Záhadný případ ukradené hudby

Na České televizi běží opravdu vydařené reklamy na plánovaný pořad (nebo soutěž, nebo co to je) "Největší Čech" (o samotném pořadu toho moc nevím, ale ty reklamy jsou fakt hezké). Stáhl jsem si proto z oficiálních stránek všechny tři upoutávky, abych si je vychutnal doma.

U jedné z nich (u té na hřbitově) mi ale doprovodná hudba připadala poněkud nevhodná a především značně povědomá. Chvíli jsem se tloukl do hlavy, pak jsem se přehraboval ve své sbírce CD, až jsem konečně objevil!

Pusťte si upoutávku, která je (resp. ještě včera byla) na webu ČT a pak si pusťte tenhle hudební úryvek. Je to začátek skladby "Rescue of the Princess" ze soundtracku starých dobrých STAR WARS. Pokud ignorujte odlišných úvodních pět vteřin, zbylých 25 vteřin je shodných. A tím nemyslím "napodobených", ale zcela exaktně totožných!

Upoutávky na Nově téměř vždy používají hudbu z existujících soundtracků, ale ta je legálně zakoupena pro toto použití. Česká televize to zatím nedělala (i když před lety v jednom dílu seriálu "Nemocnice na pokraji zkázy" použila bez jakýchkoliv úprav a jistě neoprávněně mnoho minut hudby z E.T. MIMOZEMŠŤANA) a tudíž jsem byl lačný zjistit, jestli se teď stala taková zvláštní výjimka, nebo si hudebník pouze "usnadnil práci" a vyinkasoval honorář za Johna Williamse.

Protože já jsem od přírody plachý a nemám kontakty v České televizi, dalšího vyšetřování se ujal Tomáš Baldýnský, který hovořil s jistým Janem Šternem, kterého neznám, ale kontakt s ním je pro Tomáše údajně "zážitek ekvivalentní análnímu sexu" (na vysvětlenou dodávám, že Tomáš normálně anální sex zrovna nemusí). Přes něj se mu podařilo získat kontakt na režiséra těchto znělek Davida Síse (toho zase shodou okolností zběžně znám já a ne přes anální sex), který se mi následně dušoval, že všechnu hudbu složil nejmenovaný známý český hudebník a že rozhodně není ukradená. To znělo jako trapná výmluva.

Pak ale přišla bizarní pointa. Od režiséra jsem dostal tento MP3 soubor, ve kterém je údajně originální zvuková stopa inkriminované upoutávky. Je nutno uznat, že tato hudba (a zvukové efekty) opravdu k tomu obrazu sedí podstatně lépe než soundtrack ze STAR WARS.

Takže existují dvě možnosti: První možnost: V upoutávce skutečně byla použita ukradená (a velmi nevhodná) hudba a poté, co jsem to odhalil, režisér během několika hodin rychle vyrobil originální (a vhodnější) hudbu a tvrdí, že tam byla od začátku. Připadá mi to dost málo pravděpodobné a navíc, dá se to snadno odhalit, pokud si někde někdo tu upoutávku nahrál z televize. Druhá možnost: Upoutávka od začátku měla originální neukradenou hudbu, ale když se digitalizovala a umisťovala na web, někdo neznámý nahradil původní zvukovou stopu hudbou ze STAR WARS (ale proč???).

Musím říct, že obě verze mi připadají krajně nepravděpodobné a žádná třetí mě nenapadá. (Režisér se dušoval, že tento spot ani nikdy neměl "pracovní" temp track.) To jsem zvědav, jak se to vyvine...

Na dotek od Natalie Portmanové

Režisér Mike Nichols natočil několik hodně slavných filmů, například KDO SE BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVÉ, ABSOLVENT, HLAVA 22, DEN DELFÍNA, SILKWOODOVÁ, PODNIKAVÁ DÍVKA, MYSLETE NA HENRYHO, PTAČÍ KLEC, VLK... A to je přibližně polovina jeho tvorby. O jeho nejnovějším filmu NA DOTEK jste se pravděpodobně dozvěděli (pokud jste o něm už něco slyšeli) především to, že v něm Natalie Portmanová hraje striptérku. Což je víceméně pravda, ale není to na filmu to nejdůležitější, nejzajímavější nebo nejerotičtější.

NA DOTEK má vpodstatě pouze čtyři hrdiny. Britský novinář a neúspěšný spisovatel (Jude Law) se v Londýně náhodou seznámí s mladou Američankou, která je tu na výletě (Natalie Portmanová) a začne s ní chodit. Pak film skočí o mnoho měsíců dopředu a vidíme, jak se Jude Law snaží sbalit uměleckou fotografku (Julia Robertsová), která se místo toho (víceméně náhodou, ale je to složitější) dá dohromady s doktorem (Clive Owen alias KRÁL ARTUŠ). Všichni čtyři se navzájem poznají a po nějaké době (opět poskočíme o pár měsíců) ženy začnou své muže opouštět a naopak, dvojice se párují obráceně než na začátku, pak se k sobě opět vracejí atd., atd...

