolu s dalšími představiteli tzv. paisley undergroundu nabízeli od počátku osmdesátých let.

Od předchozího pražského koncertu přitom R.E.M. prodělali dlouhý vývoj. Po odchodu bubeníka Billa Berryho, který rezignoval na další hudební kariéru, zbylé trio začalo využívat elektroniku a na albu Up se přiblížilo  mainstreamu.

Návrat k původnímu pojetí však předznamenala už loňská deska Around The Sun a koncert ji jen potvrdil. R.E.M. sice využili i elektroniky, která hrála velkou roli v písni Electron Blue, ale stejně tak uplatnili v písních nástroje jako piano, banjo a mandolínu, které zdůraznily countryové vlivy.

Bubeník Bill Rieflin, známý z industriálně metalových Ministry, pak dal skladbám patřičný říz. V úplném závěru R.E.M. dokonce rozhoukali kytary ve zpětné vazbě a vytvořili hlukovou stěnu.

Omluva za politiku USA

V Sazka Areně R.E.M. potvrdili svou pověst angažované kapely. Už v osmdesátých letech se nejen hodně věnovali ekologickým tématům, ale kritizovali i Reaganovu politiku. Frontman skupiny Michael Stipe také poprvé přijel do Československa v roce 1990 jako host na turné britského levicového písničkáře Billyho Bragga.

Loni na podzim podporovali R.E.M. na koncertech Vote For Change neúspěšného demokratického kandidáta na amerického prezidenta Johna Kerryho.

Před tím, než zahráli klíčové písně z posledního alba I Wanted To Be Wrong a přearanžované Final Straw, se Michael Stipe českému publiku omluvil za to, že je Američan. Uvedl přitom, že většina obyvatel jeho země nepodporuje kroky americké vlády.

Stipe však během koncertu vyjádřil také naději, že tentokrát vše proběhne bez problémů. Narážel tak na nešťastné okolnosti vystoupení z před devíti lety, které nejprve muselo být zrušeno protože bubeník Bill Berry byl hospitalizován s aneurismem. Po vystoupení v náhradní termínu zase skončil v nemocnici Michale Stipe. 

Světla umocnila dojem

Přestože hudba hrála klíčovou roli, R.E.M. ji nezapomněli vizuálně umocnit. Jak už je jejich zvykem, udělali to velmi citlivě. Nepřišli s pompézní show plnou blikajících světel či množstvím projekcí, i když nad pódiem bylo promítací plátno.

Scénu vtipně vytvářelo velké množství světelných trubic, z nichž část jich visela vertikálně a část horizontálně, takže mohly vytvářet i síť, evokovaly třeba dojem prosklené kancelářské budovy, často však svítily pouze některé z nich, třeba jen ty svislé, a to pokaždé v jiné barvě.

Nadšeně přijatý hit Losing My Religion, který skupina zahrála po půldruhé hodině, však neznamenal definitivní konec. R.E.M. se vrátili a nabídli nadšenému publiku dvacetiminutový přídavek, kdy se na řadu dostala 25 let stará píseň Permanent Vacation nebo důrazná novinka I´m Gonna DJ At The End Of The World.

Před R.E.M. vystoupila lotyšská skupina Brainstorm, která se ve stejné roli představila už před Rolling Stones. Tentokrát její písničkový rock lépe souzněl s tvorbou hlavní hvězdy večera, ovšem její hloubky v žádném případě nedosahoval.