Letos jsem se rozhodl, že se budu na Oscary dívat, protože jsem se těšil, že dojde ke skandálním protiamerickým projevům a/nebo někdo/něco na jevišti vybouchne. Tato má očekávání se nenaplnila, ale přesto na mírná faux pas došlo:

Tentokrát moderoval opět Steve Martin, na kterém je možno pozorovat zajímavý přerod z legračního chlapíka v legračního dědouška. Bohužel, dobrá polovina jeho vtipů byla naprosto nepřeložitelná, takže pokud jste se dívali na Oscary na HBO, se simultánním tlumočením, museli jste o hodně přijít, ať se překladatel snažil jakkoliv.

Prvního Oscara - za animovaný film - získala CESTA DO FANTAZIE Hayao Miyazakiho, která má českou premiéru už za týden a všichni ji musíte určitě vidět, protože je to zázračná záležitost. Miyazaki si pro cenu nepřijel, ale řekl bych, že nikoliv z politických důvodů, nýbrž proto, že na nějaké Oscary kašle a natáčí svůj nový film o chodícím Howlově zámku.

První pravděpodobnou ozvěnou války (a souvisejících událostí) byl Paul Newman, který byl nominován za herecký výkon v ROAD TO PERDITION, ale nedostavil se (a také nevyhrál). Stejně tak si pro Oscara nepřijela německá režisérka nejlepšího zahraničního filmu NIKDE V AFRICE (uvidíme záhy v našich kinech). Ale až Gael García Bernal (mladý Mexičan z Y TU MAMÁ TAMBIÉN a EL CRIMEN DEL PADRE AMARO) při uvádění nominované písně z FRIDY naplno řekl, že by všichni měli být proti válce.

Prvním velkým speciálním efektem nebyla cena za speciální efekty (podle očekávání PÁN PRSTENŮ: DVĚ VĚŽE), nýbrž Catherine Zeta-Jonesová, která zazpívala písničku z muzikálu CHICAGO v osmém měsíci těhotenství (vypadajíc spíše na desátý). Ve stejném stavu si přišla i pro Oscara za vedlejší roli v témže filmu. Může vám připadat zvláštní, že za "vedlejší roli", vzhledem k tomu, že film má dvě stejně důležité hlavní hrdinky. Záměr tvůrců ovšem spočíval v tom, aby Zeta-Jonesová dostala Oscara za vedlejší roli a Renée Zellwegerová za hlavní. To se sice nestalo, Oscara za hlavní roli dostala Nicole Kidmanová za HODINY, ale CHICAGO přesto triumfovalo v mnoha kategoriích včetně té nejdůležitější - nejlepšího filmu. Více o CHICAGU napíšu před jeho (brzkou) českou premiérou.

Jediný za zmínku stojící aspoň trochu opravdový skandál propukl, když Michael Moore podle očekávání dostal cenu za nejlepší dokument za BOWLING FOR COLUMBINE. Pozval na scénu všechny ostatní nominované dokumentaristy (značně vyjevené), načež prohlásil, že prezident Bush nebyl legálně zvolen a začal ho velmi nevybíravě pomlouvat. Někteří v sále začali tleskat, ale spousta jiných začala křičet "Bů!", což mezi Američany znamená, že s řečníkem nesouhlasíte. Moore křičel i když začala hrát hudba, která ho měla umlčet a Martin pronesl nějaký nic-moc vtip o tom, že Moore už je schovaný v kufru auta. Při projevu v zákulisí pak Moore novinářům řekl, že si nesmějí myslet, že byl vypískán, že to bučelo jenom pár lidí.

Kameraman Conrad Hall dostal za ROAD TO PERDITION posmrtného Oscara, kterého převzal jeho syn.

Nejlepším hercem v hlavní roli se stal Adrien Brody za PIANISTU, který při přebírání na jevišti brutálně sklátil Halle Berryovou a pak přednesl dlouhý projev, ve kterém se s válkou a souvisejícími věcmi vyrovnal zdaleka nejlépe a nejstylověji ze všech zúčastněných - i když musel okřiknout dirigenta, aby ještě nezačínal hrát a neutnul ho.

Inu, a Oscara za režii dostal za PIANISTU Roman Polanski, ale nepřišel si pro něj, protože kdysi před lety píchal kam neměl.

A nejvíc ostrouhaly favorizované GANGY NEW YORKU, které nedostaly jediného Oscara.

Když se to vezme kolem a kolem, žádného překvapení jsem se nedočkal a největší plus vidím v tom, že díky Oscarovi snad uvidí CESTU DO FANTAZIE víc lidí (Disney ji chce v nejbližších dnech znovu uvést v 800 amerických kinech). Hollywood je prostě Hollywood a dokáže i přehlídku geriatrických nositelů Oscarů z minulých let proměnit v něco téměř dojemného...

Premiéry týdne

Tento čtvrtek zahýbe zcela jistě našimi kiny především Hřebejkovo PUPENDO, které jsem bohužel neviděl, neboť jsem si letošní příděl českých filmů již vyčerpal KAMEŇÁKEM. Ale ohlasy jsou veskrze pozitivní. Dále se dočkáme o týden odložené premiéry Cronenbergovy psychologické úchylárny PAVOUK a dost slabého francouzského akčního filmu o "cool mládeži" ZLOČIN JE EXTRÉMNÍ SPORT.

Ve zkratce...

V pokračování SPIDER-MANa nebude Dr. Octopus (svalovec s velkými ocelovými chapadly, po kterých chodí) vytvořen pomocí digitálních triků, ale pomocí živého Alfreda Moliny a skutečných mechanických chapadel, která bude ovládat 18 lidí! Podle režiséra Sama Raimiho digitální triky vypadají pořád ještě moc uměle. (Zvláštní, že při digitálně létajícím Spider-Manovi mu to nevadilo.)

Na adrese www.hollywoodhalfwits.com najdete zajímavou (nebo spíš "kuriózní") stránku věnovanou tomu, jak velcí idioti jsou ty hollywoodské celebrity, které jsou proti válce.

Podívejte se na první fotku z prequelu BLBÉHO A BLBĚJŠÍHO s názvem DUMB AND DUMBERER: WHEN HARRY MET LLOYD. Samozřejmě to nejsou namaskovaní Jim Carrey a Jeff Daniels, ale neznámí mladí herci, kteří jim jsou podobní:

Matně si vzpomínám, že někdy před dvaceti lety chtěli v Hollywoodu natočit film podle videohry PAC-MAN, která byla tehdy nová a populární (žluté kolečko žere tečky v bludišti a honí ho čtyři duchové). Velmi jsme se tomu tehdy s kamarády ve Smazarmu zasmáli. Kupodivu, teď - 20 let po PAC-MANově zenitu - se někdo rozhodl opravdu ho natočit! A přitom děti v Africe stále hladoví...