Hlavní obsah

Televize 2017: Vládne krimi, zaujal Svět pod hlavou

Právo, Eva Vejdělková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V původní televizní dramatické tvorbě se letos neobjevil žádný výrazný fenomén, který by výrazněji zasáhl do dlouhodobě ustálené situace, kdy jsou nejambicióznější i nejzdařilejší projekty k vidění nejčastěji na obrazovce veřejnoprávní České televize.

Foto: HBO

Jiří Havelka, Stanislav Majer a Aňa Geislerová v komediálním seriálu Až po uši II., který natočil pro HBO režisér Jan Hřebejk.

Článek

Z komerčních stanic se hrané tvorbě věnuje především Nova a Prima, které se v poslední době snaží využívat populární vlnu krimi a detektivek. Prima letos přišla nejprve s novinkou Temný kraj, poté s pokračováním Mordparty a Poldy, což je česká verze německého seriálu, a nakonec s Kapitánem Exnerem podle populární české literární předlohy. Kromě toho se snaží konkurovat Ordinaci na Nově s novým seriálem z lékařského prostředí Modrý kód.

Nova zahájila rok nejprve s adaptací německého seriálu Specialisté, poté pokračovala s druhou řadou vlastního titulu Policie Modrava, jejíž sledovanost vystoupala v závěru přes 2 miliony dospělých, a vzápětí přišla ještě s dalším původním seriálem Dáma a Král s Kryštofem Hádkem v hlavní roli, který bude po několikatýdenní zimní pauze ještě pokračovat příští rok.

Také Česká televize těží z popularity zločinu u publika už několik sezón. V první fázi to sice vedlo také až k přesycení programu, ale situace se zřejmě už vyrovnává: letos se podobně jako loni povedla pestřejší nabídka žánrů.

Rok zahájila komediálním seriálem Jana Prušinovského Trpaslík, rodinným titulem i pro dospívající, který si v předpremiéře získal pozornost díky vysílání na internetu. Následovala zdařilá adaptace britského krimiseriálu Life on Mars, kdy se scénář Ondřeje Štindla díky zásadnímu posunu do reality totalitního Československa výrazně vzdálil pouhé práci na licenční předloze a přiblížil se původnímu dílu.

Přestože se tvůrcům podařilo zachovat hravou formu, podařilo se jim vymezit se proti pamětnické zálibě v mělkém retru a vystihnout tísnivý existenciální pocit generace dospívající na sklonku normalizace.

Seriál Bohéma, ambiciózní pokus o vhled do osudů českých herců a filmařů v době nacistické okupace a nástupu komunistů k moci, ztroskotal na nedůsledné a zmatečné práci s fakty a fikcí. Přesto zaujal některými výkony, především Vladimíra Javorského jako Vlasty Buriana.

Další z variací detektivního žánru se stal psychologicky laděný příběh Zádušní oběť režiséra Jiřího Svobody podle scénáře Vladimíra Körnera. Zaujal hlavně tématem i obsazením, kdy se vedle Milana Kňažka představila slovenská herečka maďarského původu Ági Gubíková, která před třemi lety vynikla ve Svobodově filmu Poslední cyklista.

Za pozornost stál i snímek Viktora Polesného Monstrum, který se pokusil zpracovat tragický osud respektovaného sochaře Otakara Švece, jenž ke svému překvapení na počátku 50. let vyhrál soutěž na Stalinův pomník v Praze na Letné. V některých klíčových momentech v závěru však sklouzával ke schematičnosti.

K vlastní tvorbě tuzemských stanic se v posledních letech přidává i placená televize HBO. Po loňském úspěchu s českým kriminálním dramatem Pustina přinesla letos na podzim druhou řadu komediálního seriálu režiséra Jana Hřebejka Až po uši, což je sice původně také licenční formát, ale pokračování je už samostatným dílem českých scenáristek.

TOP 5 televizní pořadů podle Evy Vejdělkové

1. Svět pod hlavou (ČT)

2. Zádušní oběť (ČT)

3. Trpaslík (ČT)

4. Až po uši II. (HBO)

5. Monstrum (ČT)

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám