Režisér Stephen Hopkins natočil podle knihy Rogera Lewise film s jednoznačným názvem Život a smrt Petera Sellerse a dostal za něj letošní Zlatý glóbus v kategorii nejlepší film pro televizi a Geoffrey Rush za herecký výkon v titulní roli.

Sellers byl komik od pánaboha

Peter Sellers byl mistrem převleků a brilantním imitátorem. Začínal jako kabaretní a rozhlasový komik, ale ačkoliv měl na tomto poli značný úspěch, toužil především po filmové kariéře. A i když se mu už od začátku 50. let dařilo sem tam před filmovou kameru proniknout, jeho jméno zaznamenali až diváci komedie Pět lupičů a stará dáma v roce 1955. Tu první opravdu velkou roli, v níž uplatnil plně své schopnosti tím, že ztvárnil několik postav, mu ale přinesla až o čtyři roky později Myš, která řvala.

Ve světle pozdějších úspěchů série o Růžovém panterovi pak bohužel poněkud zaniklo jeho mistrovské herectví ve filmech jako Kubrickův Dr. Divnoláska nebo Byl jsem přitom režiséra Hala Ashbyho, kdy byl Sellers za brilantně, bez jakéhokoliv vnějšího šaškování ztvárněnou roli zahradníka nominován na Oscara.

Šaškování - to ovšem jinak bylo celý jeho život. Hopkins ve filmu ukazuje Sellerse jako člověka, který často přijímal role v bezduchých komediích nejspíš jen proto, aby se vyřádil v imitování a převlecích, aby přehlušil vlastní vnitřní děsy a zaplnil prázdnotu a také aby vydělal peníze na svůj nákladný a nespoutaný soukromý život.

Determinace rodinou

Despotická matka ho do života vybavila (a během něj tuto výbavu stále doplňovala) mírně řečeno zvláštním vztahem k ženám. Měl čtyři - stále mladší - manželky, měl touhu sbírat dívčí skalpy a získat Sophii Lorenovou. Miloval je, ale možná i trochu nenáviděl, jak se tak synům tohoto typu matek stává. Byl sobecký, sebestředný, byl prakticky až do smrti nedospěle důvěřivé i zraňující dítě.

To vše chtěl Hopkins ve svém filmu ukázat a do značné míry se mu to podařilo, přestože (nebo právě proto) nenatočil klasický životopisný film, ale vlastně také jen "takovou zábavu" plnou převleků, skoků v ději, barvitých scének. Ukázky z filmů se střídají s dotáčkami a filmovým vyprávěním tak, že je kolikrát obtížné každý detail postřehnout a přesně rozšifrovat.

Z hlediska posuzování filmu jako životopisu, kde je důležitá realita a snaha o ponor do hloubky osobnosti, to možná není zcela přesný a nejlepší přístup (není vždy ani jasné, o jakém filmu je řeč), ale jako zábavný film na téma jednoho pozoruhodného života obstojí velmi dobře.

Skvělý představitel titulní role

Mistrovský výkon podává Geofrey Rush v titulní roli. Ač se to zdá téměř nepředstavitelné, je mu fyzicky podobný. Je zábavný, když hraje Sellerse jak hraje Bonda, v některých chvílích má charisma, které bezmála předčí originál, ale vzápětí skvěle postihuje i nesnesitelnost člověka, který v záchvatu vzteku dokázal vlastnímu dítěti rozšlapat hračky.

Velmi dobře mu sekundují v uměřených a hlavní postavě podřízených výkonech Charlize Theronová jako jeho žena Britt Eklandová, Emily Watsonová v roli ženy předchozí, Stanley Tucci jako Stanley Kubrick či John Lithgow, který si zahrál režiséra Blakea Edwardse, jenž dal Sellersovi Clouseaua - a léta se s ním pak zlobil a trápil.

Život a smrt Petera Sellerse, USA/Velká Británie 2004
Režie: Stephen Hopkins, scénář: Christopher Markus, Stephen McFeely, kamera: Peter Levy, hrají: Geoffrey Rush, Charlize Theronová, Emily Watsonová, John Lithgow, Stephen Fry a další.