Proč jste točil film o Romech?

On to není film o Romácích, ale o lásce, cigáni ve scénáři ani původně nebyli, byl o klukovi, co se rád v lese chová jako Indián. Ale scénář Jana Stehlíka se pořád předělával a předělával.

Příběh působí trochu jako Romeo a Julie s tím, že Montekové jsou Gádžové a Kapuleti Romáci. Najdeme tam postavu, která se chová jako Merkuccio. Ale scénář nebyl psaný na námět Romea a Julie nebo West Side Story, jenomže jaký jiný hledat v příběhu o lásce archetyp.

Příběh působí trochu výlučně.

Nyní je to poměrně normální story, což původně nebyla. Hledal jsem scénář, který by měl náboj a tvářil se autenticky, takže by šel natočit dokumentárně. Vím, že intelektuální filmy jsou šlehačka nebo tabasco na dortu, ale nechci, aby lidi ve filmu dělali neuvěřitelné skopičiny, i když vím, že film je průmysl a cirkus.

Jak byste tedy stylově film charakterizoval?

Je to fiktivní realistický příběh s normálními dialogy, který se odehrává na vesnici a malém městě. Je obyčejný v duchu francouzských filmů ze 70. let o tom, jak se do sebe dva lidé zamilují.

Bude ve filmu znít romská hudba?

Romáci mi to nabízeli a já jsem s tím koketoval, uvažoval jsem o Gulo čar. Nakonec jsem tento návrh odmítl, aby film nepůsobil příliš cigánsky. Není to film o Rómech, ale s Rómy. Film je o tom, že ne všichni cigáni jen tancují, ale že většina normálně žije, takže jsem nechtěl Rómy, kteří hrají hudbu. Ale dva čelnové Gulo čas se objevili mezi herci spolu se sestrou jednoho muzikanta z Bengas.

Kdo se tedy ve filmu objeví?

Hlavní role ztvárnili Tomáš Masopust a Denisa Demeterová, další ztvárnila Táňa Pauhofová. Čtyřicet procent herců jsou Rómáci, vedle Rumungrů se však ve filmu objevují i Olaši. Některé dialogy dokonce zůstanou v romštině, takže někde budou i titulky. Ale mezi "bílými" a romskými herci není žádný rozdíl.

Jaká hudba doprovodí film?

Složil ji Dušan Neuwert, je akustická, ale zní tam taky Totále od skupiny Buty, což je takové romské disko.