Steven Soderbergh režíroval zpočátku nekomerční artfilmy (z nichž KAFKA byl ještě tak největší mainstream) a do povědomí "normálnějších" diváků vstoupil (jako režisér) až filmem ZAKÁZANÉ OVOCE v roce 1998.

Přesto, že od té doby natočil několik dalších "komerčnějších" věcí (DANNYHO PARŤÁCI, ERIN BROCKOVICH, SOLARIS), vždy šlo o filmy méněrozpočtové a Soderbergh neměl problém kromě režie i napsat jejich scénáře, dělat kameramana nebo je stříhat (pod pseudonymy).

První DANNYHO PARŤÁCI byli z jeho filmů asi nejkomerčnější. Byla to nezávazná oddechová hříčka (remake filmu z roku 1960 s Frankem Sinatrou) o partičce jedenácti kamarádů, kteří vyloupili najednou tři velká kasina. Víc vědět nepotřebujete.

Protože měl film nezanedbatelný finanční úspěch, přemluvilo studio Soderbergha k natočení druhého dílu. Soderberh souhlasil pod podmínkou, že bude mít celý film "ve své režii" a že jeho rozpočet bude stejně malý jako v případě prvního dílu. A to se také stalo.

Ne že by byl film laciný. Hraje v něm koneckonců nejméně půl tuctu velkých hvězd a nehrají v něm zadarmo. Svou výpravností ale vypadá téměř jako něco televizního. Žádné výbuchy, žádná honičky v dopravních prostředcích, jenom sem tam trochu běhání a pár štulců. O to ale nešlo. Záměrem Soderbergha bylo natočit něco pohodového a to se mu podařilo. Všechny ty hvězdy tam nejsou jenom proto, že jsou slavné, ale proto, že umějí sympaticky improvizovat, a skoro to vypadá, že se při natáčení dobře bavily a kamarádily.

Zápletka? Majitel těch vyloupených kasin zjistí, kdo ho o všechny ty milióny připravil, a dá Dannymu ultimátum: buď mu všechno vrátí (plus úroky), nebo je všechny zabije. Takže Danny znovu všechny svolá a připraví odvážnou sérii loupeží v různých částech světa atd. Scénář je z rodu těch, které nemají být příliš analyzovány. Hrdinové například chtějí uloupit jistou cennost tak neuvěřitelně komplikovaným způsobem, že je to musí stát podstatně víc, než je hodnota té cennosti - přičemž by téhož efektu šlo dosáhnout podstatně jednodušeji. Ale o tomhle DANNYHO PARŤÁCI 2 opravdu nejsou. Je to spíš takový "malý lidský fimeček". Za 100 miliónů. :)

Pokud jste nějakou nešťastnou shodou okolností viděli Soderberghův film HOLLYWOOD, HOLLYWOOD, byli jste svědky jeho "hry s divákem", kdy nebylo jasné, jestli nějaký herec na plátně v danou chvíli hraje sám sebe nebo někoho jiného. Ke konci DANNYHO PARŤÁKŮ 2 dojde k cameo výstupu, založeném na podobném paradoxu (detaily se nesluší prozrazovat). Vzhledem k tomu, že jde o nezávazné blbnutí a je to celkem originální (pokud jste neviděli HOLLYWOOD, HOLLYWOOD), je to i zábavné. Bohužel, těsně potom film vyvrcholí a začnou se odkrývat utajené skutečnosti a rozuzlovat dopředu plánované podrazy a... A v tuto chvíli jsem byl mimo. Objeví se několik "Deus Ex Machina" postav, které způsobí, že zásadní komplikace hlavních hrdinů jsou najednou zázračně vyřešeny a je odhaleno, kdo byl čí syn a kdo na koho vlastně co šil. Částečně jsem to nepochopil a částečně z toho vyplynulo, že všechno bylo úplně jinak a na mnohém z toho, co jsme viděli, vlastně nezáleželo. (Dotazy jsem následně zjistil, že každý divák to chápal jinak, ale celé to nepochopil nikdo.) Navíc je to "vysvětlováno" velmi kulometně, takže buď nestíháte číst české titulky, nebo je stíháte číst jen díky tomu, že v nich chybí věci podstatné pro pochopení děje (pokud na film půjdete, titulky vám např. zatají že pravé vajíčko je v batohu).

Předchozí mou "stížnost" by se mohl možná někdo pokoušet odpálkovat tím, že tak to je záměrně a Soderbergh tím pouze nastavuje zrcadlo hollywoodskému molochovi bla bla bla... S tím ovšem nemohu souhlasit, neboť tenhle film nikomu a ničemu žádné zrcadlo nenastavuje. Od začátku jde pouze o nezávaznou, nezávadnou a odlehčenou zábavu (v příjemném retro stylu) a pokud se snaží něco logicky vysvětlovat, není to ku prospěchu věci. Závěrečné desítky minut jsou v tomto kontextu mírně slabší, ale zaplaťpánbůh nestačí zničit ten příjemný pocit, který navodila předchozí hodina a půl. A musím říct, že myšlenka "natočme film za spoustu peněz, ale naprostou většinu těch peněz vražme do dobrých herců" mi připadá docela fajn.

Tím bychom měli odbyty premiéry týdne a můžeme přejít k dnešní speciální sekci.

Trailery, trailery, trailery!

Tento týden se jich sešlo opravdu hodně. V "chudším týdnu" bych možná věnoval pár řádek skutečnosti, že trailer na film RACING STRIPES je megateror.

Jakýkoliv jiný týden by bylo velkou událostí, že byl zveřejněn první trailer na film Sidneyho Pollacka THE INTERPRETER, ve kterém Nicole Kidmanová jako tlumočnice OSN zaslechne, co neměla. Nebo na akční předělávku MR. AND MRS. SMITH.

Jakýkoliv jiný týden by bylo supervelkou událostí, že byl zveřejněn plný trailer na BATMAN BEGINS. A dokonce teaser na VÁLKU SVĚTŮ Stevena Spielberga s Tomem Cruisem.

Ne ne ne... Zlatý hřeb tohoto týdne není dokonce ani tenhle trailer, ve kterém Keanu Reeves vymítá zástupy digitálních ďáblů.

Ne ne ne... Trailer tohoto týdne, měsíce a pravděpodobně roku se skrývá zde. Pusťte si ho třikrát dokola a bude jasné, co si budete broukat následující týden.

A nakonec taková bizarnost. Trailer na odvážný spanělský film o prostituci s americkými herečkami (věnujte pozornost zvukové stopě).

Ve zkratce...

Nominace na Zlaté glóby najdete zde.

Japonské stránky nové (a prý už opravdu poslední) Godzilly jsou tady.

A tady je ta úžasná reklama na Chanel No. 5 od Baze Luhrmanna, o které se tolik mluví.