Pro diváky na Vysočině nepřipravil režisér žádné na kritiku zabírající výstřelky, jako že třeba hlavní postavou - Blanche Dubois - je transvestita (jako v Ostravě). O to silněji vyznívá příběh Blanche, která na vlastní spornou minulost chce zapomenout daleko od rodného města v rodině sestry Stelly provdané za obhroublého imigranta Stanleyho Kowalského.

Štorková se stala Jihlavankou

Ústředním motivem jedné z nepalčivějších Williamsových her (1947) je rozpor mezi vlastními sny, chtěním být lepší alespoň pozapomenutím na krušné životní okamžiky - a tvrdou životní realitou sociálně nevyrovnaného prostředí zjednodušujícího vztahy na maskulinní dominanci a energii vynakládanou jen na živoření mezi alkoholovým běsněním a krátkodechým usmiřováním.

Palouš se mohl při nastudování spolehnout na dvojici zralých hereček. Velkým objevem, aspoň pro Jihlavu, je další posila ze Šumperka, jíž je po Anně Bazgerové Lucie Štorková (Stella). Vynucená submisivnost její postavy, závislost na dominantním, mužsky suverénním Stanleyovi, je smutným vyústěním harmonického dětství. Předčasně životem utahaná ženská se nedokáže vzepřít, jen čekat. na polepšení manžela, které snad přijde s očekávaným potomkem. Štorková se v první velké roli uvedla bravurně.

Forétková versus Gerstner

Stejně suverénní je Blanche Ludmily Forétkové, stálice jihlavské scény. Střídání děsivých vzpomínek, možná stejně vymyšlených jako její křehký příběh její nepostradatelnosti a vznešenosti se bortí stále víc až k definitivnímu odchodu ze sfér životní reality po neurvalém Stanleyho násilí, jež ji odvedlo do říše, v němž sen pohltí vědomí.

K velkému výkonu se mezi oběma herečkami vzepjal Stanislav Gerstner jako Stanley. Jeho hora mužské ubohosti je možná jen trochu kvapná, rozhodně ale přesvědčivá a odporná - v duchu autorem a inscenátory vybičovaného příběhu. Takovou suverenitou se bohužel nemůže pochlubit Martin Valouch (Mitch) ani další postavy příběhu, který se zařadil mezi nejlepší čísla jihlavské sezóny.

Horácké divadlo Jihlava - Tramvaj do stanice Touha. Přeložili Luba a Rudolf Pellarovi. Režie, výprava a výběr hudby Pavel Palouš, dramaturgie Marie Procházková, hudební spolupráce Lubomír Šrubař.