Důležité upozornění 1: Pokud na tento film půjdete proto, že chcete vidět Natalii Portmanovou (nebo někoho jiného) v erotických situacích, vaše očekávání pravděpodobně nebude naplněno. Dialogy jsou sice velmi otevřené a padají v nich slova, jaká se neobjevují moc často ani na Kompost.cz, ale co se týče vizuální stránky, vše je natočeno tak, aby to bylo přístupné, žádný sex na plátně neuvidíte (ani naznačený, v čemž je do jisté míry pointa) a scéna ve strip klubu je erotická pouze verbálně, nikoliv tím, jak se Natalie chová nebo co svléká (ovšem verbální erotika také může mít ledacos do sebe, to už je na vás).

Důležité upozornění 2 (ještě důležitějším než to první): Film vznikl jako adaptace divadelní hry a je to na něm vidět. A je to na něm vidět zcela záměrně! Příběh je rozdělen na přibližně půl tuctu částí, které od sebe vždy dělí "několik měsíců" (aniž by to bylo vysvětlováno nějakými titulky na plátně - režisér věří v inteligenci diváka). A každá z těch částí se odehrává pouze mezi dvěma až čtyřmi hlavními protagonisty, většinou v nějakém malém uzavřeném prostoru.

Proto je docela diskutabilní, jestli vlastně jde o "hraný film" v klasickém smyslu slova. Ti herci hrají velmi dobře a celé to má grády. Ovšem je to celé velmi, velmi komorní a velmi, velmi televizní (vlastně ještě spíš "divadelní" - režisér se ani nesnaží vzbudit dojem, že by takto sofistikovaně mohli spolu mluvit reální současní lidé). Takže je na vás, jestli na to budete chtít jít. A upozorňuji, že nějaké vaší méně volnomyšlenkářské přítelkyni mohou některá použitá slova připadat až nechutně sprostá.

Premiéry týdne

Tento čtvrtek má premiéru také životopisný film ŽIVOT A SMRT PETERA SELLERSE, který je ještě televiznější než NA DOTEK, protože jde opravdu o televizní film! Možná se to už někdy stalo (a jistě mě na to upozorníte), ale fakt si nevzpomínám, kdy byl v našich kinech v normální distribuci uváděn film, který byl natočen pro americkou televizi a uváděn v USA pouze v televizi. Jde prý o celkem slušný film se slušným obsazením (vzhledem k té televiznosti), ale zatím jsem ho neviděl.

Poslední premiéra týdne se jmenuje YESMENI a je to dokument o lidech, kteří se vydávají za členy World Trade Organisation a jezdí po mezinárodních konferencích, kde pořádají absurdní přednášky a snaží se tuto organizaci zesměšňovat. Nechci zde hodnotit vtipnost jejich počínání, ale musím napsat, že tento amatérský film, který je zachycuje, je velice špatně natočen a nedozvíte se z něj o mnoho víc, než z jejich stránek.

Ve zkratce...

Tady jsou zajímavé materiály o skutečných průkopnících kinematografie - z konce předminulého století!

Zajímavá úvaha o tom, co bylo špatně na POLÁRNÍM EXPRESU (z čistě vizuálního a technického hlediska) a co se s tím v budoucnosti dá dělat.

Adrien Brody (PIANISTA, VESNICE) hraje hlavní roli v psychothrilleru, jehož zápletka a trailer vypadají dost zajímavě.

BREAKING NEWS! Následující mail dorazil pár hodin před vydáním FFFILMu od Davida Síse, režiséra upoutávky na "Největšího Čecha":

"Už jsme to zjistili. Na netu je verze offline - tedy pracovního sestřihu spotu, který měl sloužit pouze pro vnitřní potřebu prezentace obrazové montáže pro 3 - slovy tři - odpovědné jedince. Dramaturga Šterna, vedoucí grafiky Hromkovou a vedoucí marketingu ČT Typoltovou. Nikdy - opakuji nikdy - se neměl dostat na net! Je běžným zvykem, že střihač si pod sestřih nasadí nějakou pracovní hudbu (neurčenou k veřejnému použití) prostě proto, aby měl na "co" stříhat - rytmicky a gradačně. Navíc jsme u téhle hudby zjistili, že se ke spotu vlastně vůbec nehodí, a tak jsme udělali takovou mega ruchovou koláž (to co jsem ti poslal) a v této podobě s grafikou a hlasem M. Táborského, to běží v bedně. Tím, že pracovní offline nějaký debil hodil na net ČT, se ČT jako veřejnoprávní instituce dopustila flagrantního porušení autorského zákona. Chceš-li, pořádně to rozmázni, ta banda debilů si totiž nic jiného ani nezaslouží."