RECENZE: Moderní črty ze života na vesnici

Právo, Lucie Zelinková

Trend produkce, při němž své texty vydávají blogeři a tvůrci videí na YouTubu, přinesl již řadu knih, v jejichž případě by bylo lepší, kdyby zůstaly nevydány. Výjimky se však najdou a jednou z nich je Život, na který metr nestačí z pera mladé blogerky Karoliny Mikšíkové.

Obal knižní novinky.

Publikuje krátké texty, jejichž inspirací je autorčin vlastní život. Žije na vesnici s matkou a mladším bratrem a domácnost u nich tvoří i desítky zvířat. K soužití s nimi a ke spokojenosti obou stran přistupuje metodou pokus omyl. Popisuje, kterak se celkem nepozorovaně lze rozrůst o pár desítek králíků či omylem a snadno si pořídit stokilového tvora namísto předpokládaně roztomilého miniprasátka

Texty pocházejí původně ze psaní na stejnojmenném blogu, jímž chce Mikšíková své čtenáře pobavit a přiblížit jim život na vesnici. Pátrat v nich po literární kvalitě proto není zcela namístě, ovšem svůj účel splňují a ostrým jazykem a umnou prací s pointou sází příběh za příběhem, ani chvilku nenudí a nešetří sarkasmem a sebeironií. Stylem vyprávění a zároveň zaměřením na rodinné historky, podané bez servítek a sloužící jakožto hlavní zdroj komiky, kniha připomíná Bočkovu sérii Aristokratka či na konci roku publikovaný Falešný román Magdaleny Mintové.

Přestože volba knihy potenciálního čtenáře jen na základě jejího grafického zpracování může být jaksi povrchní, Mikšíkové titul vsadil i na tuto kartu a rozhodně to nebyl krok vedle. Vedle fialové ořízky a listů tónovaných do fialova je kniha bohatě ilustrovaná Barborou Balgovou, jejíž ilustrace se právě v tomto typu literatury často objevují. Má na svědomí třeba ilustrace v blogerských knihách Bez jablka či Banánové dítě.

S lehkostí a humorem napsaný titul cílí nejen na autorčiny stávající čtenáře a milovníky blogového stylu psaní, vzhledem k tématu a milému, hojně se vyskytujícímu humoru může zaujmout i širší publikum. Navíc poukazuje na fakt, že typografie je důležitá a může zásadně ovlivnit výběr knihy. Stačí se jen nebát experimentu.

Karolina Mikšíková: Život, na který metr nestačí

Ikar, 192 stran, 249 Kč

Celkové hodnocení 80 